SS H29 5586

Startat av Gunnar D, 29 augusti 2016, 15:18:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H29 (SKV City 63) "Tomhylsan" höll gärna till på linje 41 för 50 år sedan. Här ses 5586 på Kungsbron 27 aug 1966.

Mvh Gunnar

Harald Nordius

Ja, det är ju som gående på linje 41 man minns Tomhylsorna. Gick de någonsin på någon annan linje? Gick de i trafik hos SL efter den 2 september 1967?

SS hade ju valt en ännu svagare motor än den som satt i övriga SKV City. Vad var vitsen med det egentligen? Det hade väl varit enklare att köpa samma modell som de andra trafikföretagen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Harald Nordius skrivet 29 augusti 2016, 15:38:27 PM
SS hade ju valt en ännu svagare motor än den som satt i övriga SKV City. Vad var vitsen med det egentligen? Det hade väl varit enklare att köpa samma modell som de andra trafikföretagen.

De andra SKV City (till Uppsala, Västerås, Linköping och Lund) hade Volvo-motorer. SS vägrade dock köpa Volvo-motor på 1960-talet och därför blev det Leyland. Jag antar att de inte kunde erbjuda starkare motor som fick plats i det lilla motorutrymmet. Motorn hade 135 hästkrafter (Volvos motor hade 150).

Så vitt jag minns så användes inte bussarna hos SS/SL efter högertrafikens införande. Tre av dem såldes i juni 1969 till Linjebuss för trafik i Lund och en fjärde följde efter i oktober. Den femte hamnade hos en trafikskola i Stockholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Tack för en fin bild på en H 29 !

Mvh Peter Ö

K R

Citat från: Harald Nordius skrivet 29 augusti 2016, 15:38:27 PM
Gick de någonsin på någon annan linje?

Hej!

42 och 56 är två andra linjer som H29:orna visade upp sig på.
Den sistnämnda linjen vill jag minnas att Gunnar D visat en bild från, där två H29:or står efter varandra vid Kristineberg.
Kan det möjligen vara dags för en reprisvisning?

Sedan lär det f ö vara en H27 Büssing som skymtar fram där bakom.

Mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 29 augusti 2016, 16:12:21 PM
Hej!

42 och 56 är två andra linjer som H29:orna visade upp sig på.
Den sistnämnda linjen vill jag minnas att Gunnar D visat en bild från, där två H29:or står efter varandra vid Kristineberg.
Kan det möjligen vara dags för en reprisvisning?

Det kan komma en sådan men jag har även visat bild på H29 på linje 42 som finns här:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,54026.msg389182.html#msg389182

/Gunnar

WalleW

När jag ser Gunnars fina bild får jag en minnes-flash från någon/några prov-bussar med bakmonterad Stirling-motor.
De hade väl SKV-karosser med en utbyggnad baktill, eller minns jag alldeles galet  :-\ ?

/   M v h   Walle

Ulf Berlin

Underbar bild:)
Borde definitivt passa i t ex en almanacka./Ulf

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 29 augusti 2016, 15:18:04 PM
H29 (SKV City 63) "Tomhylsan" höll gärna till på linje 41 för 50 år sedan. Här ses 5586 på Kungsbron 27 aug 1966.
****
Som vanligt en snygg bild!
Jag kan dock inte låta bli att bli nyfiken på Büssingen bakom. Tog du någon bil på den?

Mr H

Citat från: K R skrivet 29 augusti 2016, 16:12:21 PM
Hej!

42 och 56 är två andra linjer som H29:orna visade upp sig på.
Den sistnämnda linjen vill jag minnas att Gunnar D visat en bild från, där två H29:or står efter varandra vid Kristineberg.
Kan det möjligen vara dags för en reprisvisning?

Sedan lär det f ö vara en H27 Büssing som skymtar fram där bakom.

Mvh K R

Vi ska inte glömma att H29 ofta gick som övningsvagnar också. Intressant blandning med H15 och H29 uppställda för lunchrast etc. Efter dagen H stog de uppställda i Brommahallen högerombyggda. Oklart när Mobergs busskola tog över sin vagn. Den krockade var inte ombyggd för högertrafik (förstås). Den kom sedan som vrak att användas för bergsskrotning vid byggandet av T Blå med plattform på taket. Övriga såldes till Linjebuss för att användas i Lund. "En av de bästa affärer vi gjort" sa en initierad på Linjebuss och då kan man ju ana att SL gärna ville bli av med dem!

Mr H

Fredrik Klint

Mycket fin bild på en ovanlig vagntyp, det vimlar väl inte direkt av färgbilder på H29:or.
Fyra av fem ska ha byggts om till högertrafik men ingen rullade efter dagen H.

Railmaster

Jag ser ju ungefär var bilden är tagen men huset i bakgrunden som det står "MANIOL" på, vilken gata ligger det på? Det är väl rivet nu? Och vilken gata/bro kör bussen på?

K R

Citat från: Railmaster skrivet 31 augusti 2016, 02:56:36 AM
Jag ser ju ungefär var bilden är tagen men huset i bakgrunden som det står "MANIOL" på, vilken gata ligger det på? Det är väl rivet nu? Och vilken gata/bro kör bussen på?

Hej!

"Maniol-huset" står faktiskt fortfarande kvar! I hörnet av Östra Järnvägsgatan/Kungsgatan är det beläget.
Men numera har byggnation tillkommit framför detta hus i bildens vinkel med adress Kungsbron 2-20.
Bussen kör alltså på Kungsbron och den röda bilen i höger bildkant kommer upp från Klara strand via den dåtida branta backen bredvid den lika dåtida Centralsaluhallen.
Den backens läge motsvaras av dagens Blekholmsterrassen.

mvh K R

roggek

Då skulle platsen se ut så här idag i Google Street View:
https://goo.gl/maps/3frMj1yLyX82

Railmaster

Citat från: K R skrivet 31 augusti 2016, 05:25:31 AM
Hej!

"Maniol-huset" står faktiskt fortfarande kvar! I hörnet av Östra Järnvägsgatan/Kungsgatan är det beläget.
Men numera har byggnation tillkommit framför detta hus i bildens vinkel med adress Kungsbron 2-20.
Bussen kör alltså på Kungsbron och den röda bilen i höger bildkant kommer upp från Klara strand via den dåtida branta backen bredvid den lika dåtida Centralsaluhallen.
Den backens läge motsvaras av dagens Blekholmsterrassen.

mvh K R

Tackar! Och Maniol går visst också att köpa fortfarande!