Rött och blått 1967

Startat av Gunnar D, 23 september 2015, 18:59:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 29 september 2015, 18:06:00 PM
Har hört att 947 blev kvar för att man påbörjade revision av de äldsta och 947 var först ut. Senare så ångrade man sig men då var "skadan" redan skedd så 947 blev kvar.

Intressant, bör ha varit c:a 1960 då de äldsta tydligen började ställas av efter nedläggningen av linje 3.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 29 september 2015, 19:13:11 PM
Intressant, bör ha varit c:a 1960 då de äldsta tydligen började ställas av efter nedläggningen av linje 3.

/Gunnar

Var det inte mer knutet till invigningen av sammanbindningsbanan på tunnelbanan? Då minskades behovet av släp, bl.a så "tappade" väl linje 1 släpen då?

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 29 september 2015, 19:51:28 PM
Var det inte mer knutet till invigningen av sammanbindningsbanan på tunnelbanan? Då minskades behovet av släp, bl.a så "tappade" väl linje 1 släpen då?

Enligt vagnkorten:

Vnr   Uppställd
939   16.12.60
940   18.1.61
941   29.12.60
942   18.10.61
943     5.5.61
944   24.2.61
945   16.12.60
946   16.10.61
948   16.12.60

/Gunnar

Mr H

#33
Citat från: Gunnar D skrivet 29 september 2015, 20:43:16 PM
Enligt vagnkorten:

Vnr   Uppställd
939   16.12.60
940   18.1.61
941   29.12.60
942   18.10.61
943     5.5.61
944   24.2.61
945   16.12.60
946   16.10.61
948   16.12.60

/Gunnar

Fast var det inte då 992 (!) och 149x-vagnarna togs i trafik efter att ha stått avställda sedan sammanbindningsbanans öppnande? Man hade gett upp hoppet om att sälja flera B25 till Oslo än 1499 och förmodligen så bytte man enbart för att man tyckte väl att man skulle slita på de nya istället för de gamla och då skrota de äldsta som övertaliga. Man satt helt klart på ett "B25-berg"!

Övertaligheten efter sammanbindningsbanan tog sig helt enkelt uttryck i att de nyaste ställdes av för försäljning och senare bytte man ut de nya så mindrebehovet uppstog redan 1957. Så har jag i alla fall hört det berättas men det skulle ju vara väldigt intressant om Gunnar ex.vis i sina många och innehållsrika listor kunde checka upp det här ex.vis om du har några tursättningslistor från åren 1957-1960?

Apropå 1499 vilken besvikelse när den skrotades i Oslo till bl.a min och spårvägsentusiasternas förvåning i Norge. De hade betraktat det som självklart att den skulle tillbaka till Sverige högerombyggd och allt. Vilken syn det hade varit med "A25" 71 + B25 1499 i trafik på Djurgårdslinjen! Ska inte klaga på en T10 från Malmö men...B25:or har slarvats bort. B25 988 skrotades ju av SSS i Malmköping till reservdelar. Undrar hur många reservdelar från den som kommit till användning?
Den kunde väl fått stå under pressening åtminstone tills man verkligen hade ett akut behov av reservdelar från den! Hade väl funkat som lager om inte annat!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 01 oktober 2015, 08:38:08 AM
Fast var det inte då 992 (!) och 149x-vagnarna togs i trafik efter att ha stått avställda sedan sammanbindningsbanans öppnande? Man hade gett upp hoppet om att sälja flera B25 till Oslo än 1499 och förmodligen så bytte man enbart för att man tyckte väl att man skulle slita på de nya istället för de gamla och då skrota de äldsta som övertaliga. Man satt helt klart på ett "B25-berg"!

Övertaligheten efter sammanbindningsbanan tog sig helt enkelt uttryck i att de nyaste ställdes av för försäljning och senare bytte man ut de nya så mindrebehovet uppstog redan 1957. Så har jag i alla fall hört det berättas men det skulle ju vara väldigt intressant om Gunnar ex.vis i sina många och innehållsrika listor kunde checka upp det här ex.vis om du har några tursättningslistor från åren 1957-1960?

Apropå 1499 vilken besvikelse när den skrotades i Oslo till bl.a min och spårvägsentusiasternas förvåning i Norge. De hade betraktat det som självklart att den skulle tillbaka till Sverige högerombyggd och allt. Vilken syn det hade varit med "A25" 71 + B25 1499 i trafik på Djurgårdslinjen!

Det kan säkert vara så. Jag såg i första hand ett tidsmässigt samband med nedläggningen av linje 3 och inte ett orsakssamband även om behovet av B25 väl minskade något även då. Efter nov 1957 verkar antalet tursatta B25 ha minskat med ca 10 st. B25 1499 uppställdes 15.10.58 och uthyrdes till Oslo 22.1.59 för att då senare säljas dit.

