SL - nya tidtabeller 13/12 och 11/1

Startat av P.Ek, 23 november 2015, 23:10:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Man kan sedan en tid tillbaka åtminstone se de nya tidtabellerna för linje 783 och 801-898 på sl.se. Tänkte att de som vet om förändringar i andra områden i länet även kan kommentera här lite allt eftersom. De flesta områden verkar skifta den 11/1, så det kanske dröjer någon vecka innan dessa tabeller dyker upp på nätet. Skriver iaf lite snabbt de förändringar jag hittade bland 800-linjerna (dessa börjar gälla 13/12):

Linje 811 verkar läggas ner och ersättas av 801 (får trafik hela dagen alla dagar + tar över snutten till Storkällan) och nya turer på 816.
Linje 812 och 813 blir 812C och 813C, dessutom får den senare fåtal turer i motrusningen Vattugatan - Tyresö C och tvärtom.
Linje 824 förlängs från Tyresö C till Tyresö strand samtidigt som 816 försvinner på delsträckan.
Linje 818 blir 818C och får uppehåll vid Norra Sköndal. Mellan kl 6:30-8:00 startar varannan tur vid Djurgårdsvägen istället för Brandbergens centrum.
Linje 819 förlängs till Brevikshalvön och ersätter 805 som försvinner.
Linje 821 och ev någon mer linje får 60- ist för 40-minuterstrafik dagtid vardagar.
Linje 872 blir röd linje 802 och får uppehåll vid Nyboda skola.
Linje 873/875 reduceras till vardera 10-minuterstrafik i rusningen.

Linje 839 och 846 blir delvis anropsstyrda, gäller sträckan till Smådalarö (839) samt Årsta slott (846).
Linje 845 blir anropsstyrd i sin helhet.

Linje 809 verkar bli kraftigt reducerad i morgonrusningen. Kvartstrafik från Svartbäcken kl 6-9 ist för tidigare 5- samt 7,5-minuterstrafik, då varannan tur nu istället startar vid Skyttens gata i Brandbergen.

Många av dessa nyheter har det redan skrivits om tidigare medan andra verkar ha varit mindre omtalade. Förändringarna innebär flera nya effektiva linjedragningar samtidigt som det verkar bli en generell minskning av turtätheten runtom i området.


//P.Ek

rengmark

Även linje 401 finns.
Jag hittar däremot inte nya? linje 145 Liljeholmen-Telefonplan.

Fredde

Citat från: rengmark skrivet 25 november 2015, 17:13:23 PM
Även linje 401 finns.
Jag hittar däremot inte nya? linje 145 Liljeholmen-Telefonplan.

Linje 145 är ny från 14/12 och beräknas trafikeras i ca 1,5 år. Fritt ur minnet vill jag minnas att den trafikerar Årstaberg-Telefonplan mellan ca kl. 9-15 och efter ca 19. Innan kl. 9 och mellan 15-19 trafikerar den till/från Liljeholmen. Lördag och söndag trafikerar den dock inte Liljeholmen.

Björn Lövdahl

Citat från: Fredde skrivet 25 november 2015, 18:56:18 PM
Linje 145 är ny från 14/12 och beräknas trafikeras i ca 1,5 år.

Av vilken anledning då?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Nico

Man stänger av bron där Västberga allé passerar över Åbyvägen. Ska vara avstängt omkring 1 1/2 år pga brorenovering. Då 165 och 143 får andra körvägar så måste man kompensera för det så området inte blir av med all busstrafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman


igel

Här är SLL:s slutrapport för trafikförändringar som kom 2/11-15.
http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2015/2015-12-08/p19-Info-Trafikforandringar.pdf
Det är väl en god gissning att trafikförändringarna för Arrivas områden som börjar gälla i 11/1 kommer att se ut som i förslaget.

