GDG Dalarna

Startat av 1896, 24 juli 2016, 19:45:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Faxade till kommunen och nu har det delvis hamnat på nätet, lite intressant läsning:

http://insyn.borlange.se/einsyn/RegistryEntry/ShowDocument?registryEntryId=94730&documentId=99111

Staffan Sävenfjord

Det är alltså en artikel från Svensk Lokaltrafik på 1980-talet. Dock inte skriven av mig utan det verkar vara redaktören Maria Oldegård som gjort det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

+ ett reklamblad för Alpus rostfria kaross, när den kom -85.

bilomnibussen

Roligt att läsa GDG-artikeln som behandlade den tid när jag jobbade där. Jag jobbade i Ludvika när det nya garaget byggdes och det var utmärkt tyckte jag. Värmeramp inbyggd i ett väl isolerat hus. Det är annat det än utomhusramperna när det är -25. Men i Kumla har bussarna stått i garage som enbart värms upp av bussarna själva och där har det på sin höjd blivit ett par minusgrader fast det kan vara -25 ute.
Mvh Jan G

1896

Fast garaget i Ludvika har väl alltid varit för litet vad jag vet, man har ju alltid haft bussar utomhus. Men det är ändock fakta att GDG byggde rejäla garage.

Sven W

Hej

Intressant. Jag försökte datera artikeln och kom fram till att den måste vara från 1981.

När man införde distriktsindelning i stället för indelningen i busslinjegrupper blev Gästrikland ett av de nya distrikten. Ganska snart uppgick detta i Dalarnas bussdistrikt. Antalsuppgifterna i artikeln verkar avse Dalarnas bussdistrikt sedan Gästrikland inlemmats.

Hälsningar
Sven

1896

Stämmer nog att tidningen är från -81, men Gästrikland var väl ett eget bussdistrikt hela -80 talet ? Det var väl först då GDG miste sin linjetrafik i både Gästrikland och Dalarna som de båda gamla distrikten slogs ihop ?