Utryckning från Söh 1963

Startat av Hasse L, 29 oktober 2015, 16:21:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Här använder vi det - vid denna tid - gängse skrivsättet: Bussar med reg.nummer A 75 xxx identifierades med de tre sista siffrorna.

H20 (Volvo) var 211-230. Lägre nummer var H19 (Metropol) och högre var H21 (Capitol).
H24 var 479-503 (nyare Capitol).

Linje 53 kördes ännu med H15 på vardagarna. Kl. 19.11½ avgick den sista från Norra Bantorget m-f. Därefter kördes enmansbussar H20-21 som var ingående vagnar efter eftermiddagsrusningen, denna vinter var det 59 tur 2, 3 och 5 samt 73 tur 6, 7 och 8 som blev 53 tur 20-25.
Hornsbergshallen körde tur 4 samt högtrafikturerna 8 em, 10 och 11 fm+em, 12 fm.

33 tur 80 gick Slussen - Danviken och övergick sedan till linje 90E. Denna liksom 91E kördes Årsta - Gullmarsplan med enmansbussar.

Mr G

Tack för den. Högintressant information verkligen.

Ett par funderingar

Så många Capitoler på linje 70, vilket jag inte minns så mycket av. Inte i den omfattningen i alla fall. Kanske var det kortturer i morgonrusningen så att en liten spoling inte såg till dem.

Sen blev det ju rätt många H20 på 53:an till kvällen.

En Capitol smög man in på ordinarietur på 64:an.

184:an var väl en Farstalinje. Känns långt bort.

Finns en hel del annat att kommentera också.
吉先生

Gunnar D

Intressant info, tack!

Capitol på linje 63, det tror jag aldrig att jag har sett, men det måste ju ha förekommit. Däremot såg jag H20 ett antal gånger, förstås.

En annan principiell sak som jag har funderat över någon gång: Copyright på en sådan lista? Undrar om man kan "skydda" en ren inskanning eller avfotografering av en text eller bild? Möjligen en sådan "tiltad" avfotografering jag gjorde på det visade klippet ur DN 25 okt 1967. Skulle kunna hävda att den har ett visst konstnärligt värde ;)

/Gunnar

Hasse L

#3
Citat från: Gunnar D skrivet 29 oktober 2015, 18:00:05 PM


En annan principiell sak som jag har funderat över någon gång: Copyright på en sådan lista? Undrar om man kan "skydda" en ren inskanning eller avfotografering av en text eller bild? Möjligen en sådan "tiltad" avfotografering jag gjorde på det visade klippet ur DN 25 okt 1967. Skulle kunna hävda att den har ett visst konstnärligt värde ;)

/Gunnar
Nej, jag insåg litet för sent att copyright knappast är tillämpligt, och då iddes jag inte ändra. Ur H.Liljewalls samlingar hade passat bättre... Blir det fler listor ska det stå så istället.
/Hasse

Edit: Har korrigerat ifrågasatta rad.

Mr H

Skepp tre verkar vara ett renodlat H15-skepp. Måste ha varit ett väldigt dån och avgasigt i katakomberna i nedre Söderhallen när utryckning pågick. Kan också då det var trångt tänka mig vilket pussel att bussarna antecknades och kördes ut i rätt ordning. Var väl svårt att korrigera med omkörning där nere.

Intressant lista, du råkar inte ha flera sådana från andra hallar i samma tidsålder? Sparade man på utryckningslistorna (kanske av juridiska skäl vilken vagn som gick var en viss dag?) och i så fall kan de finnas på Spårvägsmuseet?

Mr H

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 29 oktober 2015, 22:35:45 PM

Intressant lista, du råkar inte ha flera sådana från andra hallar i samma tidsålder? Sparade man på utryckningslistorna (kanske av juridiska skäl vilken vagn som gick var en viss dag?) och i så fall kan de finnas på Spårvägsmuseet?

Mr H
Nej, samlingen inskränker sig till några få listor från mars-april 1963 (inklusive övre hallen). De skulle väl sparas en viss tid, men inte särskilt länge, tror jag.

