Metropoler, H15 och F3

Startat av LYR, 11 maj 2015, 00:08:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Här nedan är länkar som leder till några bilder på  stockolmsbussar från 50-talet, som kanske inte visats här på forumet
- men om de har visats, så är det ändå sevärda igen.
/LYR

http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb196.jpg
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb192.jpg
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb195.jpg
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb193.jpg

AGR17

Mycket digabla bilder. H19 på linje 51 och F3 på linje 34 är höjdar bilder.
Mvh AGR

Mr H

Håller med föregående talare! Bra start på veckan!
Tack LYR!
:D :D :D :D :D
Mr H

Gunnar D

Härliga bilder, tack för dem! Bör vara tagna 1955-56.
När fick F3 gummilistinfattade frontrutor och blinkers?

/Gunnar

Björn Forslund

Underbart att se Metropol med de gamla blinkpilarna i färg! Bilderna måste vara från sent 50-tal? När började Metropol revideras? De ser ut att ha rullat några år på bilderna.

Mr G

Tackar för detta, synnerligen intressant på min ära.

Fotografen verkar heta Charles Benson och tycks ha besökt Stockholm någon gång i mitten av 50-talet. Linje 51 fick Metropoler den 26 maj 1954, och sen Capitoler den 16 juli 1956. Om Metropoler helt kom att ersattas av Capitoler är alltså bilderna tagna i spannet 26/5-54 - 15/7-56

Fullsmockad B25 på 8:an visar  hur trafiksituationen såg ut innan t-bana 1:s skilda delar bands ihop. Även välbesatt tåg med gamlingar på 10E visar detta.
吉先生

LYR

Här finns länk till andra bilder av samma fotograf från besök i Sverige.
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr3557.htm

/LYR

Mr G

Det verkar vara flera olika fotografer som har fått sina bilder publicerade här, och letar man upp huvudsidan http://donsdepot.donrossgroup.net/ finns det allt möjligt att välja på. Det mesta från USA, men även lite annat. Hur mycket som helst.
吉先生

LYR

Minnet uppdaterades av bilderna via länkarna här nedan, då jag  insåg att  visst var papperskorgarna spårvagnsblå
vid  hållplatserna i Stockholm på 1950-talet, men blev senare i orange färg och i annan modell med runda hål
....bilderna väcker gamla minnen till liv igen.
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0700/cmb202.jpg
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb193.jpg
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb196.jpg   
LYR

Gunnar D

Kanske går det att snäva in tidpunkten när den fina bildserien är tagen:

Klart är att det är högsommar och att bilderna är tagna vid ett och samma besök i Sthlm.
- På bilden med H15 vid Räntmästartrappan går det att ana en fjärde linjerad på topptavlan vid spårvagnsrefugen. Den är längre än de övriga och pekar på att det är nattlinje 104. Med spårvagn då för annars fanns busshållplatsen vid trottoaren. Detta innebär i så fall att bilden är tagen senast sommaren 1955.
- H19 5140 har enligt SBH regdatum 1 maj 1954. Tycker inte att den ser helt ny ut men ca 1 år känns helt rimligt.

Slutsats: Bilderna bör med hög sannolikhet vara tagna sommaren 1955. (Den varma! 8))

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 10:39:28 AM
Kanske går det att snäva in tidpunkten när den fina bildserien är tagen:

Klart är att det är högsommar och att bilderna är tagna vid ett och samma besök i Sthlm.
- På bilden med H15 vid Räntmästartrappan går det att ana en fjärde linjerad på topptavlan vid spårvagnsrefugen. Den är längre än de övriga och pekar på att det är nattlinje 104. Med spårvagn då för annars fanns busshållplatsen vid trottoaren. Detta innebär i så fall att bilden är tagen senast sommaren 1955.
- H19 5140 har enligt SBH regdatum 1 maj 1954. Tycker inte att den ser helt ny ut men ca 1 år känns helt rimligt.

Slutsats: Bilderna bör med hög sannolikhet vara tagna sommaren 1955. (Den varma! 8))

Mvh Gunnar

Gunnar, jag håller med dig om sommaren 1955 men det som stör bilden är B25 1493. Den ser alldeles för fräsch ut för att ha gått i två år. Betrakta boggierna bara! Två år är ju heller ingen ålder för en revision. Men det var ju så att B25 149x och 992 var avställda en längre period för ev. försäljning till Oslo. Jag har tolkat det från sammanbindningsbanans öppnade 1957 då släp blev övertaliga. Kan det ha varit så att 1493 med systrar även kanske stog avställda en tid innan de togs i trafik? Då bilden togs bör den väl ha varit placerad i antingen Enskede- eller Brännkyrkahallen? Har för mig att linje 8 var delad då mellan hallarna.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 maj 2015, 10:48:42 AM
Gunnar, jag håller med dig om sommaren 1955 men det som stör bilden är B25 1493. Den ser alldeles för fräsch ut för att ha gått i två år. Betrakta boggierna bara! Två år är ju heller ingen ålder för en revision. Men det var ju så att B25 149x och 992 var avställda en längre period för ev. försäljning till Oslo. Jag har tolkat det från sammanbindningsbanans öppnade 1957 då släp blev övertaliga. Kan det ha varit så att 1493 med systrar även kanske stog avställda en tid innan de togs i trafik? Då bilden togs bör den väl ha varit placerad i antingen Enskede- eller Brännkyrkahallen? Har för mig att linje 8 var delad då mellan hallarna.

Mr H

Visst, 1493 ser väldigt fräsch ut. Den bör ha levererats strax efter att linje 3 fick mustanger i feb 1953 och var väl då välbehövlig. Linje 8 var i sin helhet placerad i Enskede 1954 och förmodligen också 1955. Det måste ha varit efter nov 1957 vissa B25 stod avställda.

Titta gärna på den närmaste backspegeln på 5140. Verkar mer än några månader gammal.

Knivigt problem! Kanske finns fler detaljer...

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 12:19:47 PM
Visst, 1493 ser väldigt fräsch ut. Den bör ha levererats strax efter att linje 3 fick mustanger i feb 1953 och var väl då välbehövlig. Linje 8 var i sin helhet placerad i Enskede 1954 och förmodligen också 1955. Det måste ha varit efter nov 1957 vissa B25 stod avställda.

Titta gärna på den närmaste backspegeln på 5140. Verkar mer än några månader gammal.

Knivigt problem! Kanske finns fler detaljer...

/Gunnar

1493 kan inte ha rullat i två år och se ut så där! Kolla taket också exempelvis! Den är ju i nyskick!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 maj 2015, 12:42:54 PM
1493 kan inte ha rullat i två år och se ut så där! Kolla taket också exempelvis! Den är ju i nyskick!

Mr H

Jag vet, men tycker inte den kan ha rullat 1-1,5 år heller!
Det här är svårt! Vi får spana efter fler detaljer i bildserien!

/Gunnar

Björn Forslund

Kanske har samme fotograf tagit fler bilder i Sverige vid samma tillfälle? Det finns en LiB-bild och några TUB-bilder också, om de kan underlätta dateringen.