Metropol, Hägglundare och Capitol

Startat av Gunnar D, 02 februari 2016, 14:13:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Mitt minne när jag inspekterade snöblåsarna i detta syfte för 20 år sedan var att det fanns förhållandevis mycket inredning kvar i form av innerväggar och väggpaneler och att man i framtiden lätt skulle kunna få ihop en nästan komplett vagn av de tre. Skyltarna invändigt fanns i fler vagntyper tex "Ej rökning" var en standar tunnelvagnsskylt.

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 februari 2016, 20:32:32 PM
De vagnar jag åkte med på Spårvägens dag vände vid Norrmalmstorg. En bättre plats att vända än Eriksbergsplan. Men jag tillbringade mesta tiden den dagen vid Bellmansro och tog bilder.

M v h
Ingmar

Jag undrar om du kanske minns fel här. Möjligheten att vända via Norrmalmstorg-Smålandsgatan var väl borttagen sommaren 1967.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Railmaster skrivet 07 februari 2016, 11:23:29 AM
Mitt minne när jag inspekterade snöblåsarna i detta syfte för 20 år sedan var att det fanns förhållandevis mycket inredning kvar i form av innerväggar och väggpaneler och att man i framtiden lätt skulle kunna få ihop en nästan komplett vagn av de tre. Skyltarna invändigt fanns i fler vagntyper tex "Ej rökning" var en standar tunnelvagnsskylt.

Precis, det förvånade mig att det var en så pass modern skylt i A29 "Ej rökning". Fanns väl i alla Leyland och Büssing också vill jag minnas. Knepigare är de skyltar som talar om antal passagerare per kuper de är ju så att säga skräddarsydda för A29. Ena vagnsnrskylten "170" saknas också. Plus ett manöverdon på skärmväggen som saknas. Jag har efter tips mailat till en befattningshavare på SLL som sägs ha med verkvagnarna att göra och bett om att få ta en titt på snöblåsarna. Inget svar hittills men beror kanske på den ofantliga röra SLL tycks vara nuförtiden. .

Mr H

Railmaster

"Ej rökning" skyltarna gjrde väl entré 1949 i C1 2001? Den svarta modellen med silvertext finns väl i två uföranden, ett där j:et är ett rakt streck, ett där det har en krok som ett vanligt "j". :)

Gunnar D

Citat från: Railmaster skrivet 08 februari 2016, 07:10:38 AM
"Ej rökning" skyltarna gjrde väl entré 1949 i C1 2001? Den svarta modellen med silvertext finns väl i två uföranden, ett där j:et är ett rakt streck, ett där det har en krok som ett vanligt "j". :)

I Metropol och H21 Capitol fanns motsvarande skylt med texten "Rökning förbjuden" men innebörden var väl densamma.

/Gunnar

Ted Selander

Citat från: Gunnar D skrivet 08 februari 2016, 18:26:18 PM
I Metropol och H21 Capitol fanns motsvarande skylt med texten "Rökning förbjuden" men innebörden var väl densamma.

/Gunnar

Aningen utanför trådskaparens ämnesrubrik, men jag är ju inte först:

I lokaltrafiken i Reykjavik skyltades "Reykingar bannaðar", vid ett besök för länge sedan. Det var alltså inte ortsborna utan rökningen som bannades.