Fråga om Büssing flygbussar

Startat av Niklas Bygdestam, 12 september 2016, 02:56:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars_L skrivet 13 september 2016, 06:28:55 AM
Jag minns själv att de sattes in på lokallinjerna i Bromma vid enstaka tillfällen, men just därför är jag nog tveksam till att de kan ha gått på Arlanda. Brommagaraget hade väl knappast någon trafik där?  Skulle väl alltså vara ytterst ovanligt, men kan väl rent teoretiskt ha skett vid något utlån vid enstaka tillfälle. Möjligen då att man tyckte att det var bättre med en buss som hade bra med utrymme för bagage än en som var lämplig för motorvägskörning...Men måste väl ha varit ganska ovanligt som sagt att man lånade förare med buss från Bromma...

En anledning till ryktet om Arlanda kan ju vara att det förekommer i en bok av Sjöwall/Wahlöö - där två "klumpiga" poliser just skulle ha stoppat en flygbuss från Arlanda med en misstänkt gärningsman som för dagen trafikerades med någon av B-bussarna, men hindrades av att en fyraåring kallade poliserna för "potatisgris", vilket förstås krävde sitt ingripande. Författarparet verkade ju gilla det här med att sätta in annan vagnstyp än den normala i SS/SL-trafiken- så gäller ju också i den roman där man byter mellan en Leyland och Büssing-dubbeldäckare - dock med full koll på vad som brukade gå på linjen.

För att reda ut det sista först så var de klumpiga poliserna från Solna: Kristiansson och Kvant. Fyraåringen hade ropat "Polis, polis, potatismos" (så heter också boken) när han såg poliserna äta sin livrätt, varm korv, utanför ett gatukök. Och boken där det gick "fel" dubbeldäckare på linje 47 var "Den skrattande polisen".

H38-or används under en period mot slutet av deras livstid mycket på Muskö-trafiken så det blev motorvägskörning regelbundet. Muskö-trafiken var alltså den trafik som beställdes från SL för att köra anställda på Musköbasen till och från jobbet. Någon gång i mitten av 1980-talet tog Wasatrafik över den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2016, 07:32:26 AM
För att reda ut det sista först så var de klumpiga poliserna från Solna: Kristiansson och Kvant. Fyraåringen hade ropat "Polis, polis, potatismos" (så heter också boken) när han såg poliserna äta sin livrätt, varm korv, utanför ett gatukök. Och boken där det gick "fel" dubbeldäckare på linje 47 var "Den skrattande polisen".

H38-or används under en period mot slutet av deras livstid mycket på Muskö-trafiken så det blev motorvägskörning regelbundet. Muskö-trafiken var alltså den trafik som beställdes från SL för att köra anställda på Musköbasen till och från jobbet. Någon gång i mitten av 1980-talet tog Wasatrafik över den.

Skillnaden var att Motorvägen vid den tiden slutade i Handen och Musköbussarna hade hållplatser efter vägen, så någon längre sträcka motorväg blev det sällan, dock så var bussarna totalt olämpliga för körningen då hastigheten i Muskötunneln uppför sällan översteg 20 km/h, kom man bakom en sådan buss var dan förstörd s a s.

Bussarna avlöstes av övertaliga Vo B58/Ikarus (H51) som gick bättre men som gungade något förskräckligt, även Sc CR 112 (H11) förekom i slutfasen innan Wasa tog över med sprillans nya ledbussar

HJP

Citat från: Mr G skrivet 12 september 2016, 22:58:56 PM
Kräsna affärsresenärer som väljer att färdas med lyxkomfort mot stadens centrum väntar ivrigt att få embarkera den luxuösa büssen.  ;D
****
Lyxkomfort, var ordet   :D

Nisse Bökelund

Hej.
Om jag inte minns helt galet så har jag för mig att
det kom sex stycken till Råsta, för att gå som personalbussar
på Arlanda. Hur det gick med den trafiken minns jag dock inte.
Dom blev i alla fall inte långvariga på Råsta.

Hälsningar Nisse.

Peter Rost

Var H38:orna placerade i Bromma även när de gick på Muskö?

