Fråga om Büssing flygbussar

Startat av Niklas Bygdestam, 12 september 2016, 02:56:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det fanns några Büssing som gick som flygbussar. De gick till Bromma. De var speciallackade.

Vilka färger hade de? Jag har nämligen för mig att varje buss var unik i sin färg. Därför vore det roligt att få veta vilken som var lackad hur.

Hade dessa Büssing specialinredning med stora bagagehyllor och sånt? Eftersom de var flygbussar.

Sedan har jag hört påståenden att de ibland kunde sättas in på Arlanda vid behov. Stämmer detta att de faktiskt även gick på Arlanda ibland?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

roggek

De var helt vita med midjeband (som kan ha varit i olika färger?) och kvinnonamn lackerade i fronten som började på "B":
Blenda, Bodil, Beda, Beata, Berit, Bojan, Barbro, Birgit, Berta och Britta.


SL Littera H38 inv nr 4004-4013: finns bild i SBH om du söker på "H38"


HJP

Citat från: roggek skrivet 12 september 2016, 04:24:46 AM
De var helt vita med midjeband (som kan ha varit i olika färger?) och kvinnonamn lackerade i fronten som började på "B":
Blenda, Bodil, Beda, Beata, Berit, Bojan, Barbro, Birgit, Berta och Britta.


SL Littera H38 inv nr 4004-4013: finns bild i SBH om du söker på "H38"
****
Namnen på "Berglunds brudar" stod även skrivet på sidorna. Taken hade samma färg som midjelisten. Titta här:
https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=667&q=%22SL%2BH38%22&oq=%22SL%2BH38%22&gs_l=img.12...16377.22738.0.25872.8.7.0.1.0.0.109.567.6j1.7.0....0...1ac.1.64.img..0.5.425...0j0i30k1j0i5i30k1.BeUXHic01mk

Vagnarna hade bagagehyllor i stället för barnvagnsplats. I övrigt tror jag att de överensstämde med H32.
.

Hasse L

Färgerna var (förutom vit): gulbrun, blå, blålila, gröngul, lila, mörkgrön, orange, ljusgrön, röd respektive gul. Från början med Blenda, A 74004 (som man skriver det på Vagnförteckningsbladet daterat 2.70) - sedan följer namn, Bodil osv. och vagnsnummer i den ordning som angetts tidigare i tråden.

/Hasse

Mr G

吉先生

Mats W

Dessutom fanns löstagbara askkoppar de första åren....

WalleW

Dessa kvinnliga bussar rullade ju på "min" tid och jag borde väl veta bättre, men...

Hade alla Flyg-Büssingar den lilla grillen i nosen ? Vill minnas att vi hade en liten grill på tapeten i en tråd (Nygrillad ?) för ett tag sedan, men då på en vanlig linjevagn. 
Definitionen av färgerna kunde ha varit ett fall för dåvarande sportkommentatorn i Sveriges television, Bengt Grive, som när han kommenterade konståkning hittade på de mest fantasirika färg-namn på de tävlandes dräkter i den då svart-vita tv-rutan... :)

/   M v h   Walle

BengaB40

Hej! Konståkning har jag inte sett många gånger på tv! Men jag minns den fantastiska Peggy Fleming, tror jag hon hette, som åkte i en " mörkvit" dräkt enligt Grive!  :D  Hälsn. BengaB40

HJP


Mr G

Citat från: HJP skrivet 12 september 2016, 22:17:59 PM
****
Snyggt!
Var är bilden tagen? Bromma?

Javisst är det vid Bromma Flygplats. Kräsna affärsresenärer som väljer att färdas med lyxkomfort mot stadens centrum väntar ivrigt att få embarkera den luxuösa büssen.  ;D
吉先生

Jonas Gustafsson

Citat från: WalleW skrivet 12 september 2016, 21:55:14 PM
Dessa kvinnliga bussar rullade ju på "min" tid och jag borde väl veta bättre, men...

