Biljettklippning

Startat av HJP, 17 december 2014, 12:39:18 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Rickson skrivet 20 december 2014, 14:01:48 PM
Jo jag förstod att det var nån klurig tanke med det hela!  Vad gäller biljettklippandet så måste ju det ha alstrat en hel del små utstansade pappersbitar som låg o drällde precis överallt runt förarplatsen?
****
Ja, så blev det säkert. Det blev städarens sak att sopa bort dessa. Kanske man skulle ha blivit biljettoman och samlat dem, som Hasse Alfredsson, 4:50 in i denna sketch:
https://www.youtube.com/watch?v=_i-r-5vgsf4  ;)



Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 20 december 2014, 15:25:59 PM
****
Ja, så blev det säkert. Det blev städarens sak att sopa bort dessa. Kanske man skulle ha blivit biljettoman och samlat dem, som Hasse Alfredsson, 4:50 in i denna sketch:
https://www.youtube.com/watch?v=_i-r-5vgsf4  ;)

För att inte tala om "avrivarna" som var hett eftertraktade när man var liten. Det var biljettstammen som återstod efter att sista biljetten i blocket hade sålts. Starkast minns jag när man steg på släpvagnarna B12/B29 på linje 16/17. Först kollades bagagehyllorna sedan golven och sist frågade man konduktören: "Finns det några avrivare?" Jag vill minnas att de vita avrivarna (grundbiljett) var vanligast sedan kom de blå (tilläggsbiljett zon 1-2) och mest sällsynt var de röda (zon 1-3). Tror det var de färgerna. Fick en röd iaf en gång!  :D

När jag sedan en dag 1971 körde linje 130 kom det på en liten kille med sin pappa och killen frågade: "Finns det några avrivare?" Då kände man igen sig men tyvärr hade jag ingen just då.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 20 december 2014, 15:51:38 PM
För att inte tala om "avrivarna" som var hett eftertraktade när man var liten. Det var biljettstammen som återstod efter att sista biljetten i blocket hade sålts. Starkast minns jag när man steg på släpvagnarna B12/B29 på linje 16/17. Först kollades bagagehyllorna sedan golven och sist frågade man konduktören: "Finns det några avrivare?" Jag vill minnas att de vita avrivarna (grundbiljett) var vanligast sedan kom de blå (tilläggsbiljett zon 1-2) och mest sällsynt var de röda (zon 1-3). Tror det var de färgerna. Fick en röd iaf en gång!  :D

När jag sedan en dag 1971 körde linje 130 kom det på en liten kille med sin pappa och killen frågade: "Finns det några avrivare?" Då kände man igen sig men tyvärr hade jag ingen just då.

/Gunnar
****
Ja, det var tider det  :D
Man kunde göra små "filmer" med rörliga sträckgubbar på dem. Det var före datorspelens tid  ;)

Gunnar D



Så här i juletid ska väl Volvo-diggarna ha sitt också. Här är förarplatsen på H20 5225 (Volvo/HS 1956) på linje 73 vid ändhpl Frihamnen 24 aug 1967. Biljettblocken och klipptången är redo och i övre högra hörnet skymtar anslaget för lokalbiljett. Kanske kommer det att säljas någon sådan nere vid Hammarby Industri.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Här är en Volvo-diggare som tackar för denna vackra detaljstudie i svartvitt från en härlig epok i Stockholmska kollektivtrafiken! Kul med jämförelsen från förarplatsen mellan H20 och H21 som visats tidigare i tråden!  Hälsn. BengaB40

Hasse L

Tänkte komplettera biljettvisningarna med några exempel på de blockbiljetter som vi sålde på linjerna 603, 604 och 742. Ett par biljetter för Solvallaturen, linje 79, fick också plats.

Det hade blivit trångt i Enebybergsgaraget, så 3(?) februari 1969 tog Hornsbergshallen över linjerna 603 och 604. 742 började den 1 september att köras med bussar utsatta från Söderhallen men med personal från Hammarbyhallen.
Grundavgiften var inledningsvis en krona resp. 50 öre för reducerat pris. Den höjdes senare till 1:20 (-:60) - under 1971 var det väl?
20, 40 och 80 öres tilläggsbiljetter användes för att reslängdstaxan enligt förortsmodell skulle kunna tillämpas på samma vis som tidigare (då Almexmaskiner hade använts.) Maxbelopp på 604 var 1:80 och på 742 2:20. För tillägget 1:20 gavs en 80-öres och en 40-öresbiljett. I samlingen ovan syns också en tilläggsbiljett på 1:20, den nämns inte i någon taxebeskrivning som jag har. Någon som minns vad den användes till?

Och så till något helt annat: Lokalbiljett såldes inte och gällde inte på linje 73. Ett undantag fanns - passagerare från linje 70 (senare 130) med lokalbiljett ägde rätt att göra övergång till de extravagnar som fortsatte från Luma till Sickla Bro. I motsatt riktning fick man lösa biljett först efter övergång till 70 /130. Källa: S.k. linjeuppgiftsblad för 73:an. 

