Även en dålig bild....

Startat av Mr H, 16 juli 2015, 10:14:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Linje 3 är rätt svar tycker jag. Varför ingående 104 har gått här har jag ingen koll på. Var det officiellt i turlistan eller ett arrangemang av någon obskyr sekt?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 16 augusti 2015, 21:17:13 PM
Linje 3 är rätt svar tycker jag. Varför ingående 104 har gått här har jag ingen koll på. Var det officiellt i turlistan eller ett arrangemang av någon obskyr sekt?

Ok, där var jag lite för snabb! Det var alltså längre västerut på Heleneborgsgatan.

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 16 augusti 2015, 21:40:19 PM
Ok, där var jag lite för snabb! Det var alltså längre västerut på Heleneborgsgatan.

/Gunnar

Just det, nästan ända framme vid Långholmsgatan är det. 3:ans vändslinga gick ända ner hit innan Västerbron blev klar, och jag antar att det är det spåret som ännu ligger kvar i Heleneborgsgatan.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 16 augusti 2015, 23:01:12 PM
Just det, nästan ända framme vid Långholmsgatan är det. 3:ans vändslinga gick ända ner hit innan Västerbron blev klar, och jag antar att det är det spåret som ännu ligger kvar i Heleneborgsgatan.

Det är nog tyvärr inte det. Enligt Spårväg & Buss 9/53 så lades det in i samband med Hornsplans ombyggnad 1954. Detta för att även i fortsättningen kunna vända spårvägståg i området vid störningar.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 16 augusti 2015, 21:17:13 PM
Linje 3 är rätt svar tycker jag. Varför ingående 104 har gått här har jag ingen koll på. Var det officiellt i turlistan eller ett arrangemang av någon obskyr sekt?

Enligt SSS linjehäfte för bl.a linje 104 så finns en bild på en ingående 104:a som lämnat vid Hornstull och vänder in den här vägen mot Söderhallen. Tror att det handlar om nyårsnatten 1965-66. Bör vara samma tur som AGR körde 1966-67 då han vände med 461 i Högalid men tror inte han tog den här vägen.

Tycker f.ö att såväl linje 3 som senare linje 10 borde vänt på det här sättet alltid för att fånga in Hornstull i linjesträckningen. Lite rumphugget att undvika Hornstull genom att ta vägen upp på Varvsgatan.

Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 17 augusti 2015, 00:09:42 AM
Det är nog tyvärr inte det. Enligt Spårväg & Buss 9/53 så lades det in i samband med Hornsplans ombyggnad 1954. Detta för att även i fortsättningen kunna vända spårvägståg i området vid störningar.

/Gunnar

Ja hur ska man bedöma det här? Har det funnits en tid då det inte fanns något spår här eller har man enbart bytt rälerna? I det senare fallet så tycker jag ändå att det är grundetableringen som borde räknas. Skillnad om det är bruten tidslinje så att säga.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 17 augusti 2015, 13:43:16 PM
Ja hur ska man bedöma det här? Har det funnits en tid då det inte fanns något spår här eller har man enbart bytt rälerna? I det senare fallet så tycker jag ändå att det är grundetableringen som borde räknas. Skillnad om det är bruten tidslinje så att säga.

Mr H

Linje 3 vände väl via Långholmsgatan 1930-35. Det finns vykort tagna efter att Västerbron öppnats som visar att spårförbindelse saknas från Långholmsgatan till Heleneborgsgatan. Spårförbindelsen i detta läge som byggdes ca 1954 utgjorde en ersättning för den slopade vändmöjligheten via Brännkyrkagatan. Den diskuterade spårförbindelsen tycks ha saknats ca 1935-54.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 17 augusti 2015, 14:49:35 PM
Linje 3 vände väl via Långholmsgatan 1930-35. Det finns vykort tagna efter att Västerbron öppnats som visar att spårförbindelse saknas från Långholmsgatan till Heleneborgsgatan. Spårförbindelsen i detta läge som byggdes ca 1954 utgjorde en ersättning för den slopade vändmöjligheten via Brännkyrkagatan. Den diskuterade spårförbindelsen tycks ha saknats ca 1935-54.

/Gunnar

Jag kände spårvagnsförare som också kallar den där spårsnutten för "linje 3:s utryckningsväg från Brännkyrka". Kommer inte ihåg hur det var med möjligheten att köra Hornsgatan upp och ta vänster in på Varvsgatan. Kanske också bara har funnits en begränsad tid om någonsin.

Mr H

Gunnar D

#38
Citat från: Mr H skrivet 17 augusti 2015, 15:34:25 PM
Kommer inte ihåg hur det var med möjligheten att köra Hornsgatan upp och ta vänster in på Varvsgatan. Kanske också bara har funnits en begränsad tid om någonsin.

Mr H

Undrar om den har funnits. Växeln till den motsatta däremot, från Varvsgatan och höger in på Hornsgatan, rensades så sent som 14 maj 1967. Vilket leder oss till den ursprungliga frågan vilken linje som senast trafikerade spåret i Heleneborgsgatan så skulle jag vilja föreslå linje 4!

