Huvudmeny

SBH

Startat av 1896, 22 februari 2015, 12:21:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Har jag missat något, eller varför kommer det bara upp maximalt 50 fordon om man söker på ett bolag ?  ???  Så har det väl inte varit förut, och det spelar ju ingen roll vilket bolag man söker på, med eller utan bild. Vadan denna förändring ?  ??? 

Ersa

Det går säkert snabbare att få svar om du mailar Uffe direkt, jämfört med att hoppas på att han läser i forumet. :)

1896

Förvisso, men jag tänkte att de flesta på forumet använder SBH, så att någon kanske vet mer än jag.

Staffan Sävenfjord

Så här skrivs på sidan i högerspalten om detta:

Dessutom har vi infört en ny funktion för att spara kraft från databasen. När man gör en sökning på tex "Swebus" hämtas bara de första 50 posterna om man inte är inloggad som användare. Detta för att det inte skall tankas ut över 6000 poster i databasen på en gång vilket trögar till sidan i onödan.

Det bästa man kan göra är naturligtvis att registrera sig på SBH, och då får man fram hela resultaten direkt.

Alternativt specificerar man sin sökning genom att lägga till tex kaross eller chassi, årsmodell eller vagnsnummer etc för att begränsa sökningen - det är ju detta som är meningen med sökfunktionen - ju mer specifik du är, ju bättre sökresultat får du.


Om man registrerar sig och loggar in kringgår man således problemet. Orsaken till ändringen är alltså kapacitetsbrist och åtföljande långa svarstider. Där har Uffe och hans medhjälpare gjort ett otroligt bra jobb: från att för några månader sedan varit irriterande långsamma går sökningarna numera supersnabbt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CW66

Hej
Det som Staffan skriver är rätt. Dock inte hela sanningen, då det ligger till på följande sätt:

I slutet av året som gick gjorde vi en ny sökfunktion som snabbade upp sidan avsevärt. Dessutom införde vi en spärr på just valet "visa 50 poster" där man inte fick upp hela sökresultatet. Ofta är det ju så att man letar efter något specifikt och vissa av "lathet" bara skriver in en del och får då upp en hel massa poster i onödan, vilket som sagt gör att databasen går onödigt trögt.

Att specificera sin sökning precis som på Google...att ju mer man skriver desto finare sökresultat får man gäller, alternativt kan man välja valet visa 25 eller 10 poster i taget och därmed få fler sidor och bläddra mellan.

Tyvärr hade vi stora problem med nya sökfunktionen. Skillnaden var att den nya bara sökte i en del av databasens fält, och inte i alla som normalt är (vilket blir ganska trögt om databasen skall in och söka igenom varje fält (läs spalt) efter det ord eller kombination man skrivit in).

Vi gick i början av året tillbaka till gamla sökfunktionen tills vidare för att databasen skulle fungera, men vi har valt att ha kvar begränsningen om man väljer alternativet "visa 50 poster per sida" för att i någon mån göra sidan liiite snabbare trots allt.

Angående frågor till SBH, så är det precis som Staffan säger, maila mig direkt på info@svenskbusshistoria.se så får man både snabbare och framförallt rätt svar på det man undrar...oavsett hur många som läser inlägget på "Buss Snack".

Uffe

1896

Anledningen till min fråga var att det ger en snabb överblick om man får upp det totala antalet bussar som varit reggade på ett specifikt bolag, + att jag brukar kolla in bilder på bussar på olika bolag, då blir det ju lite missvisande om man bara får upp ett begränsat antal.

Åkarns Kalle

Du gör det bra Uffe vi är alla skyldiga dig ett stort TACK
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 februari 2015, 22:55:56 PM
Anledningen till min fråga var att det ger en snabb överblick om man får upp det totala antalet bussar som varit reggade på ett specifikt bolag, + att jag brukar kolla in bilder på bussar på olika bolag, då blir det ju lite missvisande om man bara får upp ett begränsat antal.

Jo, men nu har du ju fått lära dig hur du skall komma ifrån det problemet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2015, 07:19:38 AM
Jo, men nu har du ju fått lära dig hur du skall komma ifrån det problemet.



Jodå, tack för det, men problemet är att min data är urgammal och långsam, så ju fler moment för att komma till saken desto längre väntetid, jag får liksom prioritera det jag tycker är viktigt för stunden, annars får jag magsår förr eller senare. Datan är inte min, och här är det aldrig tal om att köpa nya grejer, i bästa fall får man något bättre begagnat, hade en ännu sämre data tidigare.  :P

Leif D

Citat från: Kung Vasa skrivet 25 februari 2015, 18:52:01 PM
Jodå, tack för det, men problemet är att min data är urgammal och långsam, så ju fler moment för att komma till saken desto längre väntetid, jag får liksom prioritera det jag tycker är viktigt för stunden, annars får jag magsår förr eller senare. Datan är inte min, och här är det aldrig tal om att köpa nya grejer, i bästa fall får man något bättre begagnat, hade en ännu sämre data tidigare.  :P

Ett lite tips då, bäste "Kung Vasa"...   
Om du loggar in dej på SBH så får du ju upp hur mycke du önskar hela tiden, de skriver ju Uffe längre upp här.  Om du sen även kryssar i rutan där det står "Kom ihåg mej på denna dator", så loggas du in automatiskt varje gång du går in på SBH. Smidigt och praktisk och dessutom vanligt på de flesta hemsidor med inloggning.

Ang datorer så står de några här o samlar damm. Lite handpåläggning behövs kanske, men de funkar bra och möjliga att köra både Win7 och Win8 på.
;-)