Två SS H29 i Kristineberg

Startat av Gunnar D, 09 september 2016, 16:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 11 september 2016, 13:50:44 PM
F4:orna  platsar väl också på en topplista över bussar med kort användningstid hos SS. En annan kandidat för att hamna högt på den listan är väl de s k anknäbbarna.

Jo, F4 var också i trafik en kort tid men väl åtminstone fyra år jämfört med de tre för H29. Kanske går det att utröna anknäbbarnas och Motalabussarnas trafiktid vid SS.

/Gunnar

Ted Selander

Citat från: Gunnar D skrivet 09 september 2016, 16:07:49 PM

H29 5583 och 5584 inväntar vid ändhpl Kristineberg i sep 1964 kort efter att de kommit ut i trafik.
---
Mvh Gunnar

Mycket trevligt motiv!
Detta med fyrställiga nummer på vänstertrafikbussar hos SS/SL, och för den delen före registreringsnummerreformen 1973, känner jag inte igen.
Vad finns det för belägg för detta, det skulle vara trevligt med en källhänvisning. Jag kan inte finna stöd för numreringen i vagnförteckningsblad eller annan dokumentation från tiden, men jag kan ha missat något.

Även senare var det vanligt med endast tre siffror i dagligt tal i trafiken, men då fanns ju fyrställiga nummer både på bussarna och i rullorna.

BengaB40

Hej åter igen! Motalabussarna levererades 1/12 1936 och sattes in på linje 71. De ställdes av i oktober 1938. En av bussarna begåvades med en rak 8-cylindrig ScV förgasarmotor i januari 1940 men ställdes åter av 30/8 1940. Samtliga slopades 1941/42 utom möjligen en som blev gengasförråd. Uppgifterna tagna ur Uffe E's förträffliga historik i FÄRDSKRIVAREN nummer 2 2001. Är helt säker på att Uffe E också har skrivit historien om "Anknäbbarna", men har ännu inte hittat det numret av samma tidskrift i min biblioteksröra!  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: Ted S skrivet 11 september 2016, 21:12:49 PM
Detta med fyrställiga nummer på vänstertrafikbussar hos SS/SL, och för den delen före registreringsnummerreformen 1973, känner jag inte igen.
Vad finns det för belägg för detta, det skulle vara trevligt med en källhänvisning. Jag kan inte finna stöd för numreringen i vagnförteckningsblad eller annan dokumentation från tiden, men jag kan ha missat något.

Även senare var det vanligt med endast tre siffror i dagligt tal i trafiken, men då fanns ju fyrställiga nummer både på bussarna och i rullorna.

Tja, såvitt jag vet har det väl blivit praxis här på Forumet att ange SS/SL fordonsid fyrställigt iaf för bussar under 50-80 talet. I adekvata vagnförteckningar anges genomgående alla siffror i regnr som vagnsnr för "genuina" SS/SL bussar innan 1969. I tryckta SS inventeringslistor/vagnrapporter från åren kring 1960 anges alla regsiffror som vagnsnr utom för F1, F2 och H8 där de tre sista regsiffrorna är vagnsnr, exvis H8 424. Vad man sen sade i den dagliga verksamheten kunde nog skifta. Jag minns ej vet de sade när man hämtade ut en buss i Nyboda/Hammarby 1971-72. I Huddinge 1972-73 minns jag dock att det berodde på personen i fråga om det var tre- eller fyrställigt. För mig blev det inte entydigt vid ett tillfälle utan jag fick återvända och fråga: "Är det CF eller Capitol?" Det är väl lite av saken i ett nötskal att kommunicerande vagnsnr ska vara särskiljande/unikt. Hellre en siffra för mycket än en för lite.

Frågan har tidigare diskuterats bl.a. här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64598.msg453585.html#msg453585

/Gunnar

Hasse L

Undertecknad kommer att fortsätta använda de skrivsätt som varit praxis alltsedan jag började intressera mig för ämnet Vagnsnummer i SS/SL-trafiken. Jag begriper också vilka bussindivider från vänstertrafiktiden som avses med nummerbeskrivning enligt hävd ända ifrån 2000-talets Bussnack, men kommenterar sällan dessa inlägg.
/Hasse

Lars-Håkan_E

Jag minns att på Söderhallen så förekom det sporadiskt så sent som i början på -80 talet (när Leyland slopats) att vagnsnummer angavs med tre siffror.

