A29 på spårvägens dag 29 maj!

Startat av Railmaster, 26 maj 2016, 10:37:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Alltid kul med gamla bussar och det dyker säkert upp sådana nu på spårvagnens dag på söndag men dagens stora clou måste väl ändå vara A29 170?

Har slitit med exteriören men trots åratal av överläggningar så gick det inte att få fram rätt blå nyans till bättringsmålningarna, främst i fronten. Det såg väl helt OK ut tills vi polerade vagnen och den grå hinnan som vagnen gömde sig under försvann! Men nyanskillnaderna på bättringsmålningarna går ju att åtgärda och det ska bli gjort senare i år.

Vi försökt få vagnen att så långt möjligt se ut som den gjorde våren 1964 och den bjuder på ett brett spektrum av olika blå nyanser och bättringsmålningar av ytterst skiftande kvalitet och vagnsnumret i fronten som till hälften är original sitter lite skevt och lite långt till höger precis som det alltid gjort!

Har föreslagit att vagnen ska gå skyltad "MÄLARHÖJDEN" hela söndagen men sådana väsentligheter begriper sig inte alla på! :)

Varmt välkomna alla ni som längtat och drömt i över 50 år...

HJP

****


Mycket intressant!
Jag repriserar min bild på A29 197+B29. Tagen vid Mälarhöjdens hållplats, några dagar före nedläggningen, i april 1964.
Till vänster o vagnen, syns byggmateriel, för T-banebygget.

Gunnar D

Citat från: Railmaster skrivet 26 maj 2016, 10:37:20 AM

Har föreslagit att vagnen ska gå skyltad "MÄLARHÖJDEN" hela söndagen men sådana väsentligheter begriper sig inte alla på! :)

...och att den då förstås även är skyltad "16"...

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 26 maj 2016, 15:58:10 PM
...och att den då förstås även är skyltad "16"...

/Gunnar
****
Det skulle sitta fint  :)

Mr G

Eftersom den går till Djurgården borde den gå på linje 14 kan man tycka. Blir bara lite fel i så fall. Men vagnen hamnar ändå på rätt linje, fast kanske fel tidsepok och sträckning.
吉先生

Hasse L

Avlägsna minnen ger sig till känna....

Hälsningar
/Hasse

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 27 maj 2016, 09:24:45 AM
Avlägsna minnen ger sig till känna....

Hälsningar
/Hasse

Härlig bild men usch för linjenumret! 170 och ett par andra A29 hade den här nya tunnare typen av siffror. Nummerrullen har jangserat under årens lopp till trasor och därför har en ny rulle beställts men den har inte levererats ännu. Den får originalstilen med siffror mer typ "Metropol". En lågoddsare är därför att det står 7N på vagnen på söndag med en fast skylt/tygbit. F.ö tack till Gunnar D för förlagan!

Mr H

Gunnar D

Lätt att drömma sig tillbaka under turen Norrmalmstorg-Skansen! Första resan med A29 var 1955 och den senaste 1967.
Berömligt arbete, tyckte den gick tystare nu än vad jag minns de gjorde på 60-talet.

/Gunnar

HJP

****
Så kom då den fina kavalkaden, till tonerna av Björn Sylvéns utmärkta speakerröst. Orkestern "Kårsdraget" gjorde en paus, liksom "Baletten Kårsetten". Så fick vi avnjuta en historisk spårvagns-, och busskavalkad, med A29 170 som "hedersgäst".





Linje 16, fick den inte heta, men MÄLARHÖJDEN satt fint  :)






När vagnen just lämnat plattformen, meddelades det att man kunde åka med direkt till Gröna Lund. Dörrarna öppnades, och det blev rusning. Jag stod inte bäst till, men kom med bland de sista, innan dörrarna stängdes. Plötsligt förflyttades man till 60-talet, i en knökfull vagn, "på väg hem från jobbet".
Allt var välbekant, ljuden, gången, t.o.m. trängseln, där jag stod klämd, innanför dörrarna. Efter gröna Lund, fick jag sittplats, och följde med upp till Skansen och åter till Gröna Lund/Liljevalks, för att besöka Alkärrshallen. Tack för denna upplevelse

Railmaster

#9
Citat från: HJP skrivet 29 maj 2016, 19:40:13 PM
****
Så kom då den fina kavalkaden, till tonerna av Björn Sylvéns utmärkta speakerröst. Orkestern "Kårsdraget" gjorde en paus, liksom "Baletten Kårsetten". Så fick vi avnjuta en historisk spårvagns-, och busskavalkad, med A29 170 som "hedersgäst".





Linje 16, fick den inte heta, men MÄLARHÖJDEN satt fint  :)






När vagnen just lämnat plattformen, meddelades det att man kunde åka med direkt till Gröna Lund. Dörrarna öppnades, och det blev rusning. Jag stod inte bäst till, men kom med bland de sista, innan dörrarna stängdes. Plötsligt förflyttades man till 60-talet, i en knökfull vagn, "på väg hem från jobbet".
Allt var välbekant, ljuden, gången, t.o.m. trängseln, där jag stod klämd, innanför dörrarna. Efter gröna Lund, fick jag sittplats, och följde med upp till Skansen och åter till Gröna Lund/Liljevalks, för att besöka Alkärrshallen. Tack för denna upplevelse

Vad trevligt att läsa om din resa idag! jag hade så gärna velat att det gått att skylta "16" på vagnen men linjenummerrullen bestod numera mest av sopor och var dessutom avsliten mitt på "14" och skarvad med silvertejp! Men vänta bara! Gunnar D har bidragit med förlagebilder av en originalnummerrulle så det är en ny rulle på gång med numren 7 13 14 15 16 17,  mer rymms inte för då löper drivlinan i skyltskåpet utanför spolen!

