SS H15 1276

Startat av Gunnar D, 21 januari 2015, 15:29:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Hej Uffe!

Oj tack för den redogörelsen av tidigare aldrig skådat slag!
Tycker inte att det verkar vara något större problem med minnet!

Mvh
Mr H

Gunnar D

Citat från: Uffe E skrivet 26 januari 2015, 00:24:09 AM
Vid T-banans tillkomst flyttades 1370-...-1396 till Brännkyrka för att komplettera deras springvagnar 469-483. Obs
att 481 hörde till dem som ombyggts till fast kond.

Mycket intressant Höghus-historik! Tack för den!
Jag antar att Brännkyrka fick detta tillskott i nov 1952 och att det överfördes några busslinjer samtidigt och i så fall vilka?

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Uffe E skrivet 26 januari 2015, 00:24:09 AM
Hammarby fick 1262-...-1335 från början, Hornsberg fick 1003-...-1119 & Libköpigsvagnarna 1122-...-1227 (H16) .Bromma fiick senare 1003-...-1036 (el. 1039, jag minns ej riktigt). hade 1370-...- 1396 från början
och sparkisarna 1397-...-1422. Sparkisarna 1424-..-1471 tillföll Hammarby för i regel linjerna 64 och 78- Vid T-
banans tillkomst flyttades 1370-...-1396 till Brännkyrka för att komplettera deras springvagnar 469-483. Obs
att 481 hörde till dem som ombyggts till fast kond. 56-ans höghus blev kvar i Bromma jämte sparkcyklarna
(1397--...-1422) för lin 80,  Hornsberg hade ju denna linje i alla år. Linje 61 blev 110 och kördes med H9, som
esattes med Metropol. Nu fattas 1337-...-1369, dessa tillföll Hornsberg, Växelvagnarna H16A, 1233-...-1258      kan ha tlllhört Hammarby tillsammans med släpen J1 för trafik på 75-an Detta enligt mitt klena minne. Minnet
är det, varmed man glömmer allting.    H16A jämte släpen fanns sedan i Hornsberg sedan T-banan till Hökarängen tillkommit.  Slutligen; H15A 1473, 1477,1481 1482 och 1485 plus H15 1486 öch 1488 tillhörde Hornsberg hela sin tid.                Mvh, UE.

Fanns det inga som tillhörde Söderhallen när den hallen öppnades?

Mr H

Uffe E

Söh fick också en drös höghus men jag kan ej redovisa dessa, troligen torde lejonparten kommit från Hyh enär
många lijer ombildades till enmansbemannade söderut. möjligen kom några från Hbh, kanske platsbrist där när
metropoler, capitoler, öch "dinky toys" tog plats. En känd bild från Söderhallens revisionsgropar visar fyra H15,
de bortersta omöjliga att iidentifiera, de båda närmaste är1108 (med band för bokstav) och
med smalare linje-nr) samt 1011. En annan bild visar 1333 upplyft, så teorin om Hbh och Hyh kan ju stämma.
Det var troligen blandat. 1276 måste ha råkat ut för krasch ty jag tog en bild inne i Hbh där den stod avställd
och med motorhuven förskjuten åt vänster bland andra skador. Fotad sommaren-57, då jag jobbade som mek där.
                                                                Mvh, UE.

Mr H

Tackar, tackar Söder körde väl 53an på 60-talet (gick ju tom H20 där ibland) så jag antar att man kan ta en del
H15 från Söh på gamla foton.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 januari 2015, 10:48:03 AM
Tackar, tackar Söder körde väl 53an på 60-talet (gick ju tom H20 där ibland) så jag antar att man kan ta en del
H15 från Söh på gamla foton.

Mr H

53:an sattes väl ut både från Hbh och Söh. Om jag minns rätt har någon sagt att den ena hallen hade bara nummerrullar och den andra bara påhängsnummer. Om det stämmer går det ju att avgöra vilken hall olika H15 tillhör.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 27 januari 2015, 14:44:00 PM
53:an sattes väl ut både från Hbh och Söh. Om jag minns rätt har någon sagt att den ena hallen hade bara nummerrullar och den andra bara påhängsnummer. Om det stämmer går det ju att avgöra vilken hall olika H15 tillhör.

/Gunnar

Det är nog så. Tror att Hornsberg bara hade påhängsskyltar och Söderhallen nummerrullar. 53 och 53E finns insytt i den rulle jag har och det verkar vara en söderrulle.

Mr H

Hasse L

#37
På en handfull utryckningslistor för Söderhallen från mars och april 1963 hittar jag 1019, 1023-24, 1027, 1044, 1050-51, 1061, 1075, 1081, 1083, 1098 och 1345. Hornsberg körde en heldagstur (tur 4 med 1036 ses på en bild av Gunnar D) och 2-3 högtrafikturer. Har inga listor från Hbh.

Man kan undra om Söderhallen hade kvar några av de från början - 1955 - överförda H15 precis innan 53:an kom igång i november 1960? En turlista för 73E från 1959 innehåller 6-7 turer med 60-nummer - indikerande tvåmansvagnar - kanske kördes även 90E, 91E? Knappast någon ordinarielinje, väl?
Tillägg: Efter att ha sovit på saken slår det mig att dessa extrabussar med turnummer i 60-serien mycket väl kan ha körts av H20 och H22 med konduktör på plats. Så just det säger nog inget om H15-beståndet i Söh i slutet av 50-talet.
Läste en turlista för 59:an från 1957. Däri ser man att H20/H22 går kvar på kvällarna, men körtiden ökas runt kl. 22 när konduktörerna stiger av. Fast under 1958 är H15 tillbaka på linje 59 och "kvällscapitoler" ersätter från c:a 21.30......

Konstaterar också att på de två bilder jag har sett med H15 på nya linje 61 1964 så figurerar inga av "53:ans vagnar", utan de är 1381 och 1396.

Hasse


Mr G

De tre veckorna innan den 5 april 1964, när 61:an ska försörjas med bussar utöver den massiva busstrafik som förekom innan T-bana 2 öppnades, borde ha varit väldigt ansträngande såväl för SS vagnpark, Söderhallens bussplan och personalförsörjningen. Jag antar att man i princip fick barskrapa resurserna, och att åtminstone både Söder och Hornsberg var inblandade. Bör väl ha rört sig om ett 20-tal bussar inkl personal som skulle klämmas in någonstans.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 28 januari 2015, 22:07:47 PM
Konstaterar också att på de två bilder jag har sett med H15 på nya linje 61 1964 så figurerar inga av "53:ans vagnar", utan de är 1381 och 1396.

Hasse

Även 1376 och 1388 var synliga på 61:an i apr 1964.

Citat från: Mr G skrivet 29 januari 2015, 09:31:11 AM
De tre veckorna innan den 5 april 1964, när 61:an ska försörjas med bussar utöver den massiva busstrafik som förekom innan T-bana 2 öppnades, borde ha varit väldigt ansträngande såväl för SS vagnpark, Söderhallens bussplan och personalförsörjningen. Jag antar att man i princip fick barskrapa resurserna, och att åtminstone både Söder och Hornsberg var inblandade. Bör väl ha rört sig om ett 20-tal bussar inkl personal som skulle klämmas in någonstans.

Fast en hög nya H27 och H30 hade levererats...

/Gunnar