Länstrafiken avskaffas i Jämtland

Startat av 1896, 11 februari 2015, 13:47:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Är Länstrafikbolagens dagar räknade nu tro ?  ???

www.bussmagasinet.se/2015/02/jamtland-avskaffar-lanstrafiken/

När andra län bildar regioner kan kanske tänkas att fler följer efter ?  ???

Anders Noren

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 februari 2015, 13:47:20 PM
Är Länstrafikbolagens dagar räknade nu tro ?  ???

www.bussmagasinet.se/2015/02/jamtland-avskaffar-lanstrafiken/

När andra län bildar regioner kan kanske tänkas att fler följer efter ?  ???

Det är väl flera landsting/motsv. som redan bedriver länstrafiken i förvaltningsform i stället för som aktiebolag?

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 11 februari 2015, 13:56:30 PM
Det är väl flera landsting/motsv. som redan bedriver länstrafiken i förvaltningsform i stället för som aktiebolag?

Det var ju redan vid införandet av den nya kollektivtrafiklagen som man skulle ändra länstrafiksbolagen och trafikhuvudmännen från aktiebolagsform till Regionala kollektivtrafikmyndigheter. Snarare är väl Jämtland lite väl sent ute? Jag trodde att detta redan var genomfört överallt. Landstingen i Stockholms och Uppsala län har ju genomfört dessa förändringar för många månader sedan. I praktiken förändras dock dessa ägaromskrivningar ingenting som är synligt utåt för resenärerna och allmänheten.

Sundås

Här i Kalmar län övergick Kalmar Läns Trafik AB till att bli en förvaltning i landstinget, Kalmar Länstrafik, redan 1/1 2012 om jag minns rätt.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2015, 15:20:18 PM
Det var ju redan vid införandet av den nya kollektivtrafiklagen som man skulle ändra länstrafiksbolagen och trafikhuvudmännen från aktiebolagsform till Regionala kollektivtrafikmyndigheter. Snarare är väl Jämtland lite väl sent ute? Jag trodde att detta redan var genomfört överallt. Landstingen i Stockholms och Uppsala län har ju genomfört dessa förändringar för många månader sedan. I praktiken förändras dock dessa ägaromskrivningar ingenting som är synligt utåt för resenärerna och allmänheten.

Allra först gjordes det väl i Skåne i samband med sammanslagningen av verksamheterna i gamla Malmöhus och Kristianstad. Det var givetvis långt innan den nya kollektivtrafiklagen fanns inom tänkbart räckhåll, men ändå. Skånetrafiken drevs redan från början som förvaltning i Region Skåne.

Men det är samtidigt fortfarande idag ganska många landsting och regioner som driver det vidare som aktiebolag med ansvar delegerat från landstinget på ungefär samma grunder som enligt tidigare lagstiftning. Dvs ansvaret enligt lagen ligger på landstinget/regionen med aktiebolaget har uppdrag att utföra det. Störst av de som återstår måste vara Västtrafik AB. Om det egentligen är förenligt med nya lagen är väl inte prövat och det verkar inte riktigt lika tolkat överallt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

1896

Vore ju intressant med ett helt nytt kollektivtrafik system, länshuvudmannareformen kom ju till -78 och har snart 40 år på nacken. Att enbart ändra ägarformerna som är aktuellt sedan 2012, förändrar ju inte mycket, här behövs ett rejält omtag och något mer genomtänkt, på så sätt kanske man skulle få till en ny vår för busstrafiken i landet.

1896

Trafik i egen regi ska utredas:

www.bussmagasinet.se/2015/03/jamtlands-vd-konkurrensen-ar-for-dalig/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 mars 2015, 16:56:59 PM
Trafik i egen regi ska utredas:

www.bussmagasinet.se/2015/03/jamtlands-vd-konkurrensen-ar-for-dalig/

För en månad sedan skrev redaktör Maasing att Länstrafiken i Jämtland skulle avvecklas (ja, han skrev till och med avskaffas i rubriken). Nu en månad senare skall den utredas. Hur går det ihop?  ???
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)