I Norrort finns det ett antal linjeförändringar. Intressant att notera är att linje 609 som var en ihopslagning av linje 609 och 156. För att minska antalet linjer som hade sin starthållplats i Danderys sjukhus. Och som ifrågasattes av flera på detta forum, om inte detta skulle bli en väldigt lång och störningskänslig linje. Nu "Dela [SL] upp linje 609 vid Danderyds sjukhus för att få bättre tidshållning på linjen som är lång och störningskänslig". Den andra stora förändringen vid förra tidtabellsskiftet var att linje 603 fick en ny väg genom Kista, detta ifrågasattes också här om det var en bra sträckning med hänsyn till resandemönstret då den missade både Helenelunds station och Kista centrum. Nu återgår linjen till sin gamla sträckning på grund av framkomlighetsproblem. Och som resenär kan jag säga att det kunde ta 30min från avfarten Helenelund på E4 till första hållplatsen i Kista. Någon borde kanske ha åkt sträckan en vardagmorgon innan linje lades om, för att studera köläget.

Sedan stuvar man om flera linjer i Täby - Arninge mera bestämt. Där har Arriva stuvat om linjer tidigare.  629 och 615 bytter sträckning med varandra i arninge. Och 615 får därmed Kulla vägskäl som slutstation. och en ny linje 683 trafikerar 629 gamla sträckning mellan Kulla vägskäl och Åkersberga. Plus några andra omstuvningar i Täby. 

Ersa

Från sida 114 av 115 i pdf-filen:
"Linje 621 (Danderyd sjukhus-) Åkersberga - Norrtälje
Kommunen ser fördelar med att ha en genomgående linje där resenären inte behöver byta vid Åkersberga station för resa vidare till Stockholm. Kommunen anser det även viktigt att en eventuell försämring i form av indragen trafikering sträckan Åkersberga – Danderyds sjukhus i sådant fall ersätts med ökade resurser på motsvarande sträckning med annan linje.
Svar: Detta hade vi inte möjlighet att genomföra till nästa tidtabellskifte, men vi tar med oss synpunkten inför kommande förändringar".





Vad menas här? Blir 621 nedkortad till Åkersberga eller inte? Vad är det SL inte hade möjlighet att genomföra? Den sedan 3-4 år planerade avkortningen? Eller försöken att förhindra avkortningen?
Sånt här vore det ju onekligen bra för ledning och personal på de trafikföretag som kör helgavgångar på 621 att veta i någorlunda god tid...

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 29 november 2015, 00:39:05 AM
Från sida 114 av 115 i pdf-filen:
"Linje 621 (Danderyd sjukhus-) Åkersberga - Norrtälje
Kommunen ser fördelar med att ha en genomgående linje där resenären inte behöver byta vid Åkersberga station för resa vidare till Stockholm. Kommunen anser det även viktigt att en eventuell försämring i form av indragen trafikering sträckan Åkersberga – Danderyds sjukhus i sådant fall ersätts med ökade resurser på motsvarande sträckning med annan linje.
Svar: Detta hade vi inte möjlighet att genomföra till nästa tidtabellskifte, men vi tar med oss synpunkten inför kommande förändringar".





Vad menas här? Blir 621 nedkortad till Åkersberga eller inte? Vad är det SL inte hade möjlighet att genomföra? Den sedan 3-4 år planerade avkortningen? Eller försöken att förhindra avkortningen?
Sånt här vore det ju onekligen bra för ledning och personal på de trafikföretag som kör helgavgångar på 621 att veta i någorlunda god tid...

Man måste ju nästan läsa denna text i förhållande till remissen i februari (som väl finns i annan tråd). Men av "besparingsförslaget" senare framgick ju att man inte inför några förändringar på linjen det här tidtabellsskiftet, så det blir ingen förändring med andra ord.

Det är ju också något fascinerande med Trafikförvaltningen. Ibland verkar man tveka åratal för att genomföra relativt små förändringar, andra genomförs utan att man knappt tänkt (såsom besparingsförslaget som kom för några månader sedan).

