SS H15 1276

Startat av Gunnar D, 21 januari 2015, 15:29:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Denna nyinskannade reprisbild visar H15 1276 (ScV/HS 1948) vid Karolinska i aug 1962. Dekalen "Ingång bak" börjar se lite skamfilad ut.

Mvh Gunnar

Mr H

Åh vilken härlig bild på en härlig buss!
Skulle vara kul att testa en gammal H15 på nuvarande linje 4!
Om det inte var för att bussarna var så små kan jag ge mig sjutton på
att de skulle klara det snabbare än nuvarande "chimpansbussar" med
sina påstigningsplattformar och biljettering under gång!

Chimpansbussar? Ja bussarna har ju alldeles för få ledstänger i bakre
delen så resenärerna får svinga sig mellan stolparna som chimpanser
ungefär! Ser lite kul ut!

För att återgå till H15, någon som vet hur H15 (och H16) var placerade
i SS-hallarna? Eftersom gamla 1294 sägs vara en gammal Hammarbyvagn
skulle den här också kunnat vara det?

Mr H

BengaB40

Hej! Helt underbar patina! Bucklor, avskavd färg, intorkad olja i fronten och tappad ScV-"korv" på stötfångaren! Precis som ett "Höghus och för all del även en "Dogg" skulle se ut på sin ålders höst under SS-tiden!  Hälsn. BengaB40

Mr H

När sattes imrutorna egentligen upp, för det är väl sådana?
På slutet var denna detalj i starkt förfall många vagnar hade
en kvar på valfri frontruta!

Mr H

Ingwar Åfeldt

Härlig bild! Tack för den! Jag gillade att jobba som konduktör på H15. Det blev mestadels på linje 53 Norra Bantorget - Hornstull. Det var snabba ryck som gällde. Men favoritlinjen var linje 65 Brunkebergstorg - Långbro.

M v h
Ingwar

Peter Rost

Hur står det till med "Sällskapets" bevarade H15 1074. - Är det möjligt att få den körbar igen?

//Peter

Mr G

När man tittar snabbt på budskapet INGÅNG BAK är det minst sagt missvisande eftersom pilen pekar på framdörren. Kan ha gett ett förvirrande intryck för den ovane trafikanten. Borde inte pilen ha placerats längre bak, eller fortsatt ända fram till ingångsdörrarna?
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 22 januari 2015, 10:51:31 AM
När man tittar snabbt på budskapet INGÅNG BAK är det minst sagt missvisande eftersom pilen pekar på framdörren. Kan ha gett ett förvirrande intryck för den ovane trafikanten. Borde inte pilen ha placerats längre bak, eller fortsatt ända fram till ingångsdörrarna?

Vid den här tiden var bussar med ingång fram det vanliga i SS-trafiken. Trafikanterna gick alltså mer eller mindre automatiskt till den främre dörren och därför torde ju skylten ha synts bäst och av flest där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 21 januari 2015, 22:26:16 PM
När sattes imrutorna egentligen upp, för det är väl sådana?
Tidigt, finns på bilder från år 1950 iaf. Hade de kanske också en splitterdämpande effekt?

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 22 januari 2015, 00:39:16 AM
Härlig bild! Tack för den! Jag gillade att jobba som konduktör på H15. Det blev mestadels på linje 53 Norra Bantorget - Hornstull. Det var snabba ryck som gällde. Men favoritlinjen var linje 65 Brunkebergstorg - Långbro.
H15 på 53.an, där gick det undan! Undrar hur stor tidsbesparingen var jfr med enmansbussar?
H15 på turer på 65:an i början av 60-talet kunde väl vända vid antingen Kuggvägen, Sjättenovembervägen eller Fru Marias Väg?

/Gunnar

Mr G

Tror att vissa ingående turer på 66:an endast trafikerade sträckan Brunkebergstorg - Hornsplan, dvs som en ren innerstadslinje. Nästan som en förstärkning av 53:an. Kanske fanns det sådana turer på 65:an också.
吉先生

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 22 januari 2015, 15:20:08 PM
Tidigt, finns på bilder från år 1950 iaf. Hade de kanske också en splitterdämpande effekt?
H15 på 53.an, där gick det undan! Undrar hur stor tidsbesparingen var jfr med enmansbussar?
H15 på turer på 65:an i början av 60-talet kunde väl vända vid antingen Kuggvägen, Sjättenovembervägen eller Fru Marias Väg?

/Gunnar
Hur stor tidsbesparingen var med H15 jämfört med en enmansbetjänad buss vet jag inte men den måste ha varit relativt stor. Med H15 och konduktör blev ju hållplatsuppehållen korta. Alla av- och påstigningar skedde snabbt, dörrarna stängdes och bussen startade. Konduktören tog betalt medan bussen kördes till nästa hållplats. Med enmansbetjäning klev folk på, stannade hos föraren och betalade medan bussan stod still. När alla betalat så körde föraren iväg.

De gånger jag jobbade på linje 65 vände vi alltid vid Fru Marias Väg. Många gånger blev det en kopp kaffe på konditoriet tvärs över gatan.  :)

Citat från: Mr G skrivet 22 januari 2015, 15:41:07 PM
Tror att vissa ingående turer på 66:an endast trafikerade sträckan Brunkebergstorg - Hornsplan, dvs som en ren innerstadslinje. Nästan som en förstärkning av 53:an. Kanske fanns det sådana turer på 65:an också.

I princip var det väl så att alla (de flesta) ingående vagnar gick i trafik till vagnhallen även om det sällan var någon som åkte med. På spårvagnarna i innerstan fanns det skyltar man satte upp med texten Ingående vagn...

Mr G

Jag tror att det normala var att inkörning från Brunkebergstorg till Hornsberg gick direkta vägen dit, och inte via Södermalm. Men jag vill minnas att det fanns någon tur på 66:efter eftermiddagsrusningen som istället gick i trafik till Hornsplan, och därifrån in i Hornsberg. Kanske fanns det såna turer på 65:an också.
吉先生

Gunnar D

För linje 65/66 var det förstås vanligast med ut- och inkörning t/fr Brunkebergstorg och Hornstull (ut mot förorten och in från förorten) via Norr Mälarstrand resp Västerbron.

/Gunnar

Hasse L


Ett utdrag ur turlistan vintern 60/61, turerna 21-29 kördes med H15. Samma upplägg fanns 61/62, men körtiderna hade förlängts, så ytterligare en H15 användes.
Vintern 62/63 har jag inga uppgifter ifrån, men 63/64 tillämpades en modifierad variant, där enmansturerna kördes hela trafiktiden och blandades med tvåmansbussar i högtrafikperioderna.

/Hasse

Mr G

Det här var högintressant. Ska man tolka det som att turerna 1-3 och 11-14 var Capitoler, och 21-29 H15. 2-4 min kortare körtid med H15, förutom tidig morgon då Capitolerna får gasa på lite extra. Vilka turnummer hade Capitolerna på kvällen tro?

Tur 14 är en konstig tur. Först ett varv på 65:an i ottan. Sen över till 66:an 1 tim och 40 min. Men den tiden är för kort för att räcka till 2 varv, så det kanske inte är samma vagn som går i trafik till Kuggvägen och sen Hornstull och in i hallen.

Likaså tur 27 som verkar gå tom kl 7.01 från Långbro in till stan för vidare trafik på linje 30. Känns ineffektivt. Kanske var det för krångligt att skylta om, annars hade den ju kunnat gå som trafik på 66E till Hornsplan eftersom sträckan var identisk.
吉先生