Swebus linjenät växer

Startat av 1896, 08 april 2016, 10:03:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.rt-forum.se/nyheter/swebus-expanderar-i-danmark

"Swebus utvecklar löpande sitt linjenät med samarbeten tillsammans med andra reseföretag. Ambitionen är att skapa en marknadsplats för resor med kollektivtrafik på bolagets hemsida."

Undrar vad detta betyder för Swebus egentrafik ? Vi har ju redan sett en successiv minskning, kommer man att ha kvar någon egentrafik överhuvudtaget i slutändan ? Bredare möjligheter för människor att resa är ju jättebra, men det är oerhört tragiskt om det ska behöva ske på det en gång så ståtliga Express företagets egna linjenät. Det hade onekligen varit bra mycket roligare om expansionen hade skett med egna linjer.

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 april 2016, 10:03:21 AM
www.rt-forum.se/nyheter/swebus-expanderar-i-danmark

"Swebus utvecklar löpande sitt linjenät med samarbeten tillsammans med andra reseföretag. Ambitionen är att skapa en marknadsplats för resor med kollektivtrafik på bolagets hemsida."

Undrar vad detta betyder för Swebus egentrafik ? Vi har ju redan sett en successiv minskning, kommer man att ha kvar någon egentrafik överhuvudtaget i slutändan ? Bredare möjligheter för människor att resa är ju jättebra, men det är oerhört tragiskt om det ska behöva ske på det en gång så ståtliga Express företagets egna linjenät. Det hade onekligen varit bra mycket roligare om expansionen hade skett med egna linjer.

Visst, men det är ju mycket smartare att ha partners. Det blir ju en vinst för alla parter. En orsak till att man inte satsar själv på nya "egna linjer" är väl helt enkelt att konkurrensen är rätt hård ändå. Det innebär stor ekonomisk risk att starta egna nya linjer och tar lång tid (ofta) att få lönsamhet.

Med partners får man ju också kännedom om lokala förhållanden. Att starta utan att kunna den lokala marknaden brukar ju leda till stora förluster innan man eventuellt kan göra vinst.

Och att försöka konkurrera där någon redan kör en linje går ju bara att göra genom priskrig, vilket innebär att det nästan är omöjligt att få rimlig avkastning på investeringen - i alla fall såvida man inte har ett mycket långt perspektiv - men det är det tyvärr få som har "råd" att ha idag.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Det är nog en naturlig utveckling mot ett "Biljettförsäljningsbolag", typ som tidigare Sverigeflyg i luften.

På lång sikt är det större lönsamhet med fasta %% på köruppdrag och/eller sålda biljetter gentemot att driva trafiken i egen regi, för den lille åkaren är det bra med fasta uppdrag även om intäkterna per mil kanske inte blir så jättestora och man kan ju även meranvända sin buss i andra uppdrag på ett annat sätt än Swebus gjort de senaste 10 åren.

1896

En ytterligare variant vore väl att helt enkelt köpa upp inarbetade expresslinjer, för att växa på så sätt.

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 april 2016, 12:56:53 PM
En ytterligare variant vore väl att helt enkelt köpa upp inarbetade expresslinjer, för att växa på så sätt.

Absolut. Det är man säkert intresserade av när tillfälle ges och den anses lönsam. Sedan kan man ju då ändå låta någon köra det som underentreprenör.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

miikos

Jag tyckte det var synd när linje 800 lades ner. http://www.swebus.se/PageFiles/2483/800.pdf

Tyckte det var en bekväm tur för att ta sig mellan Göteborg och Falun. Framförallt de turer som hade uppehåll i Karlstad på 70 min.

Visst tågab ersätter på sträckan, http://www.tagakeriet.se/linjenat.htm om man inte använde sig av hållplatserna Molkom och Filipsstad (tror inte inlandsbanan vid Filipstad är farbar, och åker mot Kil förbi Molkom så missar man Karlstad och att man prioriterar det är ju inte konstigt).



1896

Linje 800 var GDGs skötebarn, och den linje som hela verksamheten var uppbyggd kring, så visst kan jag tycka att linjen borde vårdas och bevaras, Tågab kör ju inte ens varje dag, Linje 800 hade åtminstone två, nästan tre genomgående dagliga turer när det begav sig.