Metropoler, H15 och F3

Startat av LYR, 11 maj 2015, 00:08:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 maj 2015, 10:48:42 AM
Kan det ha varit så att 1493 med systrar även kanske stog avställda en tid innan de togs i trafik?

Enligt lista var 1493 tursatt på linje 8 den 25 sep 1953.

/Gunnar

Björn Forslund

På en av bilderna skymtar något som ser ut som en Opel Kapitän av den modell som kom 1953, så tidigare än så kan det inte vara. Med tanke på Metropolen A75140 bör året vara minst 1954, och bussen ser ut att ha gått i trafik en tid redan.

Harald Nordius

Spårvägsmuseet har flera bilder från Skeppsbron daterade 1955-06 där gatan är asfalterad. Det talar väl för att bilden är från 1954.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 13 maj 2015, 16:16:34 PM
Spårvägsmuseet har flera bilder från Skeppsbron daterade 1955-06 där gatan är asfalterad. Det talar väl för att bilden är från 1954.

Ja, men är inte det något norr om hpl Räntmästartrappan? Gatstenspartiet på bilderna är väl söder om övergångsstället vid hpl. På denna bild från Katarinahissen (se länken) daterad 8 juli 1955 tycker jag det går att skönja ett ljusare parti just där som då skulle kunna vara gatstenspartiet:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A10132.jpg

/Gunnar

Harald Nordius

Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 18:18:23 PM
Ja, men är inte det något norr om hpl Räntmästartrappan? Gatstenspartiet på bilderna är väl söder om övergångsstället vid hpl. På denna bild från Katarinahissen (se länken) daterad 8 juli 1955 tycker jag det går att skönja ett ljusare parti just där som då skulle kunna vara gatstenspartiet:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A10132.jpg

/Gunnar
Jo, du har rätt. Dessutom hittade jag nu bildbevis för att det är tidigast 1955. Se på den här bilden: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/tillamnad-plats-for-vaggfasten-53880/

Den visar huset som är söder om huset med Zum Franziskaner. Den är tagen 1954-11-10 och på den finns bara en ledning för södergående trådbussar. Sedan finns en bild daterad 1955-01 där man ser två ledningar och växeln som delar mellan dem strax norr om Räntmästartrappan: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sparvagn-pa-skeppsbron-53906/

Tydligen flyttades växeln som skilde mellan Götgatan och Södergatan från Södermalmstorg till Skeppsbron mellan november 1954 och januari 1955. Bilden med en B25 har två ledningar så den är tidigast från 1955.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 13 maj 2015, 18:56:43 PM
Tydligen flyttades växeln som skilde mellan Götgatan och Södergatan från Södermalmstorg till Skeppsbron mellan november 1954 och januari 1955. Bilden med en B25 har två ledningar så den är tidigast från 1955.

Ok, då kanske vi vågar slå fast att bilden/bildserien är från sommaren 1955. Återstår då att reda ut varför B25 1493 på bilden är i sånt fint skick. Tror att det finns vagnskort på Spårvägsmuseet som möjligen kan ge en förklaring.

/Gunnar

Uffe E

Tack för de fina bilderna på intressanta fordon! Fototidpunkten för H15 torde vara före nov -51 emedan den ej
är helrenoverad (men takförstärkt)  Revision klar 26/11-51. (Första höghus att renoveras).F3-orna fick gummi-
infattade framrutor och blinkers vid revision -55 (utom "premiärvagnen" 1572, som fick detta någon vecka sena-
re, Flyttning av blinkers till framhörnen skedde strax därpå på tidigt renoverade vagnar. Detta läge blev sen standard på följande revisioner (1955). Metropolerna renoverades under tidigt -60-tal, minns ej exakt, men jag
minns att en provrevision gjordes redan -58 på 75023, klubborna ersatta av nya blinkers, men skillnad var att
man behöll de ursprungliga främre hörnstolparna, senare blev det de lite smäckrare capitolhörnen. Förargrinden
"vidgades" också för att ge knäutrymme.
                                                                                                  Mvh, UE.

Harald Nordius

Citat från: Uffe E skrivet 14 maj 2015, 16:48:21 PM
Fototidpunkten för H15 torde vara före nov -51 emedan den ej
är helrenoverad (men takförstärkt)  Revision klar 26/11-51. (Första höghus att renoveras).
Den dateringen är helt omöjlig eftersom det finns en spårvagn på linje 8 med på bilden. Ringlinjen delades i linje 4 och linje 8 den 30 december 1952. Någon hade väl även sett en Opel Kapitän av tidigast 1953 års modell. Och som  sagt, de dubbla trådbussledningarna över södergående körbana visar att det är tidigast sommaren 1955.

Uffe E

Jag måste rätta mig själv, H15 1119 på bilden är i helrenoverat skick (ej öppnigsbara fönster mellan utgångs-
dörrarna och "stödet" på solskyddet). Bilden torde ha tagits 1952 eller senare,jag ber att få ursäkta min fadäs.
1119 var det första höghuset att helrenoveras.
                                                                                            Mvh, UE.

Harald Nordius

Det var ju bra att det inte behöver vara några frågetecken kring det. Har ni förresten lagt märke till förarens klädsel. Det kan väl knappast ha varit reglementsenlig uniform.

Gunnar D

Citat från: Uffe E skrivet 14 maj 2015, 16:48:21 PM
Tack för de fina bilderna på intressanta fordon! Fototidpunkten för H15 torde vara före nov -51 emedan den ej
är helrenoverad (men takförstärkt)  Revision klar 26/11-51. (Första höghus att renoveras).
                                                                                                  Mvh, UE.

Revisionsdata är intressant. Har du uppgift om när 1119 fick sin andra revision?

Mvh Gunnar

Uffe E

Troligast år 1957, jag skrev inga datum då,men mängder av H15 renoverades återigen då igen och  -58.
H16 kom att slopas under1960, sparkcyklarna ställdes av1958 till förmån för vagnar med atlaslådor.                                                                                                                                     Mvh UE.

Gunnar D

Citat från: Uffe E skrivet 15 maj 2015, 15:40:26 PM
Troligast år 1957, jag skrev inga datum då,men mängder av H15 renoverades återigen då igen och  -58.
H16 kom att slopas under1960, sparkcyklarna ställdes av1958 till förmån för vagnar med atlaslådor.                                                                                                                                     Mvh UE.

Ok, tack för uppgifterna! En första revision av en vagntyp ger väl en hel del info t.ex. lämpligt revisionsintervall.

Mvh Gunnar

Railmaster

Noterar att spårvägens papperskorgar är blå på dessa bilder! Har själv bara sett dem i olika orangegula nyanser!

LYR

Eftersom tråden leder till mer fakta  om tidiga Metropoler, så kan jag länka till dessa bilder - kanske kan de ge något nytt av intresse...

http://www.scania.com/media/calendar/2011/scania-at-uitp-2011/scania-at-uitp-2011.aspx?tab=1&page=4#   (Mack-demo Kungsgatan/Sveavägen)
http://www.imcdb.org/vehicle_690960-Scania-Vabis-Metropol-C50-1953.html   (filmklipp)
http://www.imcdb.org/i196878.jpg    (filmklipp_Vällingby-framtidsstaden)

/LYR