Allhelgonaleyland

Startat av Greger Larsson, 05 november 2016, 16:14:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Polisövervakad infart till Skogskyrkogården


Leyland

Fantastiskt trevligt. Kan det vara slutet av 1970-talet?

K R

Hej!

De två Volvobilarna närmast är en safirblå Volvo 140 de Luxe 1972 till vänster och Volvo 245-taxin till höger är som äldst av 1977 års modell.
Detta med hänsyn taget till färgen och fälgtypen på 140:n respektive sidomarkeringsljuset på 245:an.

mvh K R

Nico

På den tiden det fortfarande fanns poliser...  :o

Trevlig bild dock. Volvo 340-serien kom väl 1976 och det är väl en sådan som som syns bortom H34:an. Kan väl oxå fungera som tidsangivelse?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Railmaster

Mopedisten har hjälm så efter 1 september 1978.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Railmaster skrivet 06 november 2016, 13:09:42 PM
Mopedisten har hjälm så efter 1 september 1978.

Det var ju inte förbjudet att använda hjälm vid mopedkörning före 1 september 1978. Tvärtom rekommenderades det att man skulle ha det och de flesta mopedister hade det också. Leyland i trafik i september 1978 var extremt ovanligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr U

Försöka tidsbestämma ett foto är alltid lika skojigt, fördjupa sig i detaljer. Det står en vit Volvo 240 parkerad på vänder sida bortom polismannen. Jag försökte få det till att det kunde vara fyrkantiga strålkastare (1979 eller 1980 års modell) men tyvärr var de runda när jag tittade noggrannare. Det är varselljus på Volvo 140:an i förgrunden. De blev väl populära när halvljuslagen kom hösten 1977, men de kanske fanns även tidigare. En skillnad mellan Volvo 240 av 1977 och 1978 års modell var att de senare hade innerskärmar i hjulhusen fram, men vinkeln är fel så det går inte att säga något om 245:an. Den kan ju t o m vara av 1979 års modell (eller 1980 års modell såvida Volvo-emblemet på främre sidoskärm är av modell större). Svårt att dra någon äldre tidsgräns som ligger efter 1976.

Railmaster

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2016, 13:17:43 PM
Det var ju inte förbjudet att använda hjälm vid mopedkörning före 1 september 1978. Tvärtom rekommenderades det att man skulle ha det och de flesta mopedister hade det också. Leyland i trafik i september 1978 var extremt ovanligt.

Jo det hade ju varit lättare att använda mopedisten som årsring om han saknat hjälm!

Leyland i trafik september 1978 var så vitt jag minns extremt VANLIGT! Så detdär får du nig förklara närmare! :)

Leyland

Citat från: Mr U skrivet 06 november 2016, 19:58:36 PM
Försöka tidsbestämma ett foto är alltid lika skojigt, fördjupa sig i detaljer. Det står en vit Volvo 240 parkerad på vänder sida bortom polismannen. Jag försökte få det till att det kunde vara fyrkantiga strålkastare (1979 eller 1980 års modell) men tyvärr var de runda när jag tittade noggrannare. Det är varselljus på Volvo 140:an i förgrunden. De blev väl populära när halvljuslagen kom hösten 1977, men de kanske fanns även tidigare. En skillnad mellan Volvo 240 av 1977 och 1978 års modell var att de senare hade innerskärmar i hjulhusen fram, men vinkeln är fel så det går inte att säga något om 245:an. Den kan ju t o m vara av 1979 års modell (eller 1980 års modell såvida Volvo-emblemet på främre sidoskärm är av modell större). Svårt att dra någon äldre tidsgräns som ligger efter 1976.

På årsdagen av Dagen H 1980 så avställdes 4459 för skrot. Så där har vi den hitre parentesen.

Och på bilder ser hon ju ut att ha reviderats och berövats sin grårygg.

Leyland

Citat från: Railmaster skrivet 06 november 2016, 21:42:05 PM
Leyland i trafik september 1978 var så vitt jag minns extremt VANLIGT! Så detdär får du nig förklara närmare! :)

Allhelgonahelgen 1978 fanns bara 113 stycken H34 kvar, varav 15-talet var avställda. Både Söderhallen och Hammarbyhallen hade redan börjat prioritera utsättningen till i huvudsak delade tjänster. Ett år senare, Allhelgonahelgen 1979 hade ytterligare ett 20-tal skrotats ut.

Allt är relativt, till en faktor, om vad som var eller är vanligt. I förhållande till Stockholmsdistriktets (SÖH, HYH, NAH, HBH, BMH) ca 450 utsättningar varje dag stod H34 för mindre än 25% 1978/1979.

Leyland

Tilläggas kan ju också att 4459 var en Söderhallsvagn, utrustad med ATR.

Därav, troligt, utlånad (utbytt) till Hammarbyhallen och ATR-räkning denna helgdag.

Railmaster

Citat från: Leyland skrivet 06 november 2016, 21:54:21 PM
Allhelgonahelgen 1978 fanns bara 113 stycken H34 kvar, varav 15-talet var avställda. Både Söderhallen och Hammarbyhallen hade redan börjat prioritera utsättningen till i huvudsak delade tjänster. Ett år senare, Allhelgonahelgen 1979 hade ytterligare ett 20-tal skrotats ut.

Allt är relativt, till en faktor, om vad som var eller är vanligt. I förhållande till Stockholmsdistriktets (SÖH, HYH, NAH, HBH, BMH) ca 450 utsättningar varje dag stod H34 för mindre än 25% 1978/1979.

Tack för redogörelsen! Det var ungefär så jag minns det, det var formuleringen "extremt ovanliga" jag reagerade på! Jämför tex med hur många Capitoler som gick i trafik 1978/1979!

roggek

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2016, 13:17:43 PM
Leyland i trafik i september 1978 var extremt ovanligt.
Citat från: Railmaster skrivet 06 november 2016, 21:42:05 PM
Leyland i trafik september 1978 var så vitt jag minns extremt VANLIGT! Så detdär får du nig förklara närmare! :)

Spårvägsmuseet anger sista trafikdag för Leyland Panther till 1982-06-15, m a  o i samband med övergången till sommartidtabell.
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sista-trafikdag-for-leyland-598/

Peter Rost

H34:ornas allra sista trafikdag (skulle det visa sig) var den 24/6 1982. Undertecknad reste själv den dagen med 4438 på linje 171 (tur 1)  mellan Telefonplan och Bagarmossen. - Samma datum trafikerades linje 162 av 4431 för sista gången med Leyland.

//Peter

Leyland

Citat från: roggek skrivet 07 november 2016, 00:15:51 AM
Spårvägsmuseet anger sista trafikdag för Leyland Panther till 1982-06-15, m a  o i samband med övergången till sommartidtabell.
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sista-trafikdag-for-leyland-598/

Detta är, precis som Peter också anger, helt fel. Just 15/6 1982 gick 4438 på linje 171 tur 3 mellan klockan 08.48 och 10.43 (vagnbyte).

Söderhallens sista utsättning var den 11/6, medan Hammarbyhallen hade utsättning 14, 15, 16, 23 och 24/6.