//Peter

WalleW

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 september 2016, 23:08:51 PM
Är det inte helt enkelt så att det du kallar "liten grill" är lika med avsaknad av förkromade dekorribbor (som försvunnit på något sätt)?
//Jonas G

Jodå, så är det ju. Dekor-listerna får grillen att se större ut i mina ögon...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2016, 07:32:26 AM
För att reda ut det sista först så var de klumpiga poliserna från Solna: Kristiansson och Kvant. Fyraåringen hade ropat "Polis, polis, potatismos" (så heter också boken) när han såg poliserna äta sin livrätt, varm korv, utanför ett gatukök. Och boken där det gick "fel" dubbeldäckare på linje 47 var "Den skrattande polisen".

Jag slukade alla Sjöwall-Wahlöös brottsromaner på den tiden det begav sig. Båda titlarna som Staffan nämner är filmatiserade, liksom många fler.
"Polis, polis, potatismos" i Sverige med Gösta Ekman som Martin Beck och Rolf Lassgård som Gunvald Larsson.
"Den skrattande polisen" , i vilken ett massmord utförs ombord på den "felaktiga" 47:an, filmatiserades i USA. Jag har inget minne av att ha sett filmen.

"Den vedervärdige mannen från Säffle" heter som film "Mannen på taket" och regisserades av Bo Widerberg med Carl-Gustaf Lindstedt som Martin Beck. Den fick mycket uppmärksammad förhandsreklam under inspelningen tack vare den spektakulära scenen med den beskjutna polishelikoptern som störtade vid Odenplans T-baneuppgång.

Jag tycker att alla romanerna fortfarande är mycket läsvärda och roande om man vill koppla av från smart-phones, datorer och annan numera förhärskande IT-teknik i krim-litteratur och -film.

/   M v h   Walle



Staffan Sävenfjord

Citat från: WalleW skrivet 13 september 2016, 09:36:58 AM
"Den skrattande polisen" , i vilken ett massmord utförs ombord på den "felaktiga" 47:an, filmatiserades i USA. Jag har inget minne av att ha sett filmen.

/   M v h   Walle

Den amerikanska filmen "The Laughing Policeman" hade Walter Matthau i rollen som Martin Beck. Handlingen flyttades till San Fransisco och det var en vanlig amerikansk stadsbuss som användes, alltså ingen dubbeldäckare.

Handlingen fick alltså ändras på många punkter. Mest kuriöst var att det var en helt annan mördare i den amerikanska versionen än den svenska.

Titeln "Den skrattande polisen" kommer sig av att Martin Becks dotter hade köpt en grammofonskiva med just den sången, som hon spelade för sin stressade pappa.
https://www.youtube.com/watch?v=uQdne2wKvHI

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2016, 10:13:04 AM
Den amerikanska filmen "The Laughing Policeman" hade Walter Matthau i rollen som Martin Beck. Handlingen flyttades till San Fransisco och det var en vanlig amerikansk stadsbuss som användes, alltså ingen dubbeldäckare.

Handlingen fick alltså ändras på många punkter. Mest kuriöst var att det var en helt annan mördare i den amerikanska versionen än den svenska.

Titeln "Den skrattande polisen" kommer sig av att Martin Becks dotter hade köpt en grammofonskiva med just den sången, som hon spelade för sin stressade pappa.
https://www.youtube.com/watch?v=uQdne2wKvHI

I den amerikanska filmen så var bussen dessutom en Mack detta exemplar mer än vanligt lik en Metropol. Filmen avslutas dessutom med en Mack/Metropoljakt!
Den bussdiggare som inte sett denna film har verkligen missat något!

