Även en dålig bild....

Startat av Mr H, 16 juli 2015, 10:14:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

...är en bild har jag ju hävdat tidigare och har sitt historiska beskrivande värde!

Det här är en sådan bild! En fotografisk katastrof tagen överexponerad i alltför
stark sol MEN en historiskt beskrivande bild vill jag hävda. Vem vet om några
år kanske det finns en Photoshop som får den att vinna något fotopris! ;D

I alla fall efter en del Photoshopmöda så är här en bild på gamla goda "klassiska"
Liljeholmen på H24 5468 som gör sig redo för ett varv på linje 130. Ingen kunde
väl då ana att just den busslinjen idag skulle vara ersatt med en spårvägslinje!
Bilden bör vara tagen 6 juni 1968 och bussen är vackert flaggprydd. Capitolen i
bakgrunden bör gå på linje 134 som hade hållplats först i "terminalsnurran".

Mr H




HJP

Citat från: Mr H skrivet 16 juli 2015, 10:14:35 AM
...är en bild har jag ju hävdat tidigare och har sitt historiska beskrivande värde!

Det här är en sådan bild! En fotografisk katastrof....
****
Tack för den bilden!
Jag kan inte se det katastrofala i den, utan uppskattar den här typen av historiska bilder.

Mr H

Citat från: HJP skrivet 16 juli 2015, 11:11:14 AM
****
Tack för den bilden!
Jag kan inte se det katastrofala i den, utan uppskattar den här typen av historiska bilder.
Tack du är en vänlig själ HJP!

Mr H

Ulf Berlin

...och folkraden bakom bussen står väl och väntar på 147an.
Mycket trevlig miljöbild även om jag trodde att Bussingvagnarna sattes in här redan 1967(eller hade dom ej levererats än då?)/Ulf

Hasse L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 juli 2015, 13:32:29 PM
...och folkraden bakom bussen står väl och väntar på 147an.
Mycket trevlig miljöbild även om jag trodde att Bussingvagnarna sattes in här redan 1967(eller hade dom ej levererats än då?)/Ulf
Ett fyrtiotal H32 Büssing kanske fanns i Nyboda vid den här tiden, men Hornsberg hade ännu kvar vagnar med nummer uppåt 4240. Det gick sakta att sätta alla nylevererade Leylanddubbeldäckare och äldre ombyggda Büssing i trafik i Hbh. Så åtskilliga Capitoler kom att behövas ännu en tid i Nyboda. Så minns jag det... 

roggek

Citat från: Mr H skrivet 16 juli 2015, 10:14:35 AM
...så är här en bild på gamla goda "klassiska"
Liljeholmen...

Snygg bild, själv låg man i barnvagnen och upplevde "Svenska Flaggans dag" vid tidpunkten på bilden...

Och skall man så här 47 år senare försöka sig på en Google Street View, så blir det ungefär så här:
https://goo.gl/maps/ty4W7

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 16 juli 2015, 15:31:51 PM
Ett fyrtiotal H32 Büssing kanske fanns i Nyboda vid den här tiden, men Hornsberg hade ännu kvar vagnar med nummer uppåt 4240. Det gick sakta att sätta alla nylevererade Leylanddubbeldäckare och äldre ombyggda Büssing i trafik i Hbh. Så åtskilliga Capitoler kom att behövas ännu en tid i Nyboda. Så minns jag det...

Det fanns bara Capitoler i Nyboda efter högertrafikomläggningen. Alla H23 som var ombyggda, merparten av H24 och alla H30. Några H24 stog avställda i Brommahallen som övertaliga. Alla H32 var inte levererade tror knappt att det fanns högre än 4240 om ens det vid själva omläggningen. De första som dök upp i Nyboda var nog våren 1968 och de första Capitoler som försvann från Nyboda var de H30 som hamnade i Handen.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 juli 2015, 10:14:35 AM
I alla fall efter en del Photoshopmöda så är här en bild på gamla goda "klassiska"
Liljeholmen på H24 5468 som gör sig redo för ett varv på linje 130. Ingen kunde
väl då ana att just den busslinjen idag skulle vara ersatt med en spårvägslinje!
Bilden bör vara tagen 6 juni 1968 och bussen är vackert flaggprydd. Capitolen i
bakgrunden bör gå på linje 134 som hade hållplats först i "terminalsnurran".

