Vykortsbussar(14): Här i stan II

Startat av Greger Larsson, 13 november 2016, 20:25:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Samma busstorg, troligen i slutet av 1940-talet. Bussen i mitten är Hedström&Erikssons AC5346, en Volvo B10/Hägglund från -39

Bilden är en delförstoring, hela vykortet finns i större format här


BengaB40

Hej! Tack Greger för att du visar dina trevliga buss-vykort! SJ-Scanian är väl typ 84/85 ca 1940, men inte lätt att avgöra kaross-fabrikat!  Hälsn. BengaB40

Greger Larsson

Ja, den där SJ-bussen verkar vara en svår nöt. Har inte lyckats hitta någon lämplig i mina rullor, inte med placering i Skellefteå iaf.
Det finns förstås några alternativa lösningar; det kan vara en buss utifrån, en omkarossering(?), lucka i mina anteckningar(!). Eller, att det möjligtvis inte ens är en SJ-buss, Postverket hade ju ett antal tänkbara Sc-V 8314 med ASJ-kaross, liksom några äldre chassin som omkarosserades under krigsåren.

Uffe E

 Båda är Hägglundare , SJ-bussen lågt 200-tal.
                                                                       Mvh, U.E,

Greger Larsson

Tack för det, Uffe. Ja, SJ-bussen är ju snarlik 204 som fanns med på det andra vykortet. Förutom takräcket, då. Dock ska den enligt mina anteckningar från bilregistret ha flyttats till Blekinge 1944 och den här bilden är väl tagen några år efter det. Men, som sagt, det kan ju vara en buss utifrån, resväskan framför bussen kanske indikerar att man är väg eller kommer någonstans längre ifrån..

baklastaren

OFF-topic...
Skylten på huset i bakgrunden "MIVERKSTAD" är KE JONSSONS GUMMI som startades på 40-talet i den lokalen. Flyttade sedan på "Söder" på två olika adresser, sedan ca 1986 till Mullberget och i år till gamla AGA vid Skogsvallen. Drivs idag av ett barnbarn till KE. Undertecknad sommarjobbade 1986 hos Jonsson och de hade fortfarande en lokal i källaren på huset i förgrunden (med "NA" skylten) som jag var med om att tömma. Husen skulle rivas inför byggandet av det nya busstationsområdet.

/baklastaren

bilomnibussen

Den förmodade SJ-bussen har en Hägglundskaross tillverkad sannolikt före 1940. Man ser "underläppen" i nederkanten på kylaren.
Mvh Jan G