Mr H

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2016, 10:13:04 AM
Den amerikanska filmen "The Laughing Policeman" hade Walter Matthau i rollen som Martin Beck. Handlingen flyttades till San Fransisco och det var en vanlig amerikansk stadsbuss som användes, alltså ingen dubbeldäckare.
Handlingen fick alltså ändras på många punkter. Mest kuriöst var att det var en helt annan mördare i den amerikanska versionen än den svenska.
Titeln "Den skrattande polisen" kommer sig av att Martin Becks dotter hade köpt en grammofonskiva med just den sången, som hon spelade för sin stressade pappa.
https://www.youtube.com/watch?v=uQdne2wKvHI

Citat från: Mr H skrivet 13 september 2016, 15:35:11 PM
I den amerikanska filmen så var bussen dessutom en Mack detta exemplar mer än vanligt lik en Metropol. Filmen avslutas dessutom med en Mack/Metropoljakt!
Den bussdiggare som inte sett denna film har verkligen missat något!
Mr H

Nu blev jag lite mer splittrad än vanligt... :-\

Jag tycker mycket bra om Sjöwall-Wahlöös anslag samt deras sätt att skriva och beskriva, men det känns som om en stor del av det går förlorat när de amerikaniseras på film, även om jag gillar Walter Matthau. Några av de svenska filmatiseringarna tycker jag är riktigt bra, "Roseanna" och "Mannen på balkongen" för att nämna några.

Visst kan det kännas uppfriskande med buss-åka och -demolering på film, men sådant gör sig bäst i rena action-rullar, till exempel "Speed" med Sandra Bullock och "Red heat" med Arnold Schwartzenegger.
Och på tal om "Heat", med både Robert de Niro och Al Pacino, så är den en av mina absoluta favoriter bland krim-filmer...för att inte tala om "Bullit" med Steve McQueen och biljakten med Mustangen (som McQueen körde själv) och Dodge Charger´n, och där man inte fuskade så mycket med ljudet från V8:orna.

https://www.youtube.com/watch?v=ZeRwYKi3nws
//

/   M v h   Walle

Railmaster

Det är väl en Leyland Atlantean i boken "Den skrattande polisen" som trafikerar 47:an, nu var det väl inte så många H35 i trafik i September 1967 när boken utspelar sig men gick det inte H35 på 47:an då? Eller var det H33 Büssing som gällde där då?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Railmaster skrivet 13 september 2016, 21:08:09 PM
Det är väl en Leyland Atlantean i boken "Den skrattande polisen" som trafikerar 47:an, nu var det väl inte så många H35 i trafik i September 1967 när boken utspelar sig men gick det inte H35 på 47:an då? Eller var det H33 Büssing som gällde där då?

Det uppges i boken att det var en dubbeldäckare av en typ som normalt inte gick på 47-an. Jag har inte boken tillgänglig men är så gott som söker på att morden utfördes på en Leyland (H35). Normal buss på 47-an vid denna tid skulle alltså enligt författarna ha varit H33. Det stämmer också med min minnesbild.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

John

Hej
Fanns ett par H38 placerad Hornsberg för just Muskö körning en av dom va 4005 som jag tror va den enda som hade skyltskåp kvar på vänster sida men SL va alltid framrullat. Jag vet att jag som yngling lykade få komma in i HB då passade jag på att byta lampor i belysningen i vänsterskåpet då blev det ljus också :-) Det skulle vara roligt om någon har en bild på någon av dessa H38or i H32 utförande röda för mej veterligen enligt vagnförteckningarna byggdes dessa om 1968 mao ett år efter leverans? det fanns två röda reservvagnar Brommadepån röda H32 4015 & 4016 som hade askkoppshållare men inget annat av den utrustning som H38 hade. H38 hade även H4 belysning och FM-radio och bandspelare.

Peter Rost

När började Brommalinjen skylta 77, i stället för SL? - När H1:orna Ersatte H38:orna 1979-80 skyltades alla nya vagnar 77.


Ersa

Citat från: roggek skrivet 12 september 2016, 23:53:11 PM
Man förundras över det perfekta "SL" i linjenummerkrukan, vilket får mig att anta att det är en påklistrad dekal?

Måhända fanns det redan då perfektionister som mådde illa av sned "fulskyltning"? Jag var således inte ensam om att vara petnoga då vi fram till 2005 fortfarande vevade fram siffrorna på de bägge Rimbodepåernas respektive äldsta vagnar! ;)

Frippe

För några år sen var det uppe här i forum en jäkligt snygg bild på en av dessa bussar, när den var och skyltad (och i trafik) som en 501:a. Bilden var från S:t Eriksplan. Läge för en repris?