/Gunnar

Mr G

Det blev en slamkrypare av bildfrågan, men som den var formulerad borde ändå linje 3 vara rätt svar. Själv har jag alltid trott att spåret var en rest av 3:ans gamla vändslinga, men nu har jag lärt mig annat. Angående växlarna vid Varvsgatan/Hornsgatan har jag sett flera bilder på att det fanns sådana i bägge riktningarna. Ska återkomma med bild när jag hittar någon igen. 3:an var väl placerad delvis i Brännkyrkahallen efter införandet av Mustanger, och om inte spåret då fanns i Heleneborgsgatan hade det ju varit omöjligt att ta sig upp till Högalid för utgående vagnar.

Jag har inte kläm på hur det gick att använda det spåret. Hur såg växlarna ut vid Långholms- resp Pålsundsgatan?


http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A11261.jpg

På den här bilden daterad 1956 ser det ut som att endast växel för ingående vagnar till Brännkyrkahallen finns. Kanske finns ett samband med nyanläggning av spåret i Heleneborgsgatan som gjorde att det gick att ta sig in till Högalid från Långholmsgatan (om det nu gjorde det?)


http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F1%2Fstor%2F1-3268.jpg

En bonusbild på 65:an kan aldrig vara fel
吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 17 augusti 2015, 20:24:29 PM
Det blev en slamkrypare av bildfrågan, men som den var formulerad borde ändå linje 3 vara rätt svar. Själv har jag alltid trott att spåret var en rest av 3:ans gamla vändslinga, men nu har jag lärt mig annat. Angående växlarna vid Varvsgatan/Hornsgatan har jag sett flera bilder på att det fanns sådana i bägge riktningarna. Ska återkomma med bild när jag hittar någon igen. 3:an var väl placerad delvis i Brännkyrkahallen efter införandet av Mustanger, och om inte spåret då fanns i Heleneborgsgatan hade det ju varit omöjligt att ta sig upp till Högalid för utgående vagnar.

Jag har inte kläm på hur det gick att använda det spåret. Hur såg växlarna ut vid Långholms- resp Pålsundsgatan?


http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A11261.jpg

På den här bilden daterad 1956 ser det ut som att endast växel för ingående vagnar till Brännkyrkahallen finns. Kanske finns ett samband med nyanläggning av spåret i Heleneborgsgatan som gjorde att det gick att ta sig in till Högalid från Långholmsgatan (om det nu gjorde det?)


http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F1%2Fstor%2F1-3268.jpg

En bonusbild på 65:an kan aldrig vara fel

Jag tror att det bara gick att ta sig in på Heleneborgsgatan söderifrån exempelvis från Brännkyrkahallen. Annars kan man ju tycka att det skulle vara bra att köra in där när man kommer från Västerbron också om man ändå har spåret. Om Liljeholmsbron hängde upp sig ex.vis och linjerna 13 och 14 började köa upp på Långholmsgatan söderut hade det kunnat vara bra att leda om linje 4 via Heleneborgsgatan.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 17 augusti 2015, 20:24:29 PM
3:an var väl placerad delvis i Brännkyrkahallen efter införandet av Mustanger, och om inte spåret då fanns i Heleneborgsgatan hade det ju varit omöjligt att ta sig upp till Högalid för utgående vagnar.

Jag har inte kläm på hur det gick att använda det spåret. Hur såg växlarna ut vid Långholms- resp Pålsundsgatan?

I turlista för linje 3 från mars 1954 går samtliga utgående turer från Bkh till Södermalmstorg via Hornsplan-Hornsgatan dvs ej över Högalid. Antagligen var spåret i Heleneborgsgatan ej klart då, hur det blev sen vet jag inte. Överfördes linje 3 i sin helhet till Söh 1956?

Det gick att köra in på Heleneborgsgatan både från Västerbron och från Hornsplan. Se bild från maj 1956 (kolla 65E och Studebaker också):

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A11305.jpg

Vid Pålsundsgatan var det bara medväxel.

/Gunnar

Mr G

Jag hade en hypotes om att den västra växeln vid Hornssgatan flyttades till Långhomsgatan när spåret i Heleneborgsgatan lades tillbaka. Men med tanke på turlistan funderar jag på om det är minnesfel som gör att jag kommer ihåg en bild som visar den växeln. Jag ska leta vidare, om jag kan få fatt på bilden. Tills vidare får jag nog passa.
吉先生

AGR17

Jag vände över Varvsgatan från Hornsgatan till Högalid. Med den sista 104
Mvh AGR

Citat från: Mr H skrivet 17 augusti 2015, 13:39:46 PM
Enligt SSS linjehäfte för bl.a linje 104 så finns en bild på en ingående 104:a som lämnat vid Hornstull och vänder in den här vägen mot Söderhallen. Tror att det handlar om nyårsnatten 1965-66. Bör vara samma tur som AGR körde 1966-67 då han vände med 461 i Högalid men tror inte han tog den här vägen.

Tycker f.ö att såväl linje 3 som senare linje 10 borde vänt på det här sättet alltid för att fånga in Hornstull i linjesträckningen. Lite rumphugget att undvika Hornstull genom att ta vägen upp på Varvsgatan.

Mr H

Mr H

Citat från: AGR17 skrivet 18 augusti 2015, 08:21:50 AM
Jag vände över Varvsgatan från Hornsgatan till Högalid. Med den sista 104
Mvh AGR

Var sträckan Långholmsgatan in på Heleneborgsgatan farbar ända till slutet?

Mr H