Metropol, Hägglundare och Capitol

Startat av Gunnar D, 02 februari 2016, 14:13:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: HJP skrivet 04 februari 2016, 12:17:24 PM
****
Då får man väl ge sig. Minnet är inte alltid på topp.
Vill dock hävda, att min favoritplats, långbänken längst bak på sista B20, var mycket bra. Benen var inte i vägen för någon. Fönster bakåt och åt sidan. Ett mjukt rundat hörn, att vila huvudet mot, om man var lite trött  ;)  :D
Snart får vi ny chans att prova båda favoritplatserna, och uppliva gamla minnen  :D

Ja egentligen så är alla platser i A29/B29 förstås favoritplatser! Är bara en fråga om skalning.

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2016, 13:20:40 PM
Ja egentligen så är alla platser i A29/B29 förstås favoritplatser! Är bara en fråga om skalning.

Mr H
****
Haha! Ja, så kan man förstås se det.
Det viktigaste är väl att man får åka med, överhuvudtaget. I sommar blir det möjligt  :D

Mr H

Citat från: HJP skrivet 04 februari 2016, 13:58:18 PM
****
Haha! Ja, så kan man förstås se det.
Det viktigaste är väl att man får åka med, överhuvudtaget. I sommar blir det möjligt  :D

:D
MrH

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2016, 09:47:53 AM
Gunnar (och alla andra!) vi skulle behöva en del invändiga anvisningsskyltar till 170 som saknas. Alla saknas ju inte men jag ska inventera vilka och vad som ska stå på dem. Har du (eller någon annan) sådana skyltar? Ena (lilla) donet för stopp och dörrstängning inne i kupen saknas också. Vi tänkte försöka inventera snöblåsarna för att se om något kan hämtas från dem, jag har skrivit ett önskemål till en berörd på SLL om att få göra den besiktningen. Bra att A29 170 är SLL:s vagn egentligen när man ska göra det här. Kanske du Gunnar eller någon annan har invändiga bilder på snöblåsarna så man kan få en grov överblick?

Med vänlig hälsning
Mr H     

De föremål jag har är i huvudsak dels övertagna från en nu avliden samlare och dels inköpta från en äldre läkares samling. Jag är därför inte säker på var vissa föremål kommer från. Möjligen kan en skylt "Obehöriga få ej använda manöverknapparna för signaler och dörrar" och några "standardskyltar" komma från A29.

Har tyvärr inga interiörbilder från A29/snöblås men här finns ju några bilder:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A9432.jpg
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A9418.jpg

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 februari 2016, 16:42:31 PM
De föremål jag har är i huvudsak dels övertagna från en nu avliden samlare och dels inköpta från en äldre läkares samling. Jag är därför inte säker på var vissa föremål kommer från. Möjligen kan en skylt "Obehöriga få ej använda manöverknapparna för signaler och dörrar" och några "standardskyltar" komma från A29.

Har tyvärr inga interiörbilder från A29/snöblås men här finns ju några bilder:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A9432.jpg
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A9418.jpg

/Gunnar

Hej och tack Gunnar!
Skyltarna "obehöriga får ej..." finns i vagnen på båda dörrsidorna och det är de som också syns på bildlänkarna.
Har inte du Gunnar någon gång visat en bild tagen från kupen på höger sida framåt och man ser föraren för den
stora gardinen är för en gångs skull upprullad. Man ser också skärmväggen till hytten förstås och om du har möjlighet
att lägga ut den igen så bör man kunna se vilka de två skyltar är som ska sitta ovanför stora fönstret. De skyltarna saknas
idag.

Ikväll har vi f.ö rättat till gammalt undermåligt "Brännkyrkaunderhåll" främst dörrarna som var väldigt glappa eftersom de
aldrig tycks ha justerats efter att de monterats vid revisionen! Alla luftslangar är utbytta till dörrmaskinerna! Dessutom
massor med skruvande och bankande överallt.Det är numera en armada av folk som jobbar med vagnen, så många att
det är svårt att få plats i den!

