Utryckning från Söh 1963

Startat av Hasse L, 29 oktober 2015, 16:21:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

En otrolig skillnad på utsättningen på linje 70 alltså i hög- och lågtrafik men så var den ju också förkortad i båda ändarna i lågtrafik. Kanske de enorma köerna i högtrafik på Västerbron i detta tidevarv spelade in (innan Essingeledens öppnande) och att man tvingades till ännu större uppbackning i högtrafiken. Skulle vara mycket intressant om man kunde matcha detta med utryckningslistor för Hornsberg och/eller Hammarby samma tidsperiod om någon råkar ha några sådana! Tycker att det skulle vara intressant också med Bromma för att se om inte de också tursatte bussar på sydvästlinjerna! Äh vad tusan alla utryckningslistor är intressanta! ;D

Kommer ihåg en resa med linje 64 från Kungsholmsgatan i högtrafik. Efter en timme så befann vi oss fortfarande på Mariebergsgatan alltså bara runt kvarteret (!) då brast det för föraren och han la ut och körde Metropolen i högertrafik gatan ner och på fel sidan av trafikdelare etc. ut på Västerbron! Dessa problem trots kollektivkörfält alltså från Mariebergsgatan till Hornstull! Köer är knappast ett sentida påfund!!!

Mr H

Mr G

64:an är maffig minst sagt. 19 ordinarievagnar plus 3 extravagnar ut från Söh på morgonen. Hammarby har säkert bidragit med ett antal extraturer dessutom, och kanske någon mer hall? 9 vagnar räcker sen för att klara mitt-på-dagen-trafiken. Till eftermiddagen kommer det sen ut 11 nya ordinarieturer som gör att det finns 20 ordinarieturer ute  plus 8 extraturer från Söh. Om alla turerna 80 till 94 sattes ut fanns det i så fall minst 15 extravagnar ute, och sammanlagt minst 35 vagnar bara på 64:an. Extravagnarna kan förstås ha gått på andra linjer också. Turlistor för 64 och 64E vore intressant att få ta del av. Undrar också om det var någon skillnad på turerna i 80 resp 90-serien, eller om det har varit löpande numrering från 80 och uppåt.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 05 november 2015, 22:34:14 PM
Hammarbyhallen bör ha satt ut 7 högtrafikturer på morgonen och 12 på eftermiddagen. Fyra bussar var heldagsturer. Saknar turlista från 1962-63, men har kollat med vinterturlistan 1961-62.

Sattes turen med första avgången från Hornsberg på morgonen ut från Hbh?

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 06 november 2015, 17:42:38 PM
Sattes turen med första avgången från Hornsberg på morgonen ut från Hbh?

/Gunnar
De två första avgångarna från Hornsberg kördes av Hornsbergshallen. De hade turnummer 20 och 21, men fortsatte inte under hela morgonrusningen på ordinarie linje 70. En gick över till 70E efter ankomst till HyI och den andra till 36E efter ett helvarv.

/Hasse

Mr G

Citat från: Hobgoblin skrivet 07 november 2015, 12:39:59 PM
De två första avgångarna från Hornsberg kördes av Hornsbergshallen. De hade turnummer 20 och 21, men fortsatte inte under hela morgonrusningen på ordinarie linje 70. En gick över till 70E efter ankomst till HyI och den andra till 36E efter ett helvarv.

/Hasse

Förutom dessa turer 20 och 21 bör i så fall Hornsberg ha haft 4 ordinarieturer på linje 70 i morgonrusningen. Hammarby 7, Hornsberg 4 och Söder 8. Kan man gissa att eftermiddagen sen var uppdelad mellan Hammarby och Hornsberg, eftersom Söder endast bidrog med extravagnar på eftermiddagen. Kanske 12-8 till Hammarby. Om nu inte någon annan hall var inblandad. Måste ha krävts en hel del samordning mellan de olika hallarna med daglig kontakt mellan ansvariga.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 07 november 2015, 12:39:59 PM
De två första avgångarna från Hornsberg kördes av Hornsbergshallen. De hade turnummer 20 och 21, men fortsatte inte under hela morgonrusningen på ordinarie linje 70. En gick över till 70E efter ankomst till HyI och den andra till 36E efter ett helvarv.

/Hasse

Tack för snabbt svar!
Åtminstone den turen som gick över till 36E bör väl ha haft Capitol. Antar även att det dimensionerande antalet bussar under morgonrusningen bör ha varit något större än under e.m.

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 07 november 2015, 14:24:10 PM
Tack för snabbt svar!
Åtminstone den turen som gick över till 36E bör väl ha haft Capitol. Antar även att det dimensionerande antalet bussar under morgonrusningen bör ha varit något större än under e.m.