Enda problemet med att dra in 621 är ju morgonavgången på helgerna till Danderyd, där man inte hinner (saknas bussförbindelse även för de som bor lokalt i Åkersberga) till tåget för att hinna börja morgonpasset klockan 7. Troligen måste man då sätta kravet på Arriva att köra någon lokal tur i sådana fall och tidigarelägga avgången på 621 något. Värdet av det blir ju därför ganska litet.




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 29 november 2015, 09:58:52 AM
Man måste ju nästan läsa denna text i förhållande till remissen i februari (som väl finns i annan tråd). Men av "besparingsförslaget" senare framgick ju att man inte inför några förändringar på linjen det här tidtabellsskiftet, så det blir ingen förändring med andra ord.

Det är ju också något fascinerande med Trafikförvaltningen. Ibland verkar man tveka åratal för att genomföra relativt små förändringar, andra genomförs utan att man knappt tänkt (såsom besparingsförslaget som kom för några månader sedan).

Enda problemet med att dra in 621 är ju morgonavgången på helgerna till Danderyd, där man inte hinner (saknas bussförbindelse även för de som bor lokalt i Åkersberga) till tåget för att hinna börja morgonpasset klockan 7. Troligen måste man då sätta kravet på Arriva att köra någon lokal tur i sådana fall och tidigarelägga avgången på 621 något. Värdet av det blir ju därför ganska litet.

Ja, det blir verkligen underligt ibland. Nedkortning av 621 till innanför "trafikområdesmuren" har ju varit på tal kontinuerligt sedan åtminstone 2012, och då är det främst de sena avgångarna på lördags- och söndagskvällar kvällar man pratat om.
I övrigt är det tråkigt att man aldrig verkar komma igång med att börja prioritera 639 på allvar under detta avtal. Men bra att man är tydlig med att det inte ska läggas något krut på den i stort sett helt onödiga satsningen på en direktbuss Norrtälje-Rimbo-Arlanda.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 29 november 2015, 18:48:24 PM
Ja, det blir verkligen underligt ibland. Nedkortning av 621 till innanför "trafikområdesmuren" har ju varit på tal kontinuerligt sedan åtminstone 2012, och då är det främst de sena avgångarna på lördags- och söndagskvällar kvällar man pratat om.
I övrigt är det tråkigt att man aldrig verkar komma igång med att börja prioritera 639 på allvar under detta avtal. Men bra att man är tydlig med att det inte ska läggas något krut på den i stort sett helt onödiga satsningen på en direktbuss Norrtälje-Rimbo-Arlanda.

Jo, men de avgångarna fyller ju lite samma funktion (att kunna komma hem från arbetspasset på Danderyd). Men de ligger ju så sent ändå jämfört med passens, så där finns det ju ingen större vinst att ha dem kvar. Men jag antar att det är en del som jobbar i Arninge också, och har det lite knöligt att ta sig hem?

Sedan ser man ju också det röriga med att det är olika avtal. 621:s avgångar till Danderyd ersattes ju i huvudsak med 626. Och det är ju det naturliga att den linjen borde överta trafiken med bytesmöjlighet, är ju mycket effektivare än att Nobina ska ha enstaka Danderydsturer dit man inte har några andra trafikeringar.

Fast man skriver ju ändå rätt "vänligt" om att man vill prioritera 639 - även om man inte vill göra den till Stomlinje. Det har jag dock förståelse för och tycker nog är vettigt - för alla nya regionvagnar gäller ju komfortmässigt ändå samma krav som för stomlinjer. Men där tycker jag ju också faktiskt att man har satsat - går ju betydligt fler avgångar än före Nobinas tid.

