6-timmars arbetsdag

Startat av 1896, 05 augusti 2016, 07:44:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 06 augusti 2016, 15:19:57 PM
Jag tycker inte om det där resonemanget "ge och ta" i förhandlingar, det är ett nytt påfund av giriga arbetsgivare som inte vill ta kostnader för förbättringar för sina anställda. Förr var avtalsförhandlingarna något som var under ständig utveckling, att förbättra i ena änden ska absolut inte behöva innebära att man försämrar i den andra.

Sedan måste man komma ihåg att det gick att införa 8 timmars arbetsdag för 100 år sedan, det gick säkert inte smärtfritt det heller, men man löste det, alltså måste det gå att införa 6 timmars arbetsdag också så här 100 år senare.

40-timmarvecka infördes fullt ut 1973. 8 timmars arbetsdag infördes 1919 men då jobbade man alltså också lördagar. Det vill säga 48 timmars arbetsvecka totalt.

För övrigt har förhandlingar alltid inneburit ett givande och ett tagande. Så har det varit ändå sedan en förhandlingsordning infördes mellan arbetsgivarnas organisationer och fackföreningarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2016, 16:13:56 PM
Men inga tillgångar är obegränsade i samhället. Vare sig resurser eller pengar. Man kan inte genomföra fler förändringar än vad man har råd med. Dvs inte dra i ena änden utan att den andra änden ska förbli opåverkad. På samma vis som att man som privatperson inte har råd att gå ner i arbetstid och lön hur mycket som helst, då man ju har sina fasta utgifter.
Jag förstår inte heller varför man måste ta i så mycket med att ta bort hela två timmar/arbetsdag. Varför är det inga som provar sig fram med t.ex 7 timmars arbetsdagar inom vissa krävande yrken, som t.ex inom vården? Måste alla vara så låsta till exakt 8, eller exakt 6 timmar?

Personligen tycker jag att bussbranschen behöver ägna sig åt påfyllningen av yngre förare först, så att dessa kan täcka upp dagens förarbrist med dagens arbetstider. Om man därefter lyckas hitta fler engagerade duktiga förare, kanske antalet anställda kan komma att räcka till för experiment med kortare arbetsdagar.
Idag är det snarare tvärtom - att de förare som finns får jobba en hel del längre dagar än normalt, för att det ofta fattas förare. Om man då införde 6 timmars arbetstid rakt av idag... Då skulle många avgångar bli inställda pga personalbrist.

Det du beskriver tycker jag sorterar under problem som man måste lösa på vägen dit. Sedan är ju just 6 timmars arbetsdag något som har nyttjats i årtionden som en gräns för hur arbetstagare vill jobba, och jag ser inget orimligt i det.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2016, 16:38:08 PM
40-timmarvecka infördes fullt ut 1973. 8 timmars arbetsdag infördes 1919 men då jobbade man alltså också lördagar. Det vill säga 48 timmars arbetsvecka totalt.

För övrigt har förhandlingar alltid inneburit ett givande och ett tagande. Så har det varit ändå sedan en förhandlingsordning infördes mellan arbetsgivarnas organisationer och fackföreningarna.



Ja just det, och före det så fanns det väl ingen reglering alls för hur mycket man fick jobba ?

Inom SF på -80 talet så tyckte då iaf jag att det pågick en ständig förbättring.

S Svensson

För ganksa många år sedan läste jag litet om ekonomisk historia. Jag tentade för professor Herlitz om detta och han berättade mera.

Den arbetstid som infördes cirka 1921 är nettoarbetstid. Med detta menas att man kommar ombytt till arbetet och börjar arbeta omedelbart. I princip införs stämpelklocka och vid raster stämplas ut.

