Biljettklippning

Startat av HJP, 17 december 2014, 12:39:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

****
Alltför sällan tog jag med mig kameran till jobbet. Någon gång inträffade det dock.


I väntan på avgångstid på linje 134, i Östbergahöjden, tog jag ett självporträtt, när jag klippte biljetter. Året var 1972, och bussen var en H32 Büssing.


Biljettbordet, vid denna tid, kunde se ut så här. Detta är dock inte samma tillfälle som ovan, men året är 1972.

HJP

Mr H

Citat från: HJP skrivet 17 december 2014, 12:39:18 PM
****
Alltför sällan tog jag med mig kameran till jobbet. Någon gång inträffade det dock.


I väntan på avgångstid på linje 134, i Östbergahöjden, tog jag ett självporträtt, när jag klippte biljetter. Året var 1972, och bussen var en H32 Büssing.


Biljettbordet, vid denna tid, kunde se ut så här. Detta är dock inte samma tillfälle som ovan, men året är 1972.

HJP

Vilken härlig tidsbild!
Det var tider det när biljettering var en konstart!
Tack för den bilden!

:D
Mr H

Gunnar D



Citat från: HJP skrivet 17 december 2014, 12:39:18 PM
Biljettbordet, vid denna tid, kunde se ut så här. Detta är dock inte samma tillfälle som ovan, men året är 1972.

HJP

Åtta biljettyper! Hade vi verkligen så många 1972? Vill minnas att jag hade tre biljettyper framme på 141:an.

Bilden ovan, som tyvärr inte visar mig körandes H21 Capitol, togs på linje 36 vid Söderhallen 27 juli 1967.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Biljettklippning var naturligtvis en av de viktigaste sysslorna man hade som spårvagns- och busskoduktör. På linje 13, 14, 16 och 17 fungerade man som "frispringande" konduktör och hade en speciell handhållen biljetthållare i näven som, med lite list, kunde hålla fem olika biljettyper. Rabattbiljetterna sålde man ju inte så ofta så de låg i konduktörsväskan. Biljettången satt i en hållare på väskremmen. Men det fungerade och efter en tid så blev man riktigt snabb med hantering av biljetter och tilläggsbiljetter. Biljtternas datum- och tidmärkning gjorde man i viss mån innan avgång från ändstationen.


Ovan lokalbiljett överst och vanlig grundbiljett därunder.


En tilläggsbiljet för att åka över zongränsen mellan zon 1 (innerstaden) och zon 2. Biljetten sparade jag för den har samma nummer som mitt anställningsnummer hos SS.


Tilläggsbïljett för att korsa två zongränser. Det fanns ytterligare typer av tilläggsbiljetter.


Rabattbiljett.


M v h
Ingwar

yngrot

Det var tider det när man fick klippa biljetter och rabattkort   i Borås hade vi liknande biljettbord men inte lika många hållare men samma princip .. och nog 17 gick det rätt fort att lasta mycket folk på den tiden
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 17 december 2014, 17:44:31 PM
Åtta biljettyper! Hade vi verkligen så många 1972? Vill minnas att jag hade tre biljettyper framme på 141:an.

Mvh Gunnar
****
Mina bilder är från mars 1972. Jag vill minnas att enhetstaxan infördes på sommaren 1972. Den reducerade antalet biljetter radikalt.

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 17 december 2014, 22:45:17 PM
Biljettklippning var naturligtvis en av de viktigaste sysslorna man hade som spårvagns- och busskoduktör. På linje 13, 14, 16 och 17 fungerade man som "frispringande" konduktör och hade en speciell handhållen biljetthållare i näven som, med lite list, kunde hålla fem olika biljettyper. Rabattbiljetterna sålde man ju inte så ofta så de låg i konduktörsväskan. Biljettången satt i en hållare på väskremmen. Men det fungerade och efter en tid så blev man riktigt snabb med hantering av biljetter och tilläggsbiljetter. Biljtternas datum- och tidmärkning gjorde man i viss mån innan avgång från ändstationen.

M v h
Ingwar
****
Tackar&Bockar!
70 öre som grundpris. Det var tider det  :)

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 17 december 2014, 17:44:31 PM


Åtta biljettyper! Hade vi verkligen så många 1972? Vill minnas att jag hade tre biljettyper framme på 141:an.

Bilden ovan, som tyvärr inte visar mig körandes H21 Capitol, togs på linje 36 vid Söderhallen 27 juli 1967.

