Ludvika vill ha nolltaxa

Startat av 1896, 21 juli 2015, 10:54:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 juli 2015, 23:33:59 PM
Tätortstrafiken i Avesta är väl av mindre omfattning kombinerat med ett fåtal presumtiva kunder i jämförelse med stora tätorter, kompletteringstrafiken "Kuxabussarna" i Ockelbo betjänar ju heller inga stora mängder med möjliga kunder.

Att införa på andra håll är ju enbart en kostnadsfråga, vill man höja skatten så pass mycket och vill man ha de oundvikliga ordningsproblemen?
Därför borde ju trafiken i Avesta(och Ockelbo)bli/vara mycket dyrare att köra då inte så många åker...
Att det dessutom ska vara såå svårt att kombinera ihop så att"landsortslinjerna"kan köra vissa delar av"stadsbusslinjerna"
och på så sätt minska kostnaderna automatiskt.../Ulf

Lars-Håkan_E

Ju fler möjliga kunder som tillkommer desto dyrare blir det med nolltaxa.

1896

Huvudsyftet med att införa nolltaxa är väl att fler ska åka, om man då tvingas att utöka trafiken för att man har lyckats få fler att åka, det är ju smällar man får ta. Och det där med ordningsproblem, det är väl ändå så att den stora massan sköter sig, sedan får man kanske brottas med lite problem innan nyordningen blir vardag och folk lär sig hur det förväntas att fungera.

Walter

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 juli 2015, 18:12:00 PM
Huvudsyftet med att införa nolltaxa är väl att fler ska åka, om man då tvingas att utöka trafiken för att man har lyckats få fler att åka, det är ju smällar man får ta. Och det där med ordningsproblem, det är väl ändå så att den stora massan sköter sig, sedan får man kanske brottas med lite problem innan nyordningen blir vardag och folk lär sig hur det förväntas att fungera.

Se hur det gick i Örebro med ordningen....
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

1896

Citat från: Walter skrivet 23 juli 2015, 18:57:21 PM
Se hur det gick i Örebro med ordningen....

Jag är inte insatt i Örebro, men man måste ha tålamod med människor, och om man gett upp nolltaxe försök i Örebro pga ordnings problem, då har man inte haft något tålamod.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 juli 2015, 19:37:50 PM
Jag är inte insatt i Örebro, men man måste ha tålamod med människor, och om man gett upp nolltaxe försök i Örebro pga ordnings problem, då har man inte haft något tålamod.

Man måste väl ändå i första hand ta hänsyn till den del av befolkningen som vill ha en trygg resa mellan t ex hem och jobb. Även om de råkar jobba sena kvällar. Att hålla fast vid  att relativt få bråkstakar skall få ha bussen som gratis värmestuga och därtill utgöra ett hot med vanliga passagerare är inte tålamod. Det är ren och skär dumhet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2015, 19:58:02 PM
Man måste väl ändå i första hand ta hänsyn till den del av befolkningen som vill ha en trygg resa mellan t ex hem och jobb. Även om de råkar jobba sena kvällar. Att hålla fast vid  att relativt få bråkstakar skall få ha bussen som gratis värmestuga och därtill utgöra ett hot med vanliga passagerare är inte tålamod. Det är ren och skär dumhet.



Givetvis måste man lösa problem som uppstår, men man får ju absolut inte låta en minoritet rasera hela projektet.

Jonas1968

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 juli 2015, 15:29:59 PM
Ju fler möjliga kunder som tillkommer desto dyrare blir det med nolltaxa.
Fast bara om nolltaxan kräver mer fordon och tätare trafik. Om dom nytillkomna passagerarna bara tar upp platser som annars skulle ha gått tomma är kostnaden i stort sett obefintlig. Skall man locka bilister att ställa bilen så misstänker jag dock att utökad trafik är viktigare än nolltaxa.

Lars-Håkan_E

Men det är just det som gör att detta med nolltaxa fungerar bäst i glesbygd eller liknande där antalet möjliga kunder är mindre, i en storstad får man ett stort antal nya kunder som annars hade gått eller cyklat vilket kräver extra kapacitet, dessutom värmestugefolket som förutom kapacitet även ger ordningsproblem.

Man såg ju i Örebro med nolltaxan och i Stockholm med enhetstaxan vad som hände och vilka kostnader som uppstod.

Det finns ju exempel från andra håll där vissa kundgrupper fått fria resor men där detta har avslutats då kapaciteten inte räckt till och ordningsproblem har uppstått, Gotland är ett län där alla barn-ungdomar upp till 20 år har fria resor, sedan några år dock inte i tätortstrafiken av kapacitets- och ordningsskäl, annars är det ett av länen med absolut minst kostnadstäckning och störst skattesubvention, en nolltaxa skulle med bibehållen kapacitet inte innebär speciellt stor påverkan på skatteuttaget, men det kräver att inga extrabussar sätts in och att trafiken bibehålls på dagens nivå, någon som skulle fungera september-maj men innebära en katastrof juni-augusti.

1896

Kapacitets brist tycker jag är ett oerhört dåligt argument för att inte införa nolltaxa, politiker har ju redan som det är oerhört svårt för att släppa till pengar för utökningar av befintlig busstrafik, om man då beslutar sig för att införa nolltaxa, då måste man ju inse att det kanske kommer att krävas diverse utökningar av trafikutbudet, och som jag skrev tidigare, det är smällar man måste ta.

bowlingjocke

Inte många som åker i Avesta?

