SS H8

Startat av LYR, 03 juni 2015, 12:29:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR


Besökte Biskopsudden/Stockholm i söndags 2015-05-31, men finns uppgift om  bussens tidigare reg.-nummer?
/LYR

zjbus

Tidigare reg. nr. och annan info om bussen har du här www.svenskbusshistoria.se/go?id=37832
Mvh zjbus

LYR

Citat från: zjbus skrivet 03 juni 2015, 14:07:09 PM
Tidigare reg. nr. och annan info om bussen har du här www.svenskbusshistoria.se/go?id=37832
Mvh zjbus
[/quote

Tack zjbus för inf!
/LYR


Harald Nordius

96E på Reimersholme ger ju upphov till en del funderingar. Jag hittade en bild till där bussen är skyltad 30 och några personer är på väg bort från den. Antagligen har den gått i trafik till Reimersholme och nu ska den gå som 96E från Fridhemsplan till Stora Essingen.

Vägmärket "Infart förbjuden" är böjt. Var det inte 1955 som den böjda varianten infördes?

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/buss-pa-vindragarvagen-pa-104004/

Harald Nordius

Det är synd att bussen måste ha nutida registreringsskyltar. Det förstör intrycket en del. I Norge får veteranfordon ha historiska skyltar. Det borde väl kunna gå i Sverige också.

BengaB40

Hej! Det fanns ett reportage om just denna buss i Dagens Nyheter 7 juni 2008, skrivet med mycket fakta och humor av journalisten Jacques Wallner. Som plus nämner han: snygg, bekväm, smidig storlek. Som minus: förarinsteget, styrningen, pedalernas placering!  Hälsn. BengaB40

Svempa

Det går i Sverige oxå att ha det historiska  skylten som registerskylt .  då registrerar du en personlig skylt till fordonet som då kan ha sin gamla skylt. HTMF har gjort det på några av sina fordon.

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 03 juni 2015, 19:07:52 PM
Här nedan en fin bild på H8 424 något av de sista åren i SS-trafik.

En hypotes är att bilderna är tagna i maj 1961 precis innan F1 och H8 utrangerades.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 04 juni 2015, 15:20:34 PM
Det går i Sverige oxå att ha det historiska  skylten som registerskylt .  då registrerar du en personlig skylt till fordonet som då kan ha sin gamla skylt. HTMF har gjort det på några av sina fordon.

Men det kostar en rejäl slant och måste förnyas efter några år, och du måste dessutom ha en nytillverkad skylt som inte ser ut som de gamla.
Däremot verkar det inte vara något problem att sätta upp den gamla skylten också, åtminstone framtill, det har jag gjort på flera av mina bussar och besiktningen har aldrig sagt något om detta. Vid utställning när bussen står still kan man ju sedan plocka bort den moderna skylten om man vill. Bak blir det lite svårare eftersom den nyare skylten ju måste ha skyltbelysning om den ska monteras på annat ställe.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 juni 2015, 16:22:22 PM
Bak blir det lite svårare eftersom den nyare skylten ju måste ha skyltbelysning om den ska monteras på annat ställe.

Det finns lösningar på det också. Kolla i bakrutan där det nya numret finns i ett belyst skåp. Kan lätt tas bort om bussen står still. Och givetvis godkänd vid besiktningen.



Fast den här bussen har numera fått N200 som personligt registreringsnummer. Jag hittar ingenstans om hur en sådan skylt måste vara utformad. Men jag vet att det finns veteranfordon som använder de gamla skyltarna med lösa bokstäver och siffror. Nu är det väl dock svårt att slippa EU-märkningen. Kanske den kan maskas när bussen står still, t ex på en utställning?
http://turistbussn200.blogspot.se/2015/01/antligen.html
http://turistbussn200.blogspot.se/2015/01/en-overraskning.html
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

#11
Vad jag förstått är endast av staten levererade skyltar godkända, oavsett man har personlig skylt eller ej. Det är alltså inte tillåtet med egentillverkade skyltar eller gamla länsbokstavskyltar utan fordonet ska ha den skylt som anges i regbeviset. Att sedan ordningsmakt och bilprovning kan se mellan fingrarna med veteranfordon är en annan sak. Annars skulle ju vem som helst kunna fabricera sina egna skyltar med valfritt nummer för att slippa t ex biltullarna.
Slutsats, för att undvika missförstånd:  Hemgjorda regskyltar är olagliga att använda på allmän väg. Ha den riktiga skylten uppsatt även om du har en gammal länsbokstavskylt som inte är en nytillverkad personlig skylt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 juni 2015, 21:25:28 PM
Vad jag förstått är endast av staten levererade skyltar godkända, oavsett man har personlig skylt eller ej. Det är alltså inte tillåtet med egentillverkade skyltar utan fordonet ska ha den skylt som anges i regbeviset. Att sedan ordningsmakt och bilprovning kan se mellan fingrarna med veteranfordon är en annan sak. Annars skulle ju vem som helst kunna fabricera sina egna skyltar med valfritt nummer för att slippa t ex biltullarna.
Alltså är hemgjorda regskyltar olagliga att använda på allmän väg.

Fast det är ju en viss skillnad på just personlig registreringsskylt. För att vara giltig måste det finnas en dekal med det "riktiga" registreringsnumret på angiven plats. Visst lurar man fartkamerorna men det kan man ju ändå göra med en skylt som till synes ser ut att vara tillhandahållen av Transportstyrelsen. Ser det misstänkt ut kan ju polisen stoppa fordonet och be att få se på dekalen med det "riktiga" numret.

Hur som helst vet jag att Sveriges Järnvägsmuseum 2006 hade skyltar på sina bussar av samma utförande som de gamla länsskyltarna och som motsvarade deras personliga registreringsnummer. De borde ju veta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Alla hemgjorda skyltar är de facto olagliga. Det finns krav på hur skylten ska vara utförd, bl a med reflekterande material. Att Järnvägsmuseum gör som de tycker passar innebär inte att de vet vad som gäller. Sedan är det väl så att man ser mellan fingrarna med museala fordon, och kanske sätter upp de officiella skyltarna vid besiktning, det är en annan sak. Hur skulle det se ut om alla gjorde sina egna skyltar i valfritt typsnitt och storlek? Någon kan ju testa med självhäftande dekaler med lutande typsnitt som sitter på brevlådor typ....

Björn Forslund

Efter koll med myndigheterna:
Endast skyltar från Transportstyrelsen är godkända. Alla hemkokade skyltar är olagliga oavsett vad det står på dem, gäller även personliga skyltar.
Det finns firmor som säljer regskyltar på beställning, men dessa är olagliga att använda på allmän väg.

Alltså: Använd skylt från Transportstyrelsen på fordonet vid färd på allmän väg. Äldre skyltar av den nya sorten med bokstäver och siffror är givetvis OK så länge de är i läsbart skick.