Mvh Gunnar

Det var väl Nyboda som körde 36:an då med Capitol och Metropol eller minns jag fel?
Fanns anslaget om lokalbiljetter ovanför föraren th i alla bussar eller var det just i
ytterplacerade bussar som ytterligare skulle indikera att den här bussen varken
tillhör Hornsberg eller Söderhallen?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 18 december 2014, 13:14:47 PM
Det var väl Nyboda som körde 36:an då med Capitol och Metropol eller minns jag fel?
Fanns anslaget om lokalbiljetter ovanför föraren th i alla bussar eller var det just i
ytterplacerade bussar som ytterligare skulle indikera att den här bussen varken
tillhör Hornsberg eller Söderhallen?

Mr H

Ja, Nyboda hade väl linje 36 1967.
Alla bussar som regelmässigt trafikerade ytterstaden borde ha haft anslaget, även Hornsbergs Capitoler på linje 65 och 66. Men är osäker på hur det var. Lokalbiljetten tror jag introducerades i slutet av 50-talet och jag minns när jag såg anslaget första gångerna på bussarna i sydväst. Blev imponerad och såg fram emot att få köpa en sådan biljett.

/Gunnar

BengaB40

Hej! Intressanta biljettbilder som även väcker minnen hos en resenär! Gunnars bild från H21:ans förarplats är samtidigt en studie i "The American Style" vad beträffar vindrutornas utformning och den tjusiga ratten som satt i första generationen SS-Capitoler. Synd att ingen buss i den Stockholmska versionen blev bevarad!  Hälsn. BengaB40

Harald Nordius

Ja, det fanns en uppsjö av blijettyper, minst två av varje valör. Vissa valörer fanns det ännu fler av för olika ändamål. Här är lite biljetter från några år i 60-talets början när grundpriset var 60 resp.70 öre.



Vit 60/70-öres såldes på ytnätets stadslinjer, gråblå på ytnätets förortslinjer, vit med påtryckt T i innerstadens spärrar. Så har vi 60-öres lokalbiljett som gällde i hela Västerort utanför Alvik eller Söderort utanför Liljeholmen/Gullmarsplan. Tegelfärgad 80-öres för zon 1 och 2 såldes i innerstadens spärrar. Det fanns också vit som såldes i zon 2. Den nedersta 80-öres är från när grundpriset var 70 öre. Den är klippt med I-tång vilket betyder innerstadsspärr. Eftersom den gäller i zon 2 och 3 måste det vara en zongränsstation, i det här fallet Thorildsplan eller Kristineberg eftersom den är klippt vid B. Vit 90-öres är såld i ytterstaden på en anslutningslinje (klippt med rundtång). Vit enkronas är såld i zon 3 på Hagsätralinjen (V-tång för Vantörsbanan). Vit 1.10 är såld i zon 4 som bara fanns i väster.

Rickson

CitatBiljettbordet, vid denna tid, kunde se ut så här. Detta är dock inte samma tillfälle som ovan, men året är 1972.

Hej Hjp

På bilderna ser man att de översta biljetthäftena sitter fastklämda något högre upp än vad som är tänkt. Vad var tanken med detta?

Ingwar Åfeldt

Jag vill bara komplettera med en bild på ett viktigt verktyg för alla gamla biljetter, biljettången! Den avbildade tången använde jag under första halvan av 70-talet som bussförare.




M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Rickson skrivet 19 december 2014, 17:38:32 PM
Hej Hjp

På bilderna ser man att de översta biljetthäftena sitter fastklämda något högre upp än vad som är tänkt. Vad var tanken med detta?
****
Jag ville ha biljetterna i en bestämd ordning. De två översta blocken är praktiskt taget nya, och därmed tjocka. Det gjorde att det blev svårt att riva av en biljett från de två tunna blocken på raden nedanför. När dessa block tog slut, och ersattes med nya, så kunde de översta flyttas ner i hållaren.
Kul att du frågade, för jag fick fundera en stund, innan jag kom ihåg hur det var  ;)

Rickson

CitatJag ville ha biljetterna i en bestämd ordning. De två översta blocken är praktiskt taget nya, och därmed tjocka. Det gjorde att det blev svårt att riva av en biljett från de två tunna blocken på raden nedanför. När dessa block tog slut, och ersattes med nya, så kunde de översta flyttas ner i hållaren.
Kul att du frågade, för jag fick fundera en stund, innan jag kom ihåg hur det var  ;)

Jo jag förstod att det var nån klurig tanke med det hela!  Vad gäller biljettklippandet så måste ju det ha alstrat en hel del små utstansade pappersbitar som låg o drällde precis överallt runt förarplatsen?