Författare Ämne: Borlänge drar ned på busstrafiken  (läst 4271 gånger)

1896

  • Gäst
Borlänge drar ned på busstrafiken
« skrivet: 29 oktober 2015, 11:00:09 AM »
www.dt.se/dalarna/borlange/farre-turer-nar-borlange-kommun-sparar-pa-busstrafiken

Ett ogenomtänkt hastverk vill jag påstå, linje 1 och 2 trafikeras alltså med 4 st omlopp vardera som det är idag, kvällstid och Lördagar trafikeras dessa linjer med 30 minuterstrafik, och det krävs då fortfarande 4 st omlopp på linje 1 och tre på linje 2. I stort så sparar man enbart in lite km produktion, förartimmarna och bussarna blir ju kvar.

Däremot kan man fundera över varför linje 4 ska trafikeras med 20 minuterstrafik och 4 st omlopp ? Här täcks behovet gott och väl med 2 st omlopp och 30 minuterstrafik, vilket blir möjligt om man drar linjen RV70/E16 direkt från kupolen rondellen till Mellsta rondellen, och således ger fasen i att trafikera Jaxtorget, (som ju ändå har tre linjer att tillgå), kupolen angörs då vid befintliga hållplatser utmed RV70/E16. En sådan lösning får ändå anses vara temporär, men den sparar alltså in två fordon som idag nyttjas fullständigt huvudlöst. Fast det innebär att Ikea hållplatsen får en linje mindre, och där tror jag att Borlänge kommun har fjäskat för mycket, för att överhuvudtaget få IKEA till kommunen.

miikos

  • Gäst
SV: Borlänge drar ned på busstrafiken
« Svar #1 skrivet: 01 november 2015, 21:04:40 PM »
Att Falu-Borlänge trafiken skärs ner kan nog vara bra. Har aldrig förstått att det ska vara 10 minuterstrafik där. 20 Minuter räcker nog väl. Plus tåg varannan timme, eller vad de går för tider nu.

Mer oroande dock att kommunen säger att de endast vill ha stadstrafiken och 151/152. Får se vad landstinget vill betala. Langsbygsslinjer, som inte är direktlinjer lär ju leva farligt.

Känns konstigt att skära ner på linje 1/2 dock. Är det inte 5/4/3 som har mindre resande? Men personligen så tror jag inte resenärerna bryr sig om bussen går var 20-min eller var 30-min.

bowlingjocke

  • Gäst
SV: Borlänge drar ned på busstrafiken
« Svar #2 skrivet: 10 november 2015, 23:32:03 PM »
Det verkar väl vara ganska sunda nerdragningar om det måste sparas.
Frågan är hur många förartjänster mindre det blir. Förarbristen som uppkom när flera förare slutade och bland annat började köra hos Sambus-företag som fått ökad trafik lär ju minska.

Ska bli intressant att se hur det blir med biljettpriserna nästa år. Blir det en höjning? Kommer kortbetalningarna igång tro? Återstår att se. ;)

1896

  • Gäst
SV: Borlänge drar ned på busstrafiken
« Svar #3 skrivet: 02 december 2015, 08:46:24 AM »
Nu hörs det som att det inte blir några neddragningar av trafiken, enligt uppgift har Region Dalarna gått in och hindrat det, fast det verkar ju snurrigt om kommunen inte får bestämma över det trafikutbud man själva köper.

Wetjo

  • Gäst
SV: Borlänge drar ned på busstrafiken
« Svar #4 skrivet: 02 december 2015, 11:47:46 AM »
Nu hörs det som att det inte blir några neddragningar av trafiken, enligt uppgift har Region Dalarna gått in och hindrat det, fast det verkar ju snurrigt om kommunen inte får bestämma över det trafikutbud man själva köper.

Kommunen köper bara stadslinjerna. De andra är Region Dalarna...

1896

  • Gäst
SV: Borlänge drar ned på busstrafiken
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2016, 21:52:03 PM »
Tydligen ska man genomföra förändringar i Borlänge ändå, från Augusti -16, med diverse neddragningar av trafikutbudet, nyheterna kommer att finnas på Dalatrafiks hemsida från början av April, och utskick till alla hushåll i Borlänge - Falun kommer att göras i Maj. Neddragningarna i stadstrafiken ska kompenseras av utökningar på linjer mellan orterna, tydligen ska det bli hela 4 st olika linjer mellan orterna, och dessa ska då dras till vissa bostadsområden som komplement till övrig stadstrafik.

miikos

  • Gäst
SV: Borlänge drar ned på busstrafiken
« Svar #6 skrivet: 11 april 2016, 23:56:18 PM »
Nu har landstinget ändrat sina önskemål ifrån att spara 40 Mkr till 14,2 Mkr.

2,5 Mkr mindre trafik.
2,1 Mkr förändring/ledläggning av turer med dålig beläggning.
9,6 Mkr förändringar av linjesträckningar.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/landstinget-vill-kapa-sina-kostnader-for-kollektivtrafiken-med-14-miljoner

Som exempel så talas det om att vissa direktbussar ska klassas som landsbygdstrafik. Vad menas med det? Färre turer som stannar vid fler hållplatser?

Blir intressant att se om det blir som landstinget säger att kommunerna inte tvingas köpa mer trafik. (Vem betalar för landsbyggstrafiken kommunerna eller landstinget?)