I avprickningslista 6.5.58 fanns B25 939-955 i Bkh och i motsvarande 7.8.62 947, 951-955, 994-996, 1491-1498.
I motsvarande lista 26.11.60 fanns B25 956-999 i Söh.

Hur var det med revision av 149x? Reviderades de innan de sattes i trafik i början av 60-talet för det hade väl knappast gjorts under 50-talet?

1499 skulle ha gått på Djurgårdslinjen idag!

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 01 oktober 2015, 10:47:18 AM
Det kan säkert vara så. Jag såg i första hand ett tidsmässigt samband med nedläggningen av linje 3 och inte ett orsakssamband även om behovet av B25 väl minskade något även då. Efter nov 1957 verkar antalet tursatta B25 ha minskat med ca 10 st. B25 1499 uppställdes 15.10.58 och uthyrdes till Oslo 22.1.59 för att då senare säljas dit.

I avprickningslista 6.5.58 fanns B25 939-955 i Bkh och i motsvarande 7.8.62 947, 951-955, 994-996, 1491-1498.
I motsvarande lista 26.11.60 fanns B25 956-999 i Söh.

Hur var det med revision av 149x? Reviderades de innan de sattes i trafik i början av 60-talet för det hade väl knappast gjorts under 50-talet?

1499 skulle ha gått på Djurgårdslinjen idag!

/Gunnar

Tack Gunnar dina listor är ovärdeliga liksom din vänlighet att använda dem!
Du råkar inte ha så långt bak i tiden att man kan greppa hur A25:orna varit placerade före Söderhallen?
Kanske är ett hästarbete att gå igenom!

En revision bör de nog ha fått på 50-talet ändå, vi såg ju för inte allt för länge sedan en 50-talsbild från har jag för mig mitten av 50-talet med en H15 på Skeppsbron och bredvid gick en B25 som jag tror var 1492, i alla fall en 149x-vagn. Den var nyreviderad.Jag har för mig att jag hört att de äldsta B25 fick gå tills de var revisionsmogna och då byttes ut mot de nyare vagnarna.Det passade förmodligen väl in i bilden med nedläggningen av linje 3 när man gjorde andra större förändringar!

Jag tyckte nog mer om de äldre B25 än de nyare även om jag inte minns de allra äldsta som ställdes av tidigt. Skälet till det är att jag tyckte att de nyare var så skramliga, speciellt då skyddskåporna över dörrapparaturen ovanför dörrarna. Var en pina att åka över Västerbron när samtliga sex stycken skyddskåpor skramlade för fullt. Borde ha gått att göra något åt på ett enkelt sätt!

Mvh
Mr H

58803

Man blir lika rörd i hjärtat varje gång det dyker upp någon Mustang bland alla bussar. Tillbringade många timmar i min mormors fönster på Hornsgatan 170 ( rakt utanför vändslingan för linje 10) och tittade på alla spårvagnar som gick förbi eller vände där. Som boende i Sundbyberg fick jag tidigt åka själv till Hornsplan. Tog linje 15 från Kyrkogatan till Odenplan. Därifrån 4:an till Hornsplan. Jag var annars ett livligt barn, så ibland tröttnade min mormor på mig och gav mig 25 öre så att jag kunde ta 10:an tur och retur Ropsten. För mig var det en höjdare att åka igenom hela stan. Och man satt naturligtvis på sätet vid föraren. Ville naturligtvis bli spårvagnsförare men när åldern var inne var spårvägen redan nedlagd och jag fick nöja mig med bussar istället.
Förlåt, men man blir ju lite nostalgisk när man ser de här bilderna. Men fortsätt och publicera bilder, det är en högtidsstund varje gång.

Fd bussförare Bromma, Hornsberg, Söderhallen, Handen och Färdtjänsten Hornsberg. Men ingen spårvagn....
Pierre Bertheau

Hasse L

Kan sprida lite ljus över utsättningen av släpvagnar på linje 4 under sommaren 1967:

Sommartidtabell med enkelvagnar hade körts från 29 maj (med undantag av "korttur" 12 på morgonen som drog släp). Den 21 juni utsattes släpvagnar på turer med udda nummer, 1-13. Sju vagnar blir det.

B25 992, 995, 996 och 998 hade varit avställda utomhus i Söderhallen och togs nu åter i tjänst.

B25 997 och 1495 hämtades tillbaka från Hammarby (Heden) och var klara för trafik igen den 26 juni.

(Bonusuppgift: Tjänstgjorde på 957 den 5 juni - senare under månaden slopades den tyvärr och 951 blev ensam kvar i denna ädla serie.)