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2016, 22:54:15 PM
Hej och tack Gunnar!
Skyltarna "obehöriga får ej..." finns i vagnen på båda dörrsidorna och det är de som också syns på bildlänkarna.
Har inte du Gunnar någon gång visat en bild tagen från kupen på höger sida framåt och man ser föraren för den
stora gardinen är för en gångs skull upprullad. Man ser också skärmväggen till hytten förstås och om du har möjlighet
att lägga ut den igen så bör man kunna se vilka de två skyltar är som ska sitta ovanför stora fönstret. De skyltarna saknas
idag.

Ikväll har vi f.ö rättat till gammalt undermåligt "Brännkyrkaunderhåll" främst dörrarna som var väldigt glappa eftersom de
aldrig tycks ha justerats efter att de monterats vid revisionen! Alla luftslangar är utbytta till dörrmaskinerna! Dessutom
massor med skruvande och bankande överallt.Det är numera en armada av folk som jobbar med vagnen, så många att
det är svårt att få plats i den!

Mr H

Hej!
Det är kanske min bild inifrån A29 170 som du kommer ihåg.

Den vänstra skylten tycker jag ser ut som "Ej rökning" och den högra om högsta belopp som konduktören är skyldig att växla.

M v h
Ingmar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 februari 2016, 06:26:15 AM
Hej!
Det är kanske min bild inifrån A29 170 som du kommer ihåg.
Den vänstra skylten tycker jag ser ut som "Ej rökning" och den högra om högsta belopp som konduktören är skyldig att växla.

M v h
Ingmar

Det var den bilden jag också tänkte på!
Jag har faktiskt den högra skylten: "Konduktör är skyldig växla högst 10 kronor".

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 februari 2016, 06:26:15 AM
Hej!
Det är kanske min bild inifrån A29 170 som du kommer ihåg.

Den vänstra skylten tycker jag ser ut som "Ej rökning" och den högra om högsta belopp som konduktören är skyldig att växla.

M v h
Ingmar

Absolut Ingmar!
Jättetack! Det är precis de skyltar som sitter ovanför stora rutan som saknas och som jag undrade över vad det skulle stå på dem!
Nu har du hjälpt oss mycket! Än en gång tack!

Många hälsn
Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 05 februari 2016, 09:08:05 AM
Det var den bilden jag också tänkte på!
Jag har faktiskt den högra skylten: "Konduktör är skyldig växla högst 10 kronor".

Mvh Gunnar

Oj vill du donera den?
Mvh
Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 05 februari 2016, 09:36:34 AM
Oj vill du donera den?
Mvh
Mr H

Visst kan jag tänka mig att skiljas från den.
Fick du mitt meddelande tidigare via "pratbubbellänken"? Är kanske fördel om närmare diskussioner förs via mail.

/Gunnar

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 februari 2016, 06:26:15 AM
Det är kanske min bild inifrån A29 170 som du kommer ihåg.
****
Mycket snygg bild! Jag ser att Mälarhöjden skymtar där framme....  ;)

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 05 februari 2016, 16:47:11 PM
****
Mycket snygg bild! Jag ser att Mälarhöjden skymtar där framme....  ;)

Wow, då har du en fantastiskt bra syn. :o Du borde i stället se Nybroplan! Bilden tagen på Spårvägens Dag i slutet av augusti 1967, på väg från Norrmalmstorg till Djurgården.

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 februari 2016, 20:17:34 PM
Wow, då har du en fantastiskt bra syn. :o Du borde i stället se Nybroplan! Bilden tagen på Spårvägens Dag i slutet av augusti 1967, på väg från Norrmalmstorg till Djurgården.
****
Glädjedödare!  ;)
Jag kunde väl få leva i min dröm  ::)

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 februari 2016, 20:17:34 PM
Wow, då har du en fantastiskt bra syn. :o Du borde i stället se Nybroplan! Bilden tagen på Spårvägens Dag i slutet av augusti 1967, på väg från Norrmalmstorg till Djurgården.

Var det utgående vagn då, för annars vände väl vagnarna vid Eriksbergsplan?

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 06 februari 2016, 17:49:17 PM
Var det utgående vagn då, för annars vände väl vagnarna vid Eriksbergsplan?

/Gunnar

De vagnar jag åkte med på Spårvägens dag vände vid Norrmalmstorg. En bättre plats att vända än Eriksbergsplan. Men jag tillbringade mesta tiden den dagen vid Bellmansro och tog bilder.

M v h
Ingmar