SL H27 Büssing

Startat av Gunnar D, 15 juli 2016, 14:23:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H27 5557 angör hpl Kungsgatan 15 juli 1967. Det precis inköpta teleobjektivet måste provas!
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Läcker bild!

Bland detaljerna i bilden fastnar jag för papperspåsen från Östermalms Saluhall på väg över till andra sidan av Sveavägen
på övergångsstället. Och även den mötande mannen, utan hatt, med kavajen på ena axeln...

mvh K R

Mr H

Instämmer i jubelkören!
Tänk vilken smak man hade förr i tiden och hur man såg till att det skulle se inbjudande ut!
Tänker förstås på "snibben" hur kallt och fantasilöst det blev efter h-ombyggnaden av både
Büssingarna och Capitolerna! Är det inte den här H27 som "finns kvar" som vrak i en skog
utanför Örebro?
Mr H

Peter Rost

Mycket trevligt!

Det var 5551 som stod/står som vrak utanför Örebro.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28827.0

//Peter

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 15 juli 2016, 14:23:34 PM
H27 5557 angör hpl Kungsgatan 15 juli 1967. Det precis inköpta teleobjektivet måste provas!
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar
****
Mycket häftig bild!!  :)
Tackar&Bockar!
En eller två vagnar, gick  med den målningen, i början av 70-talet. Jag tog dessvärre inga bilder då, men körde den/de flera gånger. Tur att du körde denna repris, för jag tror inte att jag har sett den förut.

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 15 juli 2016, 16:52:40 PM
Bland detaljerna i bilden fastnar jag för papperspåsen från Östermalms Saluhall på väg över till andra sidan av Sveavägen
på övergångsstället. Och även den mötande mannen, utan hatt, med kavajen på ena axeln...

mvh K R
Du är skarpögd, själv har jag mest uppmärksammat tjejen i grönt och med vit handväska...

Citat från: HJP skrivet 15 juli 2016, 23:46:50 PM
En eller två vagnar, gick  med den målningen, i början av 70-talet. Jag tog dessvärre inga bilder då, men körde den/de flera gånger. Tur att du körde denna repris, för jag tror inte att jag har sett den förut.
Tror du avser H25 5507 som hade kvar snibben efter Dagen H.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 16 juli 2016, 13:40:22 PM

Tror du avser H25 5507 som hade kvar snibben efter Dagen H.
****
Det stämmer troligen. Det slog mig senare, att det nog var H25.

Mr H

Citat från: HJP skrivet 17 juli 2016, 10:17:52 AM
****
Det stämmer troligen. Det slog mig senare, att det nog var H25.

Har du kört H27? Gick inte de att köra både med vxl-automat och manuellt?
De var i alla fall betydligt mer uppskattade i Hornsberg än H25 och H26 har
jag förstått, många förare typ "trottoarskrapare", tyckte att det var jobbigt
med att framhjulen på H25 och H26 satt så pass långt in. Fastnade lätt i räcken
etc. om man inte såg upp.

Mr H

Mr G

Jag tror att A75557 vart den vänster-Büssing som först kom ut i ombyggt skick efter dagen H. I alla fall bland enplanarna. Tror att ombyggda H31 kom ut på gatorna först.
吉先生

Ted Selander

Citat från: Mr H skrivet 17 juli 2016, 11:12:39 AM
Har du kört H27? Gick inte de att köra både med vxl-automat och manuellt?
De var i alla fall betydligt mer uppskattade i Hornsberg än H25 och H26 har
jag förstått, många förare typ "trottoarskrapare", tyckte att det var jobbigt
med att framhjulen på H25 och H26 satt så pass långt in. Fastnade lätt i räcken
etc. om man inte såg upp.

Mr H
Dristar mig att svara utan att vara tillfrågad. Ja, de gick att köra både automatiskt och "manuellt". Stannade man bussen med den högre växeln i stannade även motorn. Jag minns att det var varken särskilt  praktiskt eller effektivt med den "manuella" växlingen, men roligt att prova nån gång.

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 15 juli 2016, 14:23:34 PM


H27 5557 angör hpl Kungsgatan 15 juli 1967. Det precis inköpta teleobjektivet måste provas!
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar


Visst måste det här vara en väldigt tidig Büssing? Den är ju högerstyrd.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 juli 2016, 07:53:26 AM
Visst måste det här vara en väldigt tidig Büssing? Den är ju högerstyrd.

Hej!

Vad gäller epoken Büssing hos SS/SL börjar den med provvagnen H25A 5443 som anlände år 1961 och som användes främst på linje 56.
Det ledde till att SS beställde 30 st H25 (5504-5533) samt 10 st av den kortare H26 (5534-5543),
vilka samtliga levererades under år 1962. Dessa typer hade smalare 'spårvidd' på framaxeln som nämnts tidigare i denna tråd.
1963/64 anlände så 35 st H27 av typen på bilden (5544-5578).
Under vänstertrafikstiden levererades f ö även 23 st tvåvåningsbussar av typerna H28 och H31.

Samtliga dessa nämnda Büssingtyper förutom H28 byggdes sedan om till högertrafik för att ansluta till den massiva flotta av nylevererade H32 och H33 (280 + 20 st) som utgjorde en betydande del av SL:s trafik i innerstaden och i närförorterna
efter den tredje september 1967.

mvh K R
 

K R

Samma vagn, H27 5557, förevisades även av Gunnar D i nedanstående tråd, där diskussionen rörde sig om förberedelse för högerombyggnad m m:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=65439.0

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: K R skrivet 18 juli 2016, 08:58:19 AM
Hej!

Vad gäller epoken Büssing hos SS/SL börjar den med provvagnen H25A 5443 som anlände år 1961 och som användes främst på linje 56.
Det ledde till att SS beställde 30 st H25 (5504-5533) samt 10 st av den kortare H26 (5534-5543),
vilka samtliga levererades under år 1962. Dessa typer hade smalare 'spårvidd' på framaxeln som nämnts tidigare i denna tråd.
1963/64 anlände så 35 st H27 av typen på bilden (5544-5578).
Under vänstertrafikstiden levererades f ö även 23 st tvåvåningsbussar av typerna H28 och H31.

Samtliga dessa nämnda Büssingtyper förutom H28 byggdes sedan om till högertrafik för att ansluta till den massiva flotta av nylevererade H32 och H33 (280 + 20 st) som utgjorde en betydande del av SL:s trafik i innerstaden och i närförorterna
efter den tredje september 1967.

mvh K R



Menar du alltså att även provvagnen H25A 5443 också byggdes om till högertrafik?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 juli 2016, 14:15:40 PM
Menar du alltså att även provvagnen H25A 5443 också byggdes om till högertrafik?

Hej!

Nej, där blev det en lapsus, H25A 5443 med bl a sina raka fönsterstolpar byggdes inte om till högertrafik.

mvh K R