/En som var med

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 oktober 2015, 17:32:33 PM
Kan sprida lite ljus över utsättningen av släpvagnar på linje 4 under sommaren 1967:

Sommartidtabell med enkelvagnar hade körts från 29 maj (med undantag av "korttur" 12 på morgonen som drog släp). Den 21 juni utsattes släpvagnar på turer med udda nummer, 1-13. Sju vagnar blir det.

B25 992, 995, 996 och 998 hade varit avställda utomhus i Söderhallen och togs nu åter i tjänst.

B25 997 och 1495 hämtades tillbaka från Hammarby (Heden) och var klara för trafik igen den 26 juni.

(Bonusuppgift: Tjänstgjorde på 957 den 5 juni - senare under månaden slopades den tyvärr och 951 blev ensam kvar i denna ädla serie.)

/En som var med

Intressant!
Du har inte heller något minne av vad 947 användes till sommaren 1967? Reklamförråd i Söderhallen?
Har du någon koll på den utgående turen på linje 8 på morgonen som gick ner till Vitabergsparken och vände i fyrans slinga för att sedan fortsätta mot Tessinparken. Varför?

Mr H

Mr H


Här är fö bilden på den nyreviderade 149x-vagnen som är 1493
som jag pratade om tidigare! Ser ju oförskämt fräsch ut!

Mr H

http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb193.jpg

Gunnar D


Citat från: Mr H skrivet 01 oktober 2015, 14:39:57 PM
Du råkar inte ha så långt bak i tiden att man kan greppa hur A25:orna varit placerade före Söderhallen?
Kanske är ett hästarbete att gå igenom!

En revision bör de nog ha fått på 50-talet ändå, vi såg ju för inte allt för länge sedan en 50-talsbild från har jag för mig mitten av 50-talet med en H15 på Skeppsbron och bredvid gick en B25 som jag tror var 1492, i alla fall en 149x-vagn. Den var nyreviderad.Jag har för mig att jag hört att de äldsta B25 fick gå tills de var revisionsmogna och då byttes ut mot de nyare vagnarna.Det passade förmodligen väl in i bilden med nedläggningen av linje 3 när man gjorde andra större förändringar!

Jag tyckte nog mer om de äldre B25 än de nyare även om jag inte minns de allra äldsta som ställdes av tidigt. Skälet till det är att jag tyckte att de nyare var så skramliga, speciellt då skyddskåporna över dörrapparaturen ovanför dörrarna.
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 oktober 2015, 17:32:33 PM
(Bonusuppgift: Tjänstgjorde på 957 den 5 juni - senare under månaden slopades den tyvärr och 951 blev ensam kvar i denna ädla serie.)

Först angående bilden ovan med B25 957 våren 1967. Man sitter och småpratar och tycks trivas tillsammans! Själv var jag mest van vid dessa äldre B25 med den lite murriga träinredningen eftersom jag på 50-talet oftast åkte linje 4. De gånger jag åkte med de nyare (delserie 3) exempelvis på linje 10 så tyckte jag de var finare och särskilt impad blev jag av lufthålen i fönsterramens nederdel. Det kändes modernt!

Fördelningen av A25 på individnivå före Söh vågar jag f.n. inte ge mig på, det känns för osäkert.

Bilden på 1493 kom vi väl fram till att den var tagen sommaren 1955, alltså ca 2,5 år efter leverans. Vagnkortet för 1499 visar ingen storrevision alls (fram till 1959). Jag undrar fortfarande varför 1493 ser så nymålad ut. Kan den ha varit undanställd, obehövlig, eller endast nymålad? A26 verkar i början ha fått S.R. efter ca 4 år som jämförelse. Fanns det annan revision än S.R.?

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 01 oktober 2015, 17:54:22 PM
Intressant!
Du har inte heller något minne av vad 947 användes till sommaren 1967? Reklamförråd i Söderhallen?
Har du någon koll på den utgående turen på linje 8 på morgonen som gick ner till Vitabergsparken och vände i fyrans slinga för att sedan fortsätta mot Tessinparken. Varför?

Mr H
Enligt mina anteckningar fanns inte 947 kvar på sommaren, den ska ha dragits till Hammarby under mars månad? Mycket möjligt att vagnen sista tiden använts till förråd, men så detaljerade noteringar gjorde inte jag.

Har inte gamla tidtabeller till hands där jag f.n. befinner mig men vill minnas att turen från Gog/ReG gick kl. 5.15 och att första åttan från Sös avgick först 5.35, så man hade nog sedan länge velat erbjuda en tidigare tur längs hela Renstiernas Gata. Växlar för vändning också norrifrån hade väl "alltid" funnits - vände inte linje 1X här under 50-talet?

/H

Mr G

Ettan vände i den slingan redan 1939 och några år framåt, när den planerade spårvägsnedläggningen just hade inletts. 81:an tog över ettans sträckning i Skånegatan, men sen kom en viss Adolf och planerna fick ändras.
吉先生