Metropol, Hägglundare och Capitol

Startat av Gunnar D, 02 februari 2016, 14:13:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En grådaskig 2 feb 1964 vid Hornstull: Från vänster H19 okänd, A29 185 och H22 5334.

Mvh Gunnar

WalleW

Ja Du, Gunnar...

...varför blir man så ofta tjock i halsen när man ser Dina bilder...  :)

/   M v h   Walle

Harald Nordius

Men vilken linje går Metropolen på? Jag tycker det står 42 i bakrutan, men det kan ju inte stämma.

Bussmicke

Tänk om detta var idag..

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BengaB40

Hej! Instämmer med WalleW och håller med Bussmicke! "Till flydda tider återgår min tanke än så gärna...."!  När jag såg rubriken först tänkte jag att nu får man se en H20, men spårvagnen var ju snäppet bättre i sammanhanget. Gillar vädertypen också, symboliserar ångesten som malde i mig inför stundande studentexamen det året! :)  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 02 februari 2016, 20:50:20 PM
Men vilken linje går Metropolen på? Jag tycker det står 42 i bakrutan, men det kan ju inte stämma.

Linje 63 Slussen - Ekensberg

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 02 februari 2016, 14:13:04 PM
En grådaskig 2 feb 1964 vid Hornstull:
****
....och jag är på väg hem. Sittandes i sista B29:an. Längst bak på långbänken....  :D

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 02 februari 2016, 23:47:13 PM
****
....och jag är på väg hem. Sittandes i sista B29:an. Längst bak på långbänken....  :D

Då fick du åka i vagn 609...på favoritplatsen...

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 03 februari 2016, 10:00:45 AM
Då fick du åka i vagn 609...på favoritplatsen...

/Gunnar
****
Tack, det var en bra vagn  ;) Favoritplatsen, var just vad det var.

Mr H

Citat från: HJP skrivet 03 februari 2016, 12:32:49 PM
****
Tack, det var en bra vagn  ;) Favoritplatsen, var just vad det var.

"We cover it all"!
Min favoritplats var längst fram t.v. i A29:an (vilket jag f.ö fick glädjen att återuppleva förra helgen i 170 på hallgården i Brommahallen!)
studerandes förarens vevande. Det var bara möjligt tills någon elak och oförstående personal drog ner fönstrets rullgardin!
:D
Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 03 februari 2016, 18:28:21 PM
"We cover it all"!
Min favoritplats var längst fram t.v. i A29:an (vilket jag f.ö fick glädjen att återuppleva förra helgen i 170 på hallgården i Brommahallen!)
studerandes förarens vevande. Det var bara möjligt tills någon elak och oförstående personal drog ner fönstrets rullgardin!
:D
Mr H
****
Som jag minns det, så var rullgardinen alltid nerdragen, annars hade jag gärna suttit där.
På Mustangerna, fanns ett ensamt säte, intill föraren. Det var alltid kul att sitta där - om det var ledigt  ???

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 03 februari 2016, 21:27:32 PM
****
Som jag minns det, så var rullgardinen alltid nerdragen, annars hade jag gärna suttit där.
På Mustangerna, fanns ett ensamt säte, intill föraren. Det var alltid kul att sitta där - om det var ledigt  ???

Mitt minne är att den vänstra rullgardinen på A29 nästan alltid var uppdragen så att man kunde se framåt.
På mustangtyp A27 fanns dock inget säte längst fram vilket jag första gången erfor på linje 10 vid Hornsplan. Gissa jag blev konfunderad...

/Gunnar

AGR17

Citat från: Gunnar D skrivet 04 februari 2016, 07:54:52 AM
Mitt minne är att den vänstra rullgardinen på A29 nästan alltid var uppdragen så att man kunde se framåt.
På mustangtyp A27 fanns dock inget säte längst fram vilket jag första gången erfor på linje 10 vid Hornsplan. Gissa jag blev konfunderad...

/Gunnar
[/quote

När man körde A27, så hörde man ofta snabba steg mot förarhytten följt av ett besviket rop mamma det fins ingen stol här framme.
Med vänlig hälsning AGR

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 februari 2016, 07:54:52 AM
Mitt minne är att den vänstra rullgardinen på A29 nästan alltid var uppdragen så att man kunde se framåt.
På mustangtyp A27 fanns dock inget säte längst fram vilket jag första gången erfor på linje 10 vid Hornsplan. Gissa jag blev konfunderad...

/Gunnar

Stämmer med mitt minne också däremot så var väl gardinen för den stora hyttrutan alltid neddragen, det gjordes väl för att undvika spegling i vindrutan vilket inte behövdes med det lilla fönstret.
Ett alternativ till okynnesneddragning av gardin vid lilla fönstret var att en stöddig konduktör stog lutad mot den och gafflade med föraren. Men i kanske 8 fall av 10 var sikt framåt och på kontroller ypperlig på den ensamma platsen vid lilla rutan. Din A27-upplevelse överensstämmer med min frånsett det att jag trodde att de börjat bygga om mustangerna till icke diggarplats! Som väl var så var det ju inte så!

Gunnar (och alla andra!) vi skulle behöva en del invändiga anvisningsskyltar till 170 som saknas. Alla saknas ju inte men jag ska inventera vilka och vad som ska stå på dem. Har du (eller någon annan) sådana skyltar? Ena (lilla) donet för stopp och dörrstängning inne i kupen saknas också. Vi tänkte försöka inventera snöblåsarna för att se om något kan hämtas från dem, jag har skrivit ett önskemål till en berörd på SLL om att få göra den besiktningen. Bra att A29 170 är SLL:s vagn egentligen när man ska göra det här. Kanske du Gunnar eller någon annan har invändiga bilder på snöblåsarna så man kan få en grov överblick?

Med vänlig hälsning
Mr H     

HJP

Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2016, 09:47:53 AM
Stämmer med mitt minne också....
****
Då får man väl ge sig. Minnet är inte alltid på topp.
Vill dock hävda, att min favoritplats, långbänken längst bak på sista B20, var mycket bra. Benen var inte i vägen för någon. Fönster bakåt och åt sidan. Ett mjukt rundat hörn, att vila huvudet mot, om man var lite trött  ;)  :D
Snart får vi ny chans att prova båda favoritplatserna, och uppliva gamla minnen  :D