Nä, någon direktlinje till Arlanda finns ju inget skäl till; den största gruppen är ju vaneresenärer och för dem är ju inte ett bussbyte som fungerar något större problem. Är ju faktiskt ett riktigt klokt sätt att använda resurserna på att samnyttja fordon mellan Uppsala länstrafik och SL på sträckan. Möjligen då på sikt att man kanske skulle "köpa" till några avgångar på vardagar där det inte finns passning. Men det brukar ju inte vara proppfulla avgångar heller å andra sidan. Det skulle  väl dock vara en viss vits att veta att det alltid finns bytesmöjlighet till Arlanda från 677.

I sådana fall skulle det vara mycket vettigare att satsa på en busslinje till Arlanda från Åkersberga/Täby/Vallentuna. Där finns en betydligt större potential och med i dag många byten som anses besvärliga. Inte minst är det betydligt bättre och billigare än att bygga ut Roslagsbanan dit.

Ett enkelt och relativt billig sätt vore att förlänga vissa avgångar på 610 till Arlanda. På sikt kunde man dock tänka sig någon mer snabbare variant från Åkersberga och kanske också från Täby.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 29 november 2015, 19:45:33 PM
Fast man skriver ju ändå rätt "vänligt" om att man vill prioritera 639 - även om man inte vill göra den till Stomlinje. Det har jag dock förståelse för och tycker nog är vettigt - för alla nya regionvagnar gäller ju komfortmässigt ändå samma krav som för stomlinjer. Men där tycker jag ju också faktiskt att man har satsat - går ju betydligt fler avgångar än före Nobinas tid.

Nä, någon direktlinje till Arlanda finns ju inget skäl till; den största gruppen är ju vaneresenärer och för dem är ju inte ett bussbyte som fungerar något större problem. Är ju faktiskt ett riktigt klokt sätt att använda resurserna på att samnyttja fordon mellan Uppsala länstrafik och SL på sträckan. Möjligen då på sikt att man kanske skulle "köpa" till några avgångar på vardagar där det inte finns passning. Men det brukar ju inte vara proppfulla avgångar heller å andra sidan. Det skulle  väl dock vara en viss vits att veta att det alltid finns bytesmöjlighet till Arlanda från 677.

Visst har mycket förbättrats på 639. T.ex kan det bli säkerhetsbälten i alla bussar på motorvägslinjen (redan?) efter nyåret 2016. Det ni! ;) Men Trafikförvaltningen följer ju ändå inte alls sina egna riktlinjer för stombusstrafiken. Tvärtom.
639 har täta avgångsintervaller, gott om resenärer och blev VBP samtidigt som 676. Men stomlinjesatsningen sitter fortfarande långt inne, och brukar förkastas pga att söndagstrafiken är för gles. Den måste upp i 60-minuterstrafik på söndagar för att kunna få bli blå, påstås det.
677 och dåvarande 807 har aldrig haft gott om resenärer. Vilket antagligen bidrog till att den aldrig blev VBP. Som 807 och än idag består turtätheten av 120-minuterstrafik på söndagar. Men här fanns inga hinder att låta linjen bli blå i augusti 2008.

Hade jag personligen fått ändra om i trafiken de senaste 10 åren (givetvis med en enorm budget) så hade jag nog styrt ner 677 via Arlanda till Märsta pendeltågsstation redan augusti 2008, och låtit UL få ta hand om att knyta ihop sina 806 och 186. Samt att blåa 675 fått börja trafikera Rimbo-Stockholm vid samma tidpunkt, medan 639 kortats ner till "bara" de fem milen Hallstavik-Rimbo, ev låta dessa röda fordon köra vidare på 647 eller bibehållna 625 mellan Hallstavarven.