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 22 december 2014, 17:47:12 PM
742 började den 1 september att köras med bussar utsatta från Söderhallen men med personal från Hammarbyhallen.
Grundavgiften var inledningsvis en krona resp. 50 öre för reducerat pris. Den höjdes senare till 1:20 (-:60) - under 1971 var det väl?
20, 40 och 80 öres tilläggsbiljetter användes för att reslängdstaxan enligt förortsmodell skulle kunna tillämpas på samma vis som tidigare (då Almexmaskiner hade använts.) Maxbelopp på 604 var 1:80 och på 742 2:20. För tillägget 1:20 gavs en 80-öres och en 40-öresbiljett. I samlingen ovan syns också en tilläggsbiljett på 1:20, den nämns inte i någon taxebeskrivning som jag har. Någon som minns vad den användes till?

Och så till något helt annat: Lokalbiljett såldes inte och gällde inte på linje 73. Ett undantag fanns - passagerare från linje 70 (senare 130) med lokalbiljett ägde rätt att göra övergång till de extravagnar som fortsatte från Luma till Sickla Bro. I motsatt riktning fick man lösa biljett först efter övergång till 70 /130. Källa: S.k. linjeuppgiftsblad för 73:an.

Enligt taxematrisen för enkla biljetter på linje 742 fr.o.m. 15 dec 1971 var grundavgiften 1:20 och maxavgiften 2:40. Därtill fanns ett nattillägg på 1:20. En tilläggsbiljett på 1:20 var således väl motiverad och kanske infördes något senare än de andra tilläggsbiljetterna.

Jag var lite osäker om lokalbiljett på linje 73, men nu vet jag. Tack! Kanske var anslaget om lokalbiljett uppsatt på alla bussar som möjligen kunde trafikera linjer där dessa såldes.

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 22 december 2014, 20:01:08 PM
Enligt taxematrisen för enkla biljetter på linje 742 fr.o.m. 15 dec 1971 var grundavgiften 1:20 och maxavgiften 2:40. Därtill fanns ett nattillägg på 1:20. En tilläggsbiljett på 1:20 var således väl motiverad och kanske infördes något senare än de andra tilläggsbiljetterna.

/Gunnar
Så var det nog betr. 1:20-biljetten. Den hade behövts från början! Jag körde bara 742 vid två-tre tillfällen, i början av 1970, och de flesta löste ju avgiften 2:20, så de högre valörerna av tillägg tog så småningom slut och jag fick lämna sex st 20-öres tillägg varje gång. Jag hade bytt tjänst med en kollega i Hammarby som ville köra Büssing och jag var inte helt beredd på den större biljettåtgången jämfört med på 603-4. Men roligt var det med dessa Leylandkörningar (som med det mesta som avvek från det inkörda).

/Hasse

Harald Nordius

I Uppsala kallade barnen biljettstammarna för "tombiljetter". "Finns det tombiljetter" kom de och frågade. Jag har inget minne av att barn kom och frågade efter "avrivare" i Stockholm under andra halvan av 60-talet, men det fanns väl inte så många barn kvar i närheten av spårvagnarnas ändstationer då. Barnfamiljerna bodde väl i förorterna vid det laget. Men min mor som var barn i Stockholm på 20-talet berättade att de brukade tigga avrivare på spårvagnarna för att rita filmer på.

Vad gäller klippen så kunde man ju om man ville ha det snyggt omkring sig hålla sig över en papperskorg när man klippte. När jag arbetade i Uppsala hade jag en tid en tång med uppsamlare. Det var en liten låda av plåt som man sköt på tångens undre del så att klippen samlades i den.

yngrot

Uppsamlar hade vi även i Borås  den fick en tömma rätt ofta men en slapp ju allt klipp på golvet..  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Buss-busen

Enebyberg och Råsta hade Almex-maskiner. Någon som har bilder?

Bengt H

Citat från: Buss-busen skrivet 04 januari 2015, 13:36:57 PM
Enebyberg och Råsta hade Almex-maskiner. Någon som har bilder?

Varken från Enebyberg eller Råsta men likväl en Almexmaskin.

Plåtad i Göteborgsbussen 1311 vid Härryda station våren 1976.


Ingwar Åfeldt

Och här kommer mer av samma sort. Bilderna tagna i SJ CF 0161 i mitten av 60-talet.






Och en att 10-klipp biljett för samma maskin.



M v h
Ingwar

Gunnar D



...och här syns en mindre Almexmodell i en H24 Capitol inom SL Huddinge 5 jan 1973 - 42 år sedan! Bärhandtaget längst till höger runt vindrutetorkarvredet. Föraren studerar en "spec" som diskuterats i annan tråd.

Mvh Gunnar

zjbus

Färdskrivare i en stadsbuss?