Mr H
Tack för denna fina bild med två H24 i Liljeholmen! Själv låg jag ganska mycket på latsidan dessa år och är därför tacksam för att det fanns andra som dokumenterade.

Dock undrar jag försiktigt om bilden verkligen är tagen 1968. Jag har sett bilder på H24 5468 och H32 4260 från 10 mars 1969 utan reklam på högersidan. Verkar som om åtminstone Nybodas bussar fick högersidesreklam senare under 1969.

Citat från: Mr H skrivet 16 juli 2015, 17:19:05 PM
Det fanns bara Capitoler i Nyboda efter högertrafikomläggningen. Alla H23 som var ombyggda, merparten av H24 och alla H30. Några H24 stog avställda i Brommahallen som övertaliga. Alla H32 var inte levererade tror knappt att det fanns högre än 4240 om ens det vid själva omläggningen. De första som dök upp i Nyboda var nog våren 1968 och de första Capitoler som försvann från Nyboda var de H30 som hamnade i Handen.

Mr H
En kompis och jag skulle testa hans nya Canon FT en kväll hösten 1967. Han tog en bild på linje 147 vid Kilaberg och jag har ett mycket starkt minne av att det var en H32.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 16 juli 2015, 17:29:13 PM
Tack för denna fina bild med två H24 i Liljeholmen! Själv låg jag ganska mycket på latsidan dessa år och är därför tacksam för att det fanns andra som dokumenterade.

Dock undrar jag försiktigt om bilden verkligen är tagen 1968. Jag har sett bilder på H24 5468 och H32 4260 från 10 mars 1969 utan reklam på högersidan. Verkar som om åtminstone Nybodas bussar fick högersidesreklam senare under 1969.
En kompis och jag skulle testa hans nya Canon FT en kväll hösten 1967. Han tog en bild på linje 147 vid Kilaberg och jag har ett mycket starkt minne av att det var en H32.

/Gunnar

Ja bilden kan mycket väl vara tagen den 6 juni 1969.

Mr H

Bussmicke

Ahhh,  Riktiga Liljeholmen..  Dagens Liljeholmen tycker jag inte om. 
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

En mycket trevlig bild! Ja - Liljeholmstorget ser ju totalt annorlunda ut idag.

//Peter

HJP

****


Här en annan bild från Liljeholmen. Vagnen är H32 4250, I trafik som "hissbanan", linje 131, 1972.
Även om detta inte är en ordinarie linje, utan en ersättningslinje, så bör den vara svårslagen som kort linje.

Hasse L

Var utlånad till Nybodahallen i juli 1968 och körde då 4241 och 4242 på 66:an samt ett par H24 på 54E.

4243 körde jag redan i mars -68  i Hbh på 62:an. Avseende Nybodabüssingar med högre inventarienummer än dessa har jag inga anteckningar ifrån det goda året 1968.

/Hasse

Mr H

Citat från: HJP skrivet 18 juli 2015, 11:15:56 AM
****


Här en annan bild från Liljeholmen. Vagnen är H32 4250, I trafik som "hissbanan", linje 131, 1972.
Även om detta inte är en ordinarie linje, utan en ersättningslinje, så bör den vara svårslagen som kort linje.

Kanon!

Mr H

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 juli 2015, 14:21:19 PM
Var utlånad till Nybodahallen i juli 1968 och körde då 4241 och 4242 på 66:an samt ett par H24 på 54E.

4243 körde jag redan i mars -68  i Hbh på 62:an. Avseende Nybodabüssingar med högre inventarienummer än dessa har jag inga anteckningar ifrån det goda året 1968.

/Hasse

Så där har jag precis för mig att "Büssingfieringen" av Nyboda gick till. Hornsberg hade bussar ganska så högt upp i den serie som senare blev Nybodas Büssingar och mitt minne när jag säger våren 1968 är att det var just i mars 1968 som jag såg den första på antingen linje 134 eller 147. Den stog på ingångssträckan till Liljeholmsterminalen. Samtidigt så skickades H30 ut till Handen från Nyboda och senare de resterande H30 till Söderhallen. Sedan var det dags att börja ta för sig av H24:orna.

Mr H