Åh jodå. Det är fullsatta stadsbussar även nu under sommaren.
En dubbleringsbuss på stan går ca 1 timme på morgonen samt mellan kl 12-16. Den på morgonen går förstås inte nu.
Sedan går det dubblering på Horndalsbussarna. En tur ner på morgonen och 3 turer på eftermiddagen upp.

Jovisst, det positiva är ju förstås att man slipper hantera med biljetter och pengar. Det går snabbt att fylla en buss.
Att räkna statistiken exakt är omöjligt, där är det bara att höfta. Folk kliver in både fram och bak.
Att säga till att man kliver på bussen i framdörren är totalt meningslöst. Det orkar man inte göra i längden. Respektlösheten mot förare har blivit avsevärt större. Dock måste jag säga att de allra flesta äldre och invandrare hejar faktiskt och tittar på en.. men ungdomar. Det är blicken rakt in som gäller.

Vid föraravlösningar på stan är man tvungen att hålla framdörren stängd tills man själv ska ut ur bussen, annars trycker sig folk in hela tiden.. det är helt sjukt.

Folk utnyttjar bussåkandet till max. Du kan se samma personer sitta och åka fram och tillbaka till stan 5-6 gånger på en dag.
Stopp på varje hållplats. Mellan Avesta och Krylbo är det 17 hållplatser. Nu är väl en på väg bort har jag sett, då de placerat en kur mellan två hållplatser.
70 meter mellan två stopp är ju lite väl lite. Oklart när den ska tas i bruk.. det blir väl över natten så ingen hinner få informationen.  ;D

Det vet man redan med sig nu att det kommer ju bli livat om det, hur tidigt man än sätter upp lappar. Folk kommer stå på alla tre.. haha.
- Kan du inte stanna vid gamla hållplatsen.. där har bussen stannat ända sedan 1963 när jag var barn.. åh jag får så långt att gå från den nya.

I och med den mängden folk som åker, så kommer det ju folk hela tiden när man står och väntar på sin avgång vid busstn. Trots att du står där 2-3 minuter efter avgångstid. j***ar om du åker ifrån någon kompis till någon som redan sitter i bussen.
Där har man blivit riktigt strikt. Ja, ser jag någon skynda sig så står jag väl kvar och väntar 20-30 sekunder. Men folk som lunkar på efter avgångstiden.. och de som står och vinkar i korsningen ut från busstn släpper jag inte på.

En stor novell om hur avgiftsfria trafiken i Avesta fungerar.  ;D

homer

Citat från: bowlingjocke skrivet 03 augusti 2015, 18:40:09 PM

En stor novell om hur avgiftsfria trafiken i Avesta fungerar.  ;D

En skräckläsning för varje bussförare :-X

Nico

I stort sett på alla håll där man provat detta verkar man ha ungefär samma negativa erfarenheter. Kostar det inget momentant så får man ofta detta problem med överutnyttjande samtidigt som föraren, genom att inte kunna använda viseringen som ett sätt att sålla, helt berövats möjligheten till myndighet ombord.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Är väl som sagt bara på mycket små orter som det kan vara lämpligt. Ockelbo är väl ett bra exempel. I Mariehamn fungerade det väl också rätt bra, även om man nu avskaffat nolltaxan där. I båda fallen har ju dock stadstrafiken varit skild från Länstrafiken. I Ockelbo var det väl också så att man ville utnyttja skolbussarna på dagtid på sträckor där det inte varit aktuellt med busstrafik från Länstrafikens sida. Då var det ju inte tidigare ens möjligt att ta betalt. I Vadstena (om den är kvar) var väl skälet något liknande. Finns ju då inte heller någon vits att ta betalt. Kostnaderna är så små för driften (liksom inkomsterna från det fåtal resenärer som inte är skolelever och ändå skulle åka gratis) att ett eget betalsystem skulle ha kostat mer - eller  för den delen att gå via Länstrafiken. Man utnyttjar ju ledig skolbusskapacitet och kör inte ens på kvällar, vilket  även innebär begränsade kostnader.

Det har ju då rört sig om orter där gångavstånden är så korta och turtätheten så dålig att det ändå nästan bara lockar resenärer med rörelseproblem.







Inlägget är signerat Lars Lundqvist

bowlingjocke

Citat från: Nico skrivet 04 augusti 2015, 06:19:18 AM
I stort sett på alla håll där man provat detta verkar man ha ungefär samma negativa erfarenheter. Kostar det inget momentant så får man ofta detta problem med överutnyttjande samtidigt som föraren, genom att inte kunna använda viseringen som ett sätt att sålla, helt berövats möjligheten till myndighet ombord.
Javisst är det så.
Får se hur länge de kör på med detta. Verkar åtminstone som att det iaf inte ökar så mycket mer nu. Men det är klart.. det är sen när kylan kommer igen som vi får märka om de dubbleringarna som vi har ens räcker.

Ja, man ses ju som en robot. Och nåååde om du är försenad (det är ganska lätt faktiskt på vintern med 17 stopp på 20 min körning.. vi är ju över 10 min sen på vissa turer vid högtrafik på stan så..)

Nääe.. avgiftsfria bussar får inget bra betyg från mig. Jag är absolut för att det ska vara billigt att åka buss. Hade gärna sett att alla hade ett kort att avisera med.. som typ kostade en hundring i månaden. En tia för en enkelresa.

Övergången från gratis till att det ska börja kosta igen kommer ju bli kul.