CR 111 0**, 2**, 3**, 4**
CR 112 8**, 9**

Ted Selander

Det blir ett slags antedatering, när senare praxis tillämpas bakåt i tiden.
I ett järnvägsforum duger det inte t.ex. att komma dragande med ett nutida littera på en bild från 60-talet.
Det kan vara förvirrande för de yngre som vuxit upp utan vänstertrafik, att det var en annan ordning då, men det är ju det intressanta med en hobby, att kunna studera och förstå de historiska sammanhangen.



Avslutar med en talande bild ur broschyren "Välkommen till SS", som en kollega vänligt ställt till förfogande. Här ser man över vindrutan i H25:an hur numret skrivs uppdelat.

Ola Almquist

Detta har egentligen inte med den SS att göra men... Hur gjorde man i Malmö? Fick bussarna nya nummer och littera när de ombyggdes till högertrafik? Jag återkommer med en separat fråga så jag tänkte passa på att börja med att reda på lite bakgrundsfakta.

M.v.h.
Ola

Gunnar D

#23
Citat från: Ted S skrivet 17 september 2016, 09:02:32 AM
Det blir ett slags antedatering, när senare praxis tillämpas bakåt i tiden.
I ett järnvägsforum duger det inte t.ex. att komma dragande med ett nutida littera på en bild från 60-talet.
Det kan vara förvirrande för de yngre som vuxit upp utan vänstertrafik, att det var en annan ordning då, men det är ju det intressanta med en hobby, att kunna studera och förstå de historiska sammanhangen.

Avslutar med en talande bild ur broschyren "Välkommen till SS", som en kollega vänligt ställt till förfogande. Här ser man över vindrutan i H25:an hur numret skrivs uppdelat.

Nej, men detta är ju heller inget järnvägsforum!

Intressant att vagnsnr angavs på ett sådant sätt i H25 (och förmodligen även i H26) men jag hävdar att det var ett undantag. I H18-H24 samt i H30 (vet ej hur det angavs i H27-H29) användes sådana brickor som återfinnes i denna länk som tidigare hänvisats till:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64598.msg453585.html#msg453585
I länken ses även vagnöversynsblankett från Bromma april 1963 och där användes fyrställiga vagnsnr för bussarna vilket bevisar att det förekom vid SS då. Vid SL 1968 fanns det i stort bussar med regnr A 74001-74550 samt A 75413-75631. Att då konsekvent använda treställiga vagnsnr var ogörligt, menar jag.

Trevligt att du visar en bild från 60-talet, Ted! Visa gärna fler och ännu hellre sådana du tagit själv.

/Gunnar

Gunnar D

Nu vet jag hur vagnsnr angavs i H27 (iaf efter högerombyggnad)! Se länk:

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Bilar-Lastbilar-Bussar/Skatten_i_Skogen/slides/09_IMG_1446.html

Det verkar då som om sättet att ange vagnsnr i H25 (och H26?) enligt Teds bild blev en "testballong" som ej användes vid senare bussleveranser. H24 som kom till SS 1962 efter H25 fick ju de gamla femställiga vagnsnrskyltarna. "Testballongen" var tydligen inte så bra.

/Gunnar

Peter Rost

Är det någon här som "hann med" att köra H29:orna?

//Peter


Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 21 september 2016, 13:32:40 PM
Se (längst ner):

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68625.15.html

Jag antar du menar det nyaste inlägget i tråden. Det finns olika sätt att ställa in visningen så många har det nyaste inlägget överst medan andra valt att ha det underst. Vad jag förstår är det detta inlägg du avser
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68625.msg480473.html#msg480473

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D




Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 september 2016, 15:27:24 PM
Jag antar du menar det nyaste inlägget i tråden. Det finns olika sätt att ställa in visningen så många har det nyaste inlägget överst medan andra valt att ha det underst. Vad jag förstår är det detta inlägg du avser
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68625.msg480473.html#msg480473

Detta var det:

"Kul att se ännu en bild på 5582 som ju var den allra första buss jag körde! Det var på Mobergs i januari 1971 och det var en bra buss att övningsköra med!

/Gunnar
"


Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 21 september 2016, 15:58:37 PM


Detta var det:

"Kul att se ännu en bild på 5582 som ju var den allra första buss jag körde! Det var på Mobergs i januari 1971 och det var en bra buss att övningsköra med!

/Gunnar
"

Det här alltså:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68625.msg480622.html#msg480622

Då fick vi det utrett. Tack för hjälpen!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)