/Gunnar

Det verkar annars som att det är fler ordinarievagnar ute i eftermiddagsrusningen. Detta gäller linjerna 50, 53, 59, 64 och 73. 63:an skiljer det väldigt många turer åt andra hållet istället. Nästan så att man skulle kunna tro att någon annan hall sätter ut vagnar där på eftermiddagen. Fast jag vet att 63E var tätt trafikerad, så man kanske löste det på det sättet. Fanns det någon särskild anledning att 70 skulle avvika från det mönstret?
吉先生

Walter

För en som inre alls var med på den tiden

Ordinarie turer börjar på 10 och uppåt. Extra turer i rusningen börjar på 80 och uppåt så långt allt klart. Men rullade inte ordinarieturerna hela dagen eller blev även de utbytta på eftermiddagen? För man hade väl inte två turer ute med samma turnummer samtidigt?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Harald Nordius

Ordinarie turer var de som var annonserade i allmänhetens tidtabell och de började på 1. Vissa av dem gick in efter morgonens högtrafik. Det vekar har varit lite olika praxis hur man numrerade. När jag arbetade på spårvagnarna numrerade man så att man hade en sammanhängande serie i nummerordning efter högtrafiken, t.ex. 1-8 på linje 8 och nummer över 8 för de turer som gick in. På eftermiddagen fortsatte man uppåt i nummerserien med de turer som gick ut då. Men på de listor vi har sett här återanvänder man morgonens turnummer i eftermiddagens högtrafik.

Mr G

Citat från: Harald Nordius skrivet 07 november 2015, 18:09:01 PM
Ordinarie turer var de som var annonserade i allmänhetens tidtabell och de började på 1. Vissa av dem gick in efter morgonens högtrafik. Det vekar har varit lite olika praxis hur man numrerade. När jag arbetade på spårvagnarna numrerade man så att man hade en sammanhängande serie i nummerordning efter högtrafiken, t.ex. 1-8 på linje 8 och nummer över 8 för de turer som gick in. På eftermiddagen fortsatte man uppåt i nummerserien med de turer som gick ut då. Men på de listor vi har sett här återanvänder man morgonens turnummer i eftermiddagens högtrafik.

Jag har för mig att det här ändrades en bit in på högertrafiktiden, eller om det kan ha varit i samband med Dagen H. Innan ändringen återanvändes turnummer under dagen, efter ändringen gick det ut höga turnummer till eftermiddagsutryckningen. T ex kom linje 48 upp i tur 32 med det nya systemet, annars hade det nog stannat vid ca 20
吉先生

Harald Nordius

Citat från: Mr G skrivet 07 november 2015, 19:44:44 PM
Jag har för mig att det här ändrades en bit in på högertrafiktiden, eller om det kan ha varit i samband med Dagen H. Innan ändringen återanvändes turnummer under dagen, efter ändringen gick det ut höga turnummer till eftermiddagsutryckningen. T ex kom linje 48 upp i tur 32 med det nya systemet, annars hade det nog stannat vid ca 20
Nej, det var tidigare. Jag började som konduktör i Söderhallen 1965 och då var det ändrat. I början av 1966 flyttade jag till Brommahallen och tolvan. Där gick turerna 1-7 ut på morgonen. Efter högtrafiken gick turerna 5-7 in och på eftermiddagen gick turerna 8-10 ut. Kan ändringen ha haft något att göra med att man började använda datamaskin för att hålla reda på körsträckor?

Walter

Citat från: Harald Nordius skrivet 07 november 2015, 18:09:01 PM
Ordinarie turer var de som var annonserade i allmänhetens tidtabell och de började på 1. Vissa av dem gick in efter morgonens högtrafik. Det vekar har varit lite olika praxis hur man numrerade. När jag arbetade på spårvagnarna numrerade man så att man hade en sammanhängande serie i nummerordning efter högtrafiken, t.ex. 1-8 på linje 8 och nummer över 8 för de turer som gick in. På eftermiddagen fortsatte man uppåt i nummerserien med de turer som gick ut då. Men på de listor vi har sett här återanvänder man morgonens turnummer i eftermiddagens högtrafik.

Då är jag med. L63 hade alltså 5 turer som gick hela dagen.  Tackar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 07 november 2015, 16:12:15 PM
Det verkar annars som att det är fler ordinarievagnar ute i eftermiddagsrusningen. Detta gäller linjerna 50, 53, 59, 64 och 73. 63:an skiljer det väldigt många turer åt andra hållet istället. Nästan så att man skulle kunna tro att någon annan hall sätter ut vagnar där på eftermiddagen. Fast jag vet att 63E var tätt trafikerad, så man kanske löste det på det sättet. Fanns det någon särskild anledning att 70 skulle avvika från det mönstret?

Jag snabbkollade tidtabellen för linje 70 fr.o.m. 11.11.63 (tidigare visad här) och fann att den maximala turtätheten på morgonen var högre än på eftermiddagen. Detta behöver ju dock inte nödvändigtvis betyda att det maximala antalet bussar är större, det är riktigt.

/Gunnar

Leyland

Citat från: Mr G skrivet 07 november 2015, 19:44:44 PM
Jag har för mig att det här ändrades en bit in på högertrafiktiden, eller om det kan ha varit i samband med Dagen H. Innan ändringen återanvändes turnummer under dagen, efter ändringen gick det ut höga turnummer till eftermiddagsutryckningen. T ex kom linje 48 upp i tur 32 med det nya systemet, annars hade det nog stannat vid ca 20

T.o.m. tur 33 vissa tabellperioder på 1980-talet.

Peter Rost

48 (32) trafikerade en tur i vardera riktningen.

Avg Södersjukhuset - Karolinska 15.32. - Samt avg KS - SöS 16.19.