Rött och blått 1967

Startat av Gunnar D, 23 september 2015, 18:59:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2015, 08:27:09 AM
Den grå bilen t.v. på bild två, är det en Renault Fregate möjligen?

Det verkar vara det. Trodde först Vauxhall Velox men det är några detaljer som inte stämmer.

/Gunnar

Gunnar D


Citat från: Björn Forslund skrivet 24 september 2015, 10:15:49 AM
Vilka A25/26/27 hade gått till skrot innan slopningarna tog fart efter 10:ans Metropolisering våren -67?
Det skedde ju en del kollisioner.
Hittade denna lista, upprättad av mig 2 maj 1967, byggd på uppgifter från MfSS samt egna observationer.
Synpunkter och rättelser emottages tacksamt!

Mvh Gunnar

Bussmicke

Citat från: BengaB40 skrivet 23 september 2015, 20:37:55 PM
Hej! Förutom buss och spårvagn, kanske också fastigheten i bakgrunden ett minne blott mindre än ett halvår senare! Förfallet rätt typiskt 60-tal!  Hälsn. BengaB40

Idag är det väl säkert en tråkig kontorsbyggnad eller nåt..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

roggek

Citat från: Bussmicke skrivet 27 september 2015, 00:23:07 AM
Idag är det väl säkert en tråkig kontorsbyggnad eller nåt..

Nä, faktiskt bostadshus...
Kv. VÄKTAREN, 37, tunnelbanestationen i bottenplanet och lägenheter ovanpå...
https://goo.gl/maps/tNWGNQDBu3o

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 26 september 2015, 09:25:40 AM
Hittade denna lista, upprättad av mig 2 maj 1967, byggd på uppgifter från MfSS samt egna observationer.
Synpunkter och rättelser emottages tacksamt!

Mvh Gunnar

Förnämlig lista!

Var det inte 433 eller möjligen 432 som spårade ur våldsamt i korsningen Valhallvägen/Sibyllegatan och brakade in i hörnhuset? Var den verkligen trafikduglig? Vagn 433/432? var väl tänkt att bli museivagn men p.g.a av detta blev 410 uttagen till det istället! De lägsta i A25-serien har ju f.ö en kul historia, de har tillhört samtliga SS-hallar undantaget Norrhallen förstås. T.o.m att de ställdes upp dagtid i Ringvägshallen när de stog i Enskedehallen! Den lägsta serien stog väl först i Brännkyrka sedan Bromma-Enskede-Råsunda (tvärtom?)-Söderhallen. Vagn 410 stog ju i Norrhallen senare som museivagn i alla fall! En berest serie av A25-vagnar!

Åter till listan! Vad hände med A27 490 då den inte var med till slutet? 495 och 496 var ju krockade. Du råkar inte ha någon lista på B25:orna också? Har en känsla av att man "tjuvhöll" på vagnar istället för att skicka de till skrot under första hälften av 1967. Det gällde att visa för Högertrafikkommissionen att det var resurser och inte skrot, det påverkade ersättningsbeloppet inför utrangeringen!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 september 2015, 10:41:32 AM
Var det inte 433 eller möjligen 432 som spårade ur våldsamt i korsningen Valhallvägen/Sibyllegatan och brakade in i hörnhuset? Var den verkligen trafikduglig? Vagn 433/432? var väl tänkt att bli museivagn men p.g.a av detta blev 410 uttagen till det istället! De lägsta i A25-serien har ju f.ö en kul historia, de har tillhört samtliga SS-hallar undantaget Norrhallen förstås. T.o.m att de ställdes upp dagtid i Ringvägshallen när de stog i Enskedehallen! Den lägsta serien stog väl först i Brännkyrka sedan Bromma-Enskede-Råsunda (tvärtom?)-Söderhallen. Vagn 410 stog ju i Norrhallen senare som museivagn i alla fall! En berest serie av A25-vagnar!

Åter till listan! Vad hände med A27 490 då den inte var med till slutet? 495 och 496 var ju krockade. Du råkar inte ha någon lista på B25:orna också?

Listans rubrik "i trafik" är lite missvisande ty egentligen skulle den lyda "ej utrangerade, skrotade eller försålda".
Efter att listan skrevs 2 maj 67, på min av farfar ärvda skrivmaskin, observerades 432 tursatt på 8/1 den 7 aug 67 och 433 på 10/1 den 15 maj 67.
Har en motsvarande lista för B25, dock ej ännu inskannad.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 27 september 2015, 14:22:34 PM
Listans rubrik "i trafik" är lite missvisande ty egentligen skulle den lyda "ej utrangerade, skrotade eller försålda".
Efter att listan skrevs 2 maj 67, på min av farfar ärvda skrivmaskin, observerades 432 tursatt på 8/1 den 7 aug 67 och 433 på 10/1 den 15 maj 67.
Har en motsvarande lista för B25, dock ej ännu inskannad.