Lars_L

#12
Citat från: Ersa skrivet 29 november 2015, 21:30:59 PM
Visst har mycket förbättrats på 639. T.ex kan det bli säkerhetsbälten i alla bussar på motorvägslinjen (redan?) efter nyåret 2016. Det ni! ;) Men Trafikförvaltningen följer ju ändå inte alls sina egna riktlinjer för stombusstrafiken. Tvärtom.
639 har täta avgångsintervaller, gott om resenärer och blev VBP samtidigt som 676. Men stomlinjesatsningen sitter fortfarande långt inne, och brukar förkastas pga att söndagstrafiken är för gles. Den måste upp i 60-minuterstrafik på söndagar för att kunna få bli blå, påstås det.
677 och dåvarande 807 har aldrig haft gott om resenärer. Vilket antagligen bidrog till att den aldrig blev VBP. Som 807 och än idag består turtätheten av 120-minuterstrafik på söndagar. Men här fanns inga hinder att låta linjen bli blå i augusti 2008.


Nja, 120-minuterstrafiken på helger godkänner man enligt riktlinjerna. Vad 639 inte når upp till är att det inte är timmestrafik under mellantrafikstid till/från Hallstavik. Att det är timmestrafik från Rimbo bidrar ju snarare till att det inte ska vara en stombuss.

Sedan åter är det väl Trafikförvaltningens något otydliga idé att få in allting i konceptet. Nu går man ju dock ifrån att i huvudsak radiella linjer ska vara stomlinjer. Exempelvis återfår ju 872 sitt gamla nummer 802. Nu är ju kravet att det måste vara en tvärlinje. Enda sättet som man kan behålla 676 som stomlinje i framtiden är ju genom att dra den till Hemmesta och få en trafik som inte fungerar. Men vad gör man inte för att kunna få in linjerna i sitt koncept. :)

Tycker Köpenhamn har gjort en mycket bättre lösning med sitt R-koncept. Där likställer man ju spårbunden (läs lokalbanorna) med busstrafiken utåt länet och det får helt enkelt vara ett särskilt koncept skiljt både från S- och A-linjerna. Betydligt tydligare och vettigare tänkt.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

at1981

Hejsan!


Jag vill passa på att tipsa om Resrobots hemsida där resor finns sökbara för t.ex. Nacka/Värmdö fr.o.m. 11/1-16 medan
SL väljer att dölja och hemlighålla motsvarande information för sina passagerare. Resorobot måste ju ha fått den informationen
från någonstans. (Märkligt att t.ex. Resrobot är snabbare än SL på att förmedla just SL-information.)
(T.ex. kunde Resrobot hitta resor på linje 435C från Hemmesta till Cityterminalen men inga returresor. Misstänker att 435C kommer att bli enkelriktad.)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Lars_L

Citat från: at1981 skrivet 30 november 2015, 20:52:02 PM
Hejsan!


Jag vill passa på att tipsa om Resrobots hemsida där resor finns sökbara för t.ex. Nacka/Värmdö fr.o.m. 11/1-16 medan
SL väljer att dölja och hemlighålla motsvarande information för sina passagerare. Resorobot måste ju ha fått den informationen
från någonstans. (Märkligt att t.ex. Resrobot är snabbare än SL på att förmedla just SL-information.)
(T.ex. kunde Resrobot hitta resor på linje 435C från Hemmesta till Cityterminalen men inga returresor. Misstänker att 435C kommer att bli enkelriktad.)

Det senare framgår ju av om man läser den länkade filen

"Linje 435/435C Hemmesta – Slussen/Stockholm C
Linjen kortas av till att bara gå från Slussen istället för City eftermiddagar.
Turutbudet minskas samtidigt genom att trafikeringstiden dels senareläggs med cirka 15 minuter dels förkortas med cirka 15 minuter eftermiddagsrusning vardagar."

Vilket ju också finns inlagt i Resrobot - då det blir 5-minuterstrafik ca 16.30-17.20 mellan Slussen-Hemmesta. En mycket bra lösning, med tanke på hur få som åkt från City. Dock får man då den otydlighet som SL så länge velat undvika med olika start/slutdestination för samma linje. Detta har ju dock samtidigt aldrig varit något problem för 446, eller 809 och 815, 565, 551 etc som alla har suffix med andra start/slut-destinationer, så argumentet har ju inte varit så väl utarbetat i praktiken...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist