SS H15 1276

Startat av Gunnar D, 21 januari 2015, 15:29:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Ja det var verkligen en turlista som känns genomtänkt! 36 min körtid tvåmans från Brunkebergstorg och 65:ans långa slinga till Långbro känns väldigt snabbt. Då ska man kanske också betänka att det här var ett tidevarv då Essingeleden inte fanns och E4:an gick via Hornstull även om inte linje 65 var den mest berörda linjen! Kan det vara så att turnr 21-29 generellt markerade tvåmans på den här tiden? Att de turerna fanns ex.vis på linje 30 också? Vilken tur att Hobgoblin sparade denna intressanta turlista!

Som ni vet så har det varit Forskardagar i år som alla år i början av januari i Linköping. Jag var inte där men har hört att det var ett föredrag om Bus Rapid Transit (BRT). Man pratade om de här korvarna i Malmö som ser ut som F4 både fram och bak och så stegade SL (L) upp och sa inför en förbluffad publik att linje 4 var en "Bus Rapid Transit" eftersom den tillät påstigning bak! Det visste vi inte att H15 var "Bus Rapid Transit"!

Förresten någon som vet hur Civilförsvaret byggde om sina H15? Antar att inredningen till största delen plockades ur och ersattes med bårhållare? Öppnade man också upp bakfönstret så att man tog in bårarna den vägen? Hur skulle man annars ha gjort? Där borde verkligen dekalen INGÅNG BAK tjänat sitt syfte! :-)

Mr H

Lars-Håkan_E

Hpl Kuggvägen var i Västberga låg den nånstans? mellan Västberga Gårdsväg och Begravningsplatsen? som hette Asea under en tid?

Hasse L

Citat från: Mr G skrivet 23 januari 2015, 23:33:35 PM
Det här var högintressant. Ska man tolka det som att turerna 1-3 och 11-14 var Capitoler, och 21-29 H15. 2-4 min kortare körtid med H15, förutom tidig morgon då Capitolerna får gasa på lite extra. Vilka turnummer hade Capitolerna på kvällen tro?

Tur 14 är en konstig tur. Först ett varv på 65:an i ottan. Sen över till 66:an 1 tim och 40 min. Men den tiden är för kort för att räcka till 2 varv, så det kanske inte är samma vagn som går i trafik till Kuggvägen och sen Hornstull och in i hallen.

Kvällscapitolerna på linje 65 hade turnummer 4, 5 och 6. De var högtrafikturer från linje 66 som skyltades om vid Bbt.

66 tur 14 gick från Bbt 6.40 och återkom 7.56 för att åter bli 65:a kl 8.07. Detta var den enda ändringen 23 januari för linje 66, så det har man handändrat i turlistan, medan 65:ans blev omtryckt med nytt datum. 

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 24 januari 2015, 10:01:32 AM
Ja det var verkligen en turlista som känns genomtänkt! 36 min körtid tvåmans från Brunkebergstorg och 65:ans långa slinga till Långbro känns väldigt snabbt. Då ska man kanske också betänka att det här var ett tidevarv då Essingeleden inte fanns och E4:an gick via Hornstull även om inte linje 65 var den mest berörda linjen! Kan det vara så att turnr 21-29 generellt markerade tvåmans på den här tiden? Att de turerna fanns ex.vis på linje 30 också? Vilken tur att Hobgoblin sparade denna intressanta turlista!


Mr H
Turnummer 21+  betydde inte tvåmansturer (men det var ju en praktisk lösning i den udda trafikeringsmodellen för linje 65).
Linje 30 hade turnr 1+ (och 60+ för linje 30E). För tvåmanslinjer med enmansbussar i kvällstrafiken (t.ex. 33 och 53) gällde att man för enmansturerna fortsatte med kvällsnumreringen direkt efter högsta "tvåmansturnumret". Detta gällde också för spårvägslinje 4, som de sista åren kördes med enkelvagnar om vardagskvällarna - de hade turnummer 13-21.
Trådbusslinje 90:s fyra kvällscapitoler hade turnumren 24-30, på denna linje användes in i det sista bara jämna turnummer, medan 91:an hade udda.
/Hasse

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 24 januari 2015, 15:35:32 PM
Turnummer 21+  betydde inte tvåmansturer (men det var ju en praktisk lösning i den udda trafikeringsmodellen för linje 65).
Linje 30 hade turnr 1+ (och 60+ för linje 30E). För tvåmanslinjer med enmansbussar i kvällstrafiken (t.ex. 33 och 53) gällde att man för enmansturerna fortsatte med kvällsnumreringen direkt efter högsta "tvåmansturnumret". Detta gällde också för spårvägslinje 4, som de sista åren kördes med enkelvagnar om vardagskvällarna - de hade turnummer 13-21.
Trådbusslinje 90:s fyra kvällscapitoler hade turnumren 24-30, på denna linje användes in i det sista bara jämna turnummer, medan 91:an hade udda.
/Hasse

Tack det var intressant!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 23 januari 2015, 21:41:33 PM
Ett utdrag ur turlistan vintern 60/61, turerna 21-29 kördes med H15. Samma upplägg fanns 61/62, men körtiderna hade förlängts, så ytterligare en H15 användes.
Vintern 62/63 har jag inga uppgifter ifrån, men 63/64 tillämpades en modifierad variant, där enmansturerna kördes hela trafiktiden och blandades med tvåmansbussar i högtrafikperioderna.

/Hasse

Verkligen intressant att ta del av!
Den antagna förändringen vad gäller linje 65 i artikeln i SoB 5/60 (se annan tråd) tycks inte ha genomförts förrän tidigast 1962/63.

/Gunnar

Harald Nordius

Lite märkligt tycker jag det är att H15-turerna på eftermiddagen har samma nummer som de på morgonen. Vanligen använde man ju samma turnummer bara en gång per dag. På linje 12 t.ex. så gick turerna 1-7 på morgonen och efter rusningen gick turerna 5-7 in. De tre turer som sedan gick ut på eftermiddagen hade nummer 8-10. Likaså hade morgon- och eftermiddagsturerna på linjerna 24, 28 coh 29 olika nummer.

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 24 januari 2015, 20:58:31 PM
Lite märkligt tycker jag det är att H15-turerna på eftermiddagen har samma nummer som de på morgonen. Vanligen använde man ju samma turnummer bara en gång per dag. På linje 12 t.ex. så gick turerna 1-7 på morgonen och efter rusningen gick turerna 5-7 in. De tre turer som sedan gick ut på eftermiddagen hade nummer 8-10. Likaså hade morgon- och eftermiddagsturerna på linjerna 24, 28 coh 29 olika nummer.

Ja det är en avvikelse från den tidens princip. Kanske det var så att när H15-turerna ryckte in i Hornsberg på fm så ställdes de bara upp på hallgården för att sedan gå ut på em. Då kunde man kanske kosta på sig att se dem som samma turer när de inte nyutrustades, och det var förstås praktiskt också.

Mr H

Mr G

Citat från: Harald Nordius skrivet 24 januari 2015, 20:58:31 PM
Lite märkligt tycker jag det är att H15-turerna på eftermiddagen har samma nummer som de på morgonen. Vanligen använde man ju samma turnummer bara en gång per dag. På linje 12 t.ex. så gick turerna 1-7 på morgonen och efter rusningen gick turerna 5-7 in. De tre turer som sedan gick ut på eftermiddagen hade nummer 8-10. Likaså hade morgon- och eftermiddagsturerna på linjerna 24, 28 coh 29 olika nummer.

Det där undrar jag om det stämmer för busstrafiken åtminstone. Jag vet förstås inte. Men jag har en minnesbild av att när 193:an var ny på sträckan Svedmyra-Bredäng 1964 hade den 6 turer (1-6) i morgonrusningen. Två turer gick in i hall efter morgonrusningen och kvar i trafik blev tur 1-4. Sen till eftermiddagsrusningen kom tur 5 och 6 ut igen.

Efter några år ändrades detta så att de turer som kom ut på eftermiddagen hette 7 och 8 istället för 5 och 6.

Mitt minne kan svikta, men den som sitter på ett gäng turlistor kanske kan kolla upp vilken princip som gällde, och när den i så fall ändrades.
吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 24 januari 2015, 23:35:37 PM
Det där undrar jag om det stämmer för busstrafiken åtminstone. Jag vet förstås inte. Men jag har en minnesbild av att när 193:an var ny på sträckan Svedmyra-Bredäng 1964 hade den 6 turer (1-6) i morgonrusningen. Två turer gick in i hall efter morgonrusningen och kvar i trafik blev tur 1-4. Sen till eftermiddagsrusningen kom tur 5 och 6 ut igen.

Efter några år ändrades detta så att de turer som kom ut på eftermiddagen hette 7 och 8 istället för 5 och 6.

Mitt minne kan svikta, men den som sitter på ett gäng turlistor kanske kan kolla upp vilken princip som gällde, och när den i så fall ändrades.

Kollade på rubriken "Klubbackenbussen" nedan. Tyvärr så tycks man ha slarvat med turbrickan på de fina H21-bilder som Gunnar D lagt upp men på min bild på H24:an från augusti 1969 tycks den i alla fall ha turbrickan "2". Men då har vi ju hoppat några år framåt i tiden förstås.

Mr H

Gunnar D

#25
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 januari 2015, 11:21:35 AM
Hpl Kuggvägen var i Västberga låg den nånstans? mellan Västberga Gårdsväg och Begravningsplatsen? som hette Asea under en tid?
Västberga Gårdsväg hette Kuggvägen tidigare.

Citat från: Mr G skrivet 24 januari 2015, 23:35:37 PM
Det där undrar jag om det stämmer för busstrafiken åtminstone. Jag vet förstås inte. Men jag har en minnesbild av att när 193:an var ny på sträckan Svedmyra-Bredäng 1964 hade den 6 turer (1-6) i morgonrusningen. Två turer gick in i hall efter morgonrusningen och kvar i trafik blev tur 1-4. Sen till eftermiddagsrusningen kom tur 5 och 6 ut igen.

Efter några år ändrades detta så att de turer som kom ut på eftermiddagen hette 7 och 8 istället för 5 och 6.

Mitt minne kan svikta, men den som sitter på ett gäng turlistor kanske kan kolla upp vilken princip som gällde, och när den i så fall ändrades.
Några exempel:

Linje Dagtyp fr.o.m.

  4      M-F      1.2.67    tur 9-11 finns både morgon och e.m. (envagn kväll tur 13-21)
53      M-F    28.8.63    tur 8-13       "                      "           (enmans kväll tur 20-25)
71      M-F    14.3.60    tur 4-8         "                      "
91      M-F    24.4.61    tur 6-9         "                      "           (    "           "       19-21)
161      L        7.9.63    tur 1            "                      "

43      M-F    26.10.71  tur 5-7 morgon och 8-11 e.m.
49      M-F    30.8.71    tur 2-5     "             6-11   "
66      M-F    24.11.80  tur 5-10    "           11-15   "

(Med reservation för skrivfel)

/Gunnar

       

Mr G

Jag tror att principen för hur turerna numrerades har ändrats någon gång i slutet av 60-talet, dagen H är en trolig hypotes, men det skulle kunna ha skett något senare också. Jag minns i alla fall att 48:an kom ända upp till tur 32 pga detta runt 1969-70, men jag kan inte minnas hur det var direkt efter dagen H.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 25 januari 2015, 14:43:15 PM
Jag tror att principen för hur turerna numrerades har ändrats någon gång i slutet av 60-talet, dagen H är en trolig hypotes, men det skulle kunna ha skett något senare också. Jag minns i alla fall att 48:an kom ända upp till tur 32 pga detta runt 1969-70, men jag kan inte minnas hur det var direkt efter dagen H.

Fre 17 jan 1969 e.m. var linje 130/12 tursatt. Kanske ett tecken på att förändringen då var genomförd. Själv saknar jag turlistor för 60-talets sista år. Kanske någon annan har sådana?

/Gunnar

Hasse L

I de första högertrafikturlistorna är det samma turnummer som återanvänds i eftermiddagstrafiken. I turlistan för linje 50 daterad 2.9-68 är reformen genomförd.

Ett tidigare namn på hpl Kuggvägen var Asea Kabel (t.ex. på 1956 års karta). Den låg mellan Västberga Allé och Begravningsplatsen.

Uffe E

Hammarby fick 1262-...-1335 från början, Hornsberg fick 1003-...-1119 & Libköpigsvagnarna 1122-...-1227 (H16) .Bromma fiick senare 1003-...-1036 (el. 1039, jag minns ej riktigt). hade 1370-...- 1396 från början
och sparkisarna 1397-...-1422. Sparkisarna 1424-..-1471 tillföll Hammarby för i regel linjerna 64 och 78- Vid T-
banans tillkomst flyttades 1370-...-1396 till Brännkyrka för att komplettera deras springvagnar 469-483. Obs
att 481 hörde till dem som ombyggts till fast kond. 56-ans höghus blev kvar i Bromma jämte sparkcyklarna
(1397--...-1422) för lin 80,  Hornsberg hade ju denna linje i alla år. Linje 61 blev 110 och kördes med H9, som
esattes med Metropol. Nu fattas 1337-...-1369, dessa tillföll Hornsberg, Växelvagnarna H16A, 1233-...-1258      kan ha tlllhört Hammarby tillsammans med släpen J1 för trafik på 75-an Detta enligt mitt klena minne. Minnet
är det, varmed man glömmer allting.    H16A jämte släpen fanns sedan i Hornsberg sedan T-banan till Hökarängen tillkommit.  Slutligen; H15A 1473, 1477,1481 1482 och 1485 plus H15 1486 öch 1488 tillhörde Hornsberg hela sin tid.                Mvh, UE.