Tidigare fanns det bruttoarbetstid. Denna kan ha haft många timmar men ofta bytte man om och hade raster som räknades in i arbetstiden.
Det finns en liten skrift som jag glömt namnet på. Utgavs av ek hist i Uppsala och är att betrakta som en avhandling.
Lars Herlitz berättade om varven i Göteborg och att de tillämpade först bruttotid. Folk åkte färja över älven och åt maten hemma. Sedan till arbetet igen.

Alltså bruttoarbetstid som ersattes av nettoarbetstid.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 06 augusti 2016, 18:19:26 PM
Det du beskriver tycker jag sorterar under problem som man måste lösa på vägen dit. Sedan är ju just 6 timmars arbetsdag något som har nyttjats i årtionden som en gräns för hur arbetstagare vill jobba, och jag ser inget orimligt i det.

Jag tycker att de flesta svartvita synsätt utan gråskala emellan (i detta fall allt mellan 8 och 6) är mer eller mindre orimliga.

1896

Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2016, 21:06:15 PM
Jag tycker att de flesta svartvita synsätt utan gråskala emellan (i detta fall allt mellan 8 och 6) är mer eller mindre orimliga.

Det ska väl vara lika för alla ? Vi kunde ju enas om 8 timmar för hundra år sedan, då kan vi väl enas om 6 timmar nu. Och som du är inne på så pågår det ju olika försök med olika typer av arbetstidsförkortning på sina ställen runt om i Sverige, bland annat har jag hört talas om ett ålderdomshem i Göteborg där man testar 6 timmars arbetsdag, alla inblandade är positiva, men några höger politiker ville stoppa projektet innan de ens hunnit utvärdera det, vet inte riktigt hur det har gått, men som vanligt så är ju högerpolitiker negativa till sådant som är bra för vanligt folk.

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2016, 16:38:08 PM

För övrigt har förhandlingar alltid inneburit ett givande och ett tagande. Så har det varit ändå sedan en förhandlingsordning infördes mellan arbetsgivarnas organisationer och fackföreningarna.



På senare år har arbetsgivarna börjat att ställa mer aggressiva krav på försämringar i avtalen, vilket innebär att de fackliga förhandlarna numera måste börja med att försvara det de redan har förhandlat fram, innan de kan börja med att utveckla vad de vill förbättra, så var det inte tidigare.

Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 augusti 2016, 15:30:08 PM
... bland annat har jag hört talas om ett ålderdomshem i Göteborg där man testar 6 timmars arbetsdag, alla inblandade är positiva, men några höger politiker ville stoppa projektet innan de ens hunnit utvärdera det, vet inte riktigt hur det har gått, men som vanligt så är ju högerpolitiker negativa till sådant som är bra för vanligt folk.

Det skulle vara väldigt skönt, då det blir väldigt tjatigt, om du inte blandade in dina personliga politiska åsikter så fort du får en chans.

Speciellt i fall som detta där du inte ens har en källa att hänvisa till utan relaterar till vad som enbart verkar vara hörsägen... om ens det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Citat från: Nico skrivet 07 augusti 2016, 16:03:49 PM
Det skulle vara väldigt skönt, då det blir väldigt tjatigt, om du inte blandade in dina personliga politiska åsikter så fort du får en chans.

Speciellt i fall som detta där du inte ens har en källa att hänvisa till utan relaterar till vad som enbart verkar vara hörsägen... om ens det.

Rättelse, jag har läst om detta i en tidning, nu läser jag inte alla tidningar, men fallet är knappast okänt för de vanligaste medierna.

Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 augusti 2016, 16:56:57 PM
Rättelse, jag har läst om detta i en tidning, nu läser jag inte alla tidningar, men fallet är knappast okänt för de vanligaste medierna.

Möjligt, men leta då rätt på artikeln och länka till den alternativt hänvisa till källan på annat vis. Annars är det bara hörsägen och är inte vederhäftigt för två öre. 

I övrigt så är inte Snacket till för att du hela tiden ska torgföra dina privata politiska åskådningar. Om du har behov av det så föreslår jag att du istället öppnar ett konto på Flashback eller motsvarande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mittlinje

"fler fridagar i schemat"

Är inte risken att dessa fridagar inte är sammanhängande och det i nästa steg skulle innebära att man tar ut kompledigt, arbetstidsförkortning, semester eller likande och därmed skapar ännu mer oro och problem på arbetsplatsen?

Ersa

Citat från: mittlinje skrivet 08 augusti 2016, 08:27:30 AM
"fler fridagar i schemat"

Är inte risken att dessa fridagar inte är sammanhängande och det i nästa steg skulle innebära att man tar ut kompledigt, arbetstidsförkortning, semester eller likande och därmed skapar ännu mer oro och problem på arbetsplatsen?

Det känns lite så, tyvärr. Redan idag är det ju rätt oroligt med alla arbetstidsförkortningar och kompledigheter som kräver att man på många håll måste leta reda på timtidare och pensionärer för att kunna få den vanliga schemalagda verksamheten att gå ihop.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2016, 09:08:38 AM
Det känns lite så, tyvärr. Redan idag är det ju rätt oroligt med alla arbetstidsförkortningar och kompledigheter som kräver att man på många håll måste leta reda på timtidare och pensionärer för att kunna få den vanliga schemalagda verksamheten att gå ihop.

Ja utan pensionärerna så skulle man ha stora problem redan idag, intresset av att köra buss är inte stort bland de yngre (under 35 år)

Svårt att rekrytera även till fasta tjänster med full tid.

Ersa

Dessutom helt underbara regler idag, som inte är anpassade till den nya gymnasieutbildningen. De fåtalet gymnasieutbildade busschaufförer som kommer ut på marknaden får efter sin gymnasieexamen inte köra linjevarianter som är längre än 50 km, trots att de har YKB. Hur många depåer runtom i landet utanför storstadsområdena har heltidstjänster med uteslutande linjer på under 49,9 km? Då tvingas man göra specialtjänster som snedfördelar timmarna hos de anställda, och skapar ännu mer onödigt arbete för planerarna.
Lägg då till 6-timmars arbetsdagar, så kommer branschen att bli rätt dyr för huvudmännen, skattebetalarna och resenärerna i framtiden. Alternativt får vi se samma slags kvalitetsminskning som i t.ex Norrort, tillkomma på fler ställen runtom i landet.

1896

Citat från: Nico skrivet 07 augusti 2016, 18:23:44 PM
Möjligt, men leta då rätt på artikeln och länka till den alternativt hänvisa till källan på annat vis. Annars är det bara hörsägen och är inte vederhäftigt för två öre. 

I övrigt så är inte Snacket till för att du hela tiden ska torgföra dina privata politiska åskådningar. Om du har behov av det så föreslår jag att du istället öppnar ett konto på Flashback eller motsvarande.

Ja, jag har sagt det förr och jag säger det igen: - Jag är ingen bra debattör, i det här fallet så tyckte jag inte att det var så oerhört viktigt att länka till källan, då jag enbart ville påpeka för Erik att det faktiskt pågår försök med förkortad arbetstid.

Staffan Sävenfjord

Det finns faktiskt ett exempel på ett företag som har tillämpat sex timmars arbetsdag sedan 2002. Men det är ett specialfall som fått få efterföljare och man behöver bara skumma genom artikeln för att förstå att de erfarenheter som Toyota Center i Mölndal inte är tillämpliga på bussbranschen och en mängd andra branscher. Vinsten i Toyota-fallet ligger i att man kan utnyttja lokalerna i 12 timmar per dygn i stället för 8 och det gör man genom att införa tvåskift. Man har fått mer produktionskapacitet utan att det kostat i utvidgade lokaler. Jag tror inte jag behöver förklara varför detta resonemang inte gäller i bussbranschen. Där blir sex timmars arbetsdag i stort sett bara en fördyring.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/sex-timmars-arbetsdag-succ%C3%A9-f%C3%B6r-toyota-1.82643


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)