Gunnar D

Ser vidare i listan att H19 5164 var tursatt på linje 63 tur 13 och då ej reviderad. Den fick senare revisionsdatum 16/9-63 och bör ha varit en av de sista H19 som reviderades. Tog inte en revision 2-3 månader?

/Gunnar

Mr G

Det står att det gäller den första utryckningen, dvs endast de vagnar som gick i trafik på morgonen. 11 Capitoler på linje 70 känns väldigt många, varav 8 på ordinarieturer. Själv minns jag nästan bara Metropoler på den linjen. Sen trodde jag dessutom att 70 utgick från Hammarby, och ev även från Hornsberg. Undrar förstås vilken hall som skickade ut tur 1-11.

Mycket i min världsåskådning som måste omprövas således.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 30 oktober 2015, 10:39:14 AM
Det står att det gäller den första utryckningen, dvs endast de vagnar som gick i trafik på morgonen. 11 Capitoler på linje 70 känns väldigt många, varav 8 på ordinarieturer. Själv minns jag nästan bara Metropoler på den linjen. Sen trodde jag dessutom att 70 utgick från Hammarby, och ev även från Hornsberg. Undrar förstås vilken hall som skickade ut tur 1-11.

Det stora flertalet kom säkert från Hammarby och resten från Hornsberg. Har tyvärr ej turlista M-F 1963 men kollade bilder och turlista L.

/Gunnar

Mr G

112 vagnar sammanlagt vrålade igång sina motorer under några morgontimmar. Måste ha varit en underbar kakafoni av Scania-Vabis- och Volvodieslar ackompanjerat av friska dieselavgaser i katakomberna.

Med runt en tredjedel i reserv bör Söderhallen vid den här tiden ha härbärgerat ca 160 vagnar. Imponerande att få plats med detta där. Och på övervåningen dessutom ett hundratal spårvagnar. Sen var det väl ett mellanplan också med förråd, kontorslokaler, övernattningsrum, duschar m m. Undrar om inte gummiverkstaden också låg på det planet. Vore kul om man kunde gå på studiebesök innan den nya tiden raserar detta minne också.

Förresten skulle det vara mycket intressant att se en lista över eftermiddagsutryckningen från samma dag också, om en sådan finns.

吉先生

Hasse L

Citat från: Mr G skrivet 30 oktober 2015, 19:58:15 PM
...

Förresten skulle det vara mycket intressant att se en lista över eftermiddagsutryckningen från samma dag också, om en sådan finns.
Ursäkta dröjsmålet, Mr G - jag har vistats på annan adress än skannerns.
Den efterfrågade eftermiddagslistan var väldigt otydlig, så här kommer båda utryckningarna 25 april i stället. Håll till godo!



59 tur 90 och 91 är "sjukhusvagnarna" som kördes tis- & torsdagar vill jag minnas.

bilomnibussen

Konstig terminologi: "Utryckning". Man tror i första andetaget att det rör sig om ersättning för något som pajat. I Odensbacken hade vi en "Katastrofvagn". Det var en fd godsbil, Scania-Vabis L55 som användes vid hjulbyten efter linjen vid punkteringar, andra typer av driftstopp samt att sanda hållplatser med om vintern.
Mvh Jan G

Gunnar D

...5238 tycks vara inlånad från Hammarby...

/Gunnar

Mr G

Verkar som att Söh tursatt en stor del av linje 70 i morgonrusningen med alla dessa Capitoler, men på eftermiddagen har den utgått från någon annan hall (Hornsberg eller Hammarby antar jag) och då var det antagligen Metropoler som gällde. Morgonrusningen hade man förstås dålig koll på eftersom det här var på den tiden då alla skolbarn befann sig i skolan på vardagarna. Att det gick så många Capitoler på linje 70 var något som helt hade gått mig förbi.
吉先生

Hasse L

Hammarbyhallen bör ha satt ut 7 högtrafikturer på morgonen och 12 på eftermiddagen. Fyra bussar var heldagsturer. Saknar turlista från 1962-63, men har kollat med vinterturlistan 1961-62.