/Gunnar

OK då var det andra skäl som gjorde att just 410 blev museivagn!
Har du någon notering om A27 500 i trafik i dina papper? Av något
lustig anledning så har jag inga minnen alls av den vagnen i trafik!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 september 2015, 16:03:43 PM
OK då var det andra skäl som gjorde att just 410 blev museivagn!
Har du någon notering om A27 500 i trafik i dina papper? Av något
lustig anledning så har jag inga minnen alls av den vagnen i trafik!

Mr H

432 eller 433 kan ju möjligen ha råkat ut för något innan Dagen H.
A27 500 gick på linje 6 den 3 maj 67 så den verkar ha gått till 10:an nedlades.
A27 490 finns inte med i SSS förteckning över trafikvagnar per 15 mars 67.

/Gunnar

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 27 september 2015, 10:41:32 AM
Du råkar inte ha någon lista på B25:orna också? Har en känsla av att man "tjuvhöll" på vagnar istället för att skicka de till skrot under första hälften av 1967. Det gällde att visa för Högertrafikkommissionen att det var resurser och inte skrot, det påverkade ersättningsbeloppet inför utrangeringen!

Mr H

Här är då motsvarande lista för B25!

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 27 september 2015, 19:09:21 PM


Här är då motsvarande lista för B25!

Mvh Gunnar

Tack vad hyggligt! Här var det mer håligheter förstås. Tänker också på de B25 som drogs ut till Heden våren 1967, i vissa fall med flera sidoplåtar bortskruvade, för att sedan tas tillbaka till Söderhallen och rustas igen för trafik! Man trodde att man skulle kunna skifta släp mellan linjerna 4 och 7 så fort som linje 7 gick över till sommartidtabell (det gjorde den betydligt tidigare än andra linjer när Gröna Lund öppnade). Detta misslyckades i praktiken då det blev alldeles för hög belastning på de ensamma motorvagnarna på linje 4 före den sommartidtabellen! Så man var helt enkelt tvungna att ta tillbaka släp och sätta de i trafik igen! Undrar vad man tänkte då när allt det här skulle ersättas om några månader av
bussar!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 september 2015, 19:24:23 PM
Tänker också på de B25 som drogs ut till Heden våren 1967, i vissa fall med flera sidoplåtar bortskruvade, för att sedan tas tillbaka till Söderhallen och rustas igen för trafik!

Intressant, men dessa bör väl ha ingått i de 33 på listan?

/Gunnar

roggek

Listan på B25 kan inte vara helt komplett då nummerserien för B25 ursprungligen var 939-999 och 1491-1499.
Var är B25 939-950?
Stod de 12 släpen på Heden?
1499 var väl dessutom såld till Oslo som STBO50 nr 581?

Hasse L

Citat från: roggek skrivet 28 september 2015, 16:03:08 PM
Listan på B25 kan inte vara helt komplett då nummerserien för B25 ursprungligen var 939-999 och 1491-1499.
Var är B25 939-950?
Stod de 12 släpen på Heden?
1499 var väl dessutom såld till Oslo som STBO50 nr 581?
Med undantag av 947 skrotades 939-949 under okt-dec 1963 och 950, 952, 954 och ytterligare några 2.4.1964 (ett datum som nog är hämtat från en "skrotningslista" i MfSS.) 947 fanns kvar i Söh så sent som i mars 1967, men hade nog inte använts på länge.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 28 september 2015, 20:17:13 PM
Med undantag av 947 skrotades 939-949 under okt-dec 1963 och 950, 952, 954 och ytterligare några 2.4.1964 (ett datum som nog är hämtat från en "skrotningslista" i MfSS.) 947 fanns kvar i Söh så sent som i mars 1967, men hade nog inte använts på länge.

Sista gången jag har belägg för att 947 var tursatt var i nov/dec 1965. Den var ju den äldsta kvarvarande i delserie 1. Motsvarande i delserie 2 var 951 men den var väl i trafik till Dagen H.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 29 september 2015, 10:12:00 AM
Sista gången jag har belägg för att 947 var tursatt var i nov/dec 1965. Den var ju den äldsta kvarvarande i delserie 1. Motsvarande i delserie 2 var 951 men den var väl i trafik till Dagen H.

/Gunnar

Har hört att 947 blev kvar för att man påbörjade revision av de äldsta och 947 var först ut. Senare så ångrade man sig men då var "skadan" redan skedd så 947 blev kvar. B25 951 åkte jag med som släp på linje 6 så sent som sista veckan före dagen H Slussen-Sofia så den gick i trafik. Kanske 947 stog som reklamförråd eller något sådant i Söderhallen den sista tiden?

Mr H