Fråga om Büssing flygbussar

Startat av Niklas Bygdestam, 12 september 2016, 02:56:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

 

Minns jag rätt blev 5 av 10 H38:or rätt snart av med sina namn, och senare kanske alla. Varför namnen försvann förstod jag aldrig. Gissar på att man ville bredda användningsområdet. Här har en av vagnarna hamnat i Södertälje 1972 för att pressas fram och tillbaka på motorvägen till Järna och orsaka köbildning och brådhastade omkörningar när den stånkande segade sig uppför backarna som finns på det motorvägsavsnittet. Funderar på vad Bengt Grive hade kallat färgen för.
吉先生

Railmaster

Snüggt! Utanför stationshuset i Södertälje Södra.  :)


Hasse L

Citat från: Mr G skrivet 15 september 2016, 00:02:14 AM


Minns jag rätt blev 5 av 10 H38:or rätt snart av med sina namn, och senare kanske alla. Varför namnen försvann förstod jag aldrig. Gissar på att man ville bredda användningsområdet. Här har en av vagnarna hamnat i Södertälje 1972 för att pressas fram och tillbaka på motorvägen till Järna och orsaka köbildning och brådhastade omkörningar när den stånkande segade sig uppför backarna som finns på det motorvägsavsnittet. Funderar på vad Bengt Grive hade kallat färgen för.
På vagnförteckningsbladet som daterades 2.70 hade man tagit bort namnen på 004 Blenda, 005 Bodil, 008 Berit, 009 Bojan och 012 Berta. Jag tog mig dock friheten att komplettera med dessa i min förteckning tidigare i tråden. Namnen ströks kanske just då, i februari 1970?

007 Beata ansågs officiellt vara dekorerad i gröngult.

/Hasse

Railmaster

Man var så stolt över dessa bussar att SL lät måla ett antal Tekno Scania CR 76 i H38-färger och förse dem med B-namnen.

Någon av dessa leksaksbussar skymtade i bakgrunden på en bild från ett av SLs kontorsrum, var det i boken SL 100?