Två SS H29 i Kristineberg

Startat av Gunnar D, 09 september 2016, 16:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H29 5583 och 5584 inväntar vid ändhpl Kristineberg i sep 1964 kort efter att de kommit ut i trafik. Det hände att linje 56 var den första busslinje en ny busstyp sattes in på, förmodligen på grund av närheten till Hornsberg. H29 var i trafik vid SS/SL i ganska precis tre år. Finns det någon busstyp som var i trafik kortare tid vid SS/SL, förutom rena provbussar?

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Intressant bild av vackra kortlivade SKV-skapelser! Hur var det med de 3 linjesköna torpedbussarna, Volvo B11 från 1936 med ASJ-karosser, de blev väl inte heller så gamla i SS-trafik?  Hälsn. BengaB40

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 09 september 2016, 16:07:49 PM


H29 5583 och 5584 inväntar vid ändhpl Kristineberg i sep 1964 kort efter att de kommit ut i trafik. Det hände att linje 56 var den första busslinje en ny busstyp sattes in på, förmodligen på grund av närheten till Hornsberg. H29 var i trafik vid SS/SL i ganska precis tre år. Finns det någon busstyp som var i trafik kortare tid vid SS/SL, förutom rena provbussar?

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar


Är de högerstyrda? Jag trodde man hade gått över till vänsterstyrning då när dessa levererades.

Är de byggda på Leyland?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:37:13 PM

Är de högerstyrda? Jag trodde man hade gått över till vänsterstyrning då när dessa levererades.

Är de byggda på Leyland?

Det är svårt att kombinera vänsterstyrning med dörr framför framaxeln på vänster sida :-)

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 september 2016, 20:43:27 PM
Det är svårt att kombinera vänsterstyrning med dörr framför framaxeln på vänster sida :-)


Jag vet! Men bussarna är ju levererade under en tid som man visste att man skulle gå över till högertrafik. Så hur kan de ha tänkt här?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Harald Nordius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:54:25 PM

Jag vet! Men bussarna är ju levererade under en tid som man visste att man skulle gå över till högertrafik. Så hur kan de ha tänkt här?
De tänkte att de skulle ha bussar för enmansbetjäning i stadstrafik med stor omsättning av resenärer. Det var en provserie på endast fem bussar.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:37:13 PM
Är de byggda på Leyland?
Nej, de är byggda av SKV i Katrineholm med motor från Leyland. Övriga bussar av denna modell som gick i Uppsala, Västerås, Linköping och Lund hade Volvomoter.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2016, 20:54:25 PM

Jag vet! Men bussarna är ju levererade under en tid som man visste att man skulle gå över till högertrafik. Så hur kan de ha tänkt här?

Bussarna är från 1964 och då var det långt ifrån alla bussar som var färdigbyggda för högertrafik. De var vanligen förberedda i så måtto att det t ex lätt skulle gå att anbringa dörrar på höger sida efter 3 september 1967 och även förarplatsen var förberedd för flyttning. Man tänkte väl helt enkelt att det var trafikfarligt att köra med vänsterstyrda bussar i den täta Stockholms-trafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

SS policy var att endast använda fullvärdiga bussar i både vänster-  o högertrafik. Alltså inga omställningsbussar över huvudtaget.

Niklas Bygdestam

Blev dessa bussar ombyggda till högertrafik? Hur såg de ut efter ombyggnad i sådana fall?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

roggek


Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BengaB40

Hej igen! I sammanhanget kortlivade bussar hos SS kom jag att tänka på Motala-bussarna, "långskorporna" från 1936. Några av dem blev väl tagna ur trafik bara ca 2 år efter leverans? Tänk om man hade fått färdas med dessa märkliga tingestar och höra ljudet av deras Hall-Scott motorer innan dess!  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 09 september 2016, 19:09:44 PM
Hej! Intressant bild av vackra kortlivade SKV-skapelser! Hur var det med de 3 linjesköna torpedbussarna, Volvo B11 från 1936 med ASJ-karosser, de blev väl inte heller så gamla i SS-trafik?  Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 10 september 2016, 21:48:05 PM
Hej igen! I sammanhanget kortlivade bussar hos SS kom jag att tänka på Motala-bussarna, "långskorporna" från 1936. Några av dem blev väl tagna ur trafik bara ca 2 år efter leverans? Tänk om man hade fått färdas med dessa märkliga tingestar och höra ljudet av deras Hall-Scott motorer innan dess!  Hälsn. BengaB40

Javisst, dessa busstyper kanske hade kortare trafiktid än H29! Kanske Färdskrivaren har haft uppgifter i något nummer?

Mvh Gunnar

Mr G

F4:orna  platsar väl också på en topplista över bussar med kort användningstid hos SS. En annan kandidat för att hamna högt på den listan är väl de s k anknäbbarna.
吉先生

BengaB40

Hej Mr G! Kul att du nämnde "Anknäbbarna"! Hade glömt deras smeknamn i mitt tidigare inlägg om Volvo B11:orna från 1936 :)!  Hälsn. BengaB40