Men jag förkunnade igår att det var av yttersta vikt att vagnen var skyltad "MÄLARHÖJDEN" eftersom det skulle komma folk därifrån och titta på vagnen och att detta faktiskt var viktigt för dem!

Vi ordnar en utfärd när nya linjenummerrullen är på plats!

Och själv fick jag åka H32 idag och det är minst lika stort för mig!  :)

HJP

Citat från: Railmaster skrivet 29 maj 2016, 22:30:15 PM
Vad trevligt att läsa om din resa idag! jag hade så gärna velat att det gått att skylta "16" på vagnen men linjenummerrullen bestod numera mest av sopor och var dessutom avsliten mitt på "14" och skarvad med silvertejp! Men vänta bara! Gunnar D har bidragit med förlagebilder av en originalnummerrulle så det är en ny rulle på gång med numren 7 13 14 15 16 17,  mer rymms inte för då löper drivlinan i skyltskåpet utanför spolen!

Men jag förkunnade igår att det var av yttersta vikt att vagnen var skyltad "MÄLARHÖJEDEN" eftersom det skulle komma folk därifrån och titta på vagnen och att detta faktiskt var viktigt för dem!

Vi ordnar en utfärd när nya linjenummerrullen är på plats!

Och själv fick jag åka H32 idag och det är minst lika stort för mig!  :)
****
Tack för "MÄLARHÖJDEN", det blev en extra känsla med den destinationen. Välkommet, att Gunnar D, fixkar underlag, för en ny destrulle, men på linje 15, gick väl aldrig A29?
H32 är roliga vagnar. Jag körde mycket H32 i början av 1970-talet. Jag "lyckades" faktiskt missa den vagnen, men den gick väl till museet. Själv fastnade jag i Alkärrshallen, lite för länge, så jag missade flera go´bitar.


Railmaster

Nej Linje 15 var väl inte någon stamlinje för A29 men de gjorde väl en begränsad insats där under VM 1958? Och även A25 har ju gått där kvällstid!? Rullen i 170 rymmer såväl NORRA BANTORGET som SUNBYBERG och SUNBYB-GRÄNSEN. :)

Gunnar D

Citat från: Railmaster skrivet 29 maj 2016, 22:30:15 PM
Vad trevligt att läsa om din resa idag! jag hade så gärna velat att det gått att skylta "16" på vagnen men linjenummerrullen bestod numera mest av sopor och var dessutom avsliten mitt på "14" och skarvad med silvertejp! Men vänta bara! Gunnar D har bidragit med förlagebilder av en originalnummerrulle så det är en ny rulle på gång med numren 7 13 14 15 16 17,  mer rymms inte för då löper drivlinan i skyltskåpet utanför spolen!

Hur var "7N" ordnad i fronten? Kom "7" från den trasiga lnr-rullen och fanns "N" redan på bokstavsrullen?
OK, det finns en sådan begränsning vad gäller antalet nummer. Vi var några som hade hoppats på att kanske även lnr 23-26 hade fått plats!

Mvh Gunnar

Railmaster

Hej!

7:an är målad på det vita fältet nedanför 17 och redan mellan 17 och 16 var rullen så trasig att den inte ens skulle kunna monteras så att det gick att skylta 7 och 17! Rullen löper med millimeterprecision i metallkanaler på höger och vänster sida och det är bara 2,5 mm av rullen som ska sticka in i kanalen på varje sida, verkar ha fungerat sådär i praktiken!

N:et är provisoriskt gjort med maskeringstejp på svart botten för bokstavsrullen saknade bokstaven N och det fanns inget vitt fält i någon ände att måla på!

170:s trasiga sifferrulle med det nyare typsnittet är väldigt enkelt gjord och inte särskillt nogrannt om man tittar nära! Bokstavsrullen däremot är ett riktigt precisionsjobb!

Och är det någon som har två vevar till skyltrullarna liggande så är det bara att höra av sig! Det är samma som till tunnelvagn C4 men det gör ju inte saken enklare numera! :)

Gunnar D

Citat från: Railmaster skrivet 30 maj 2016, 16:03:59 PM
Hej!

7:an är målad på det vita fältet nedanför 17 och redan mellan 17 och 16 var rullen så trasig att den inte ens skulle kunna monteras så att det gick att skylta 7 och 17! Rullen löper med millimeterprecision i metallkanaler på höger och vänster sida och det är bara 2,5 mm av rullen som ska sticka in i kanalen på varje sida, verkar ha fungerat sådär i praktiken!

N:et är provisoriskt gjort med maskeringstejp på svart botten för bokstavsrullen saknade bokstaven N och det fanns inget vitt fält i någon ände att måla på!

Ok tack!

Då har "7" samma typsnitt som de övriga numren i den rullen, antar jag.
"N" var snyggt gjord! Vilka bokstäver finns på den rullen?

/Gunnar