Hade alla Flyg-Büssingar den lilla grillen i nosen ? Vill minnas att vi hade en liten grill på tapeten i en tråd (Nygrillad ?) för ett tag sedan, men då på en vanlig linjevagn. 
Definitionen av färgerna kunde ha varit ett fall för dåvarande sportkommentatorn i Sveriges television, Bengt Grive, som när han kommenterade konståkning hittade på de mest fantasirika färg-namn på de tävlandes dräkter i den då svart-vita tv-rutan... :)

/   M v h   Walle

Är det inte helt enkelt så att det du kallar "liten grill" är lika med avsaknad av förkromade dekorribbor (som försvunnit på något sätt)?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 september 2016, 23:08:51 PM
Är det inte helt enkelt så att det du kallar "liten grill" är lika med avsaknad av förkromade dekorribbor (som försvunnit på något sätt)?
//Jonas G


Det är ju normalstor grill på dessa Büssing. Vad jag vet hade alla Büssing den här grillen utom prototypen som avvek i fronten och på en del annat också. Däremot hade de alla just de nämnda dekorribborna i fronten. Och med dekorribbor ser grillen lite större ut än när de är borta.

Jag minns i början på 1980-talet när det fanns kvar Büssing i SL-trafiken. De flesta hade dekorribborna kvar, men en och annan hade förlorat sina dekorribbor, troligen efter omlackering eller efter reparation.

Har dessa Büssing varit vanliga röda SL-lackade bussar innan de fick den här speciallacken? Är de alltså ombyggda? Det kan ju då förklara varför dekorribborna är borta på dessa bussar.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

roggek

Citat från: Mr G skrivet 12 september 2016, 20:21:41 PM


Svårbestämd färg på Beata.

Idag skulle vi nog säga "avocadogrön"?

Man förundras över det perfekta "SL" i linjenummerkrukan, vilket får mig att anta att det är en påklistrad dekal?

Niklas Bygdestam

Citat från: roggek skrivet 12 september 2016, 23:53:11 PM
Citat från: Mr G skrivet 12 september 2016, 20:21:41 PM


Svårbestämd färg på Beata.
Idag skulle vi nog säga "avocadogrön"?

Man förundras över det perfekta "SL" i linjenummerkrukan, vilket får mig att anta att det är en påklistrad dekal?


När jag tittar på bilden så tycker jag inte alls att det ser ut som en påklistrad dekal. Det ser ut som ett vanligt skyltskåp av den typ man hade på den tiden, dvs med rullband som man vevade för hand. Däremot tror jag att man aldrig ändrade på dessa skyltskåp på just de här bussarna. Så därför har man nog rullat fram bokstäverna "SL" till ett perfekt läge och sedan låtit detta vara kvar efter detta.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars_L

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 september 2016, 02:56:21 AM

Sedan har jag hört påståenden att de ibland kunde sättas in på Arlanda vid behov. Stämmer detta att de faktiskt även gick på Arlanda ibland?

Jag minns själv att de sattes in på lokallinjerna i Bromma vid enstaka tillfällen, men just därför är jag nog tveksam till att de kan ha gått på Arlanda. Brommagaraget hade väl knappast någon trafik där?  Skulle väl alltså vara ytterst ovanligt, men kan väl rent teoretiskt ha skett vid något utlån vid enstaka tillfälle. Möjligen då att man tyckte att det var bättre med en buss som hade bra med utrymme för bagage än en som var lämplig för motorvägskörning...Men måste väl ha varit ganska ovanligt som sagt att man lånade förare med buss från Bromma...

En anledning till ryktet om Arlanda kan ju vara att det förekommer i en bok av Sjöwall/Wahlöö - där två "klumpiga" poliser just skulle ha stoppat en flygbuss från Arlanda med en misstänkt gärningsman som för dagen trafikerades med någon av B-bussarna, men hindrades av att en fyraåring kallade poliserna för "potatisgris", vilket förstås krävde sitt ingripande. Författarparet verkade ju gilla det här med att sätta in annan vagnstyp än den normala i SS/SL-trafiken- så gäller ju också i den roman där man byter mellan en Leyland och Büssing-dubbeldäckare - dock med full koll på vad som brukade gå på linjen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist