Klubbacken-bussen

Startat av Handen-Benke, 09 december 2014, 12:52:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 10 december 2014, 18:21:55 PM
Ja och då borde ju linjen hetat 141. Linje 131 var ju fel redan från början. Olikt SS kan man tycka.
I och för sig fanns väl linje 141 provisoriskt redan 1960 i och med avstängningen av tunneln i Hägerstensåsen.
Kanske det spelade roll.

Eller varför inte 140 som var oanvänt och där nollan kunde indikera att det var en ersättningslinje när hissen väl hade öppnat.  Vi hade nog skött linjenumreringen bättre!  ;)

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 10 december 2014, 18:29:21 PM
Eller varför inte 140 som var oanvänt och där nollan kunde indikera att det var en ersättningslinje när hissen väl hade öppnat.  Vi hade nog skött linjenumreringen bättre!  ;)

/Gunnar

Absolut hade vi gjort det  ;D!
Där kunde ju nollan dessutom anspela på linje 200 tom!

Men jag har lite svårt för just siffran 0 om det ska ses som
sista numret i den tidigare tiotalsserien eller som första tal
i nästa tiotalsserie. Löjligt men detta sedan en annan "professionell"
linjenumrerare satte "myror i huvudet" på mig en gång!
Men visst vi firade ju milleniumskiftet år 2000 så....

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 10 december 2014, 19:01:02 PM
Men jag har lite svårt för just siffran 0 om det ska ses som
sista numret i den tidigare tiotalsserien eller som första tal
i nästa tiotalsserie. Löjligt men detta sedan en annan "professionell"
linjenumrerare satte "myror i huvudet" på mig en gång!
Men visst vi firade ju milleniumskiftet år 2000 så....

Mr H

Men är det egentligen så svårt? Talserien börjar ju vid noll. Vi är ju t.ex. noll år när vi föds och inte ett år! SS har ju också haft en linje 0 även om det inte var så länge. Minns från Blommens att entalen var 0-9, tiotalen 10-19 o.s.v.

/Gunnar

Ted Selander

Citat från: Mr H skrivet 10 december 2014, 18:13:13 PM
---
Vad hette det förresten när man hade stadiga M-F tjänster? Har jag glömt.

Mr H
Man var/är väl 'ess-etta', efter fridagsgruppen S1. Kalla(de)s också söndagsledig, även sedan det blivit ledigt alla lördagar också.

Mr H

Citat från: Ted S skrivet 10 december 2014, 21:02:18 PM
Man var/är väl 'ess-etta', efter fridagsgruppen S1. Kalla(de)s också söndagsledig, även sedan det blivit ledigt alla lördagar också.

Fint, tack Ted!
S1 var det jag tänkte på!

Mvh
Mr H

Gunnar D



Citat från: HJP skrivet 10 december 2014, 11:56:55 AM
Repriserar min bild på H10 6620, i vändslingan vid Gillegatan. Det är den enda bild jag har från denna linje. Den är från 1980-talet.
Man kan se, till vänster, att bussen inte står intill kantstenen, Slingan är byggd för vänstertrafik, och passade aldrig för högertrafiken. Numera är den borttagen.

Här ovan står H21 5253 i samma vändslinga vid Gillegatan 21 mars 1964 redo att avgå mot Klubbacken. Några veckor återstår för linje 161.

Mvh Gunnar

Lars-Håkan_E

Citat från: HJP skrivet 10 december 2014, 11:56:55 AM
****

Repriserar min bild på H10 6620, i vändslingan vid Gillegatan. Det är den enda bild jag har från denna linje. Den är från 1980-talet.
Man kan se, till vänster, att bussen inte står intill kantstenen, Slingan är byggd för vänstertrafik, och passade aldrig för högertrafiken. Numera är den borttagen.

Ja den slingan med tillhörande björkar blev mer o mer olämplig i högertrafiken när bussarnas axelavstånd ökade, hade man tagit ner björken som syns vid framdörren på din bild hade man kommit intill kanstenen bättre.
Tror det var här jag hade en incident med en barnvagn i bakdörren också :-(

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 09 december 2014, 19:28:08 PM
Otroligt, din historia kan lika bra vara min!
Frågan är om du åkte linje 16A, 161, 136 och/eller linje 135? Ja Büssingen kan du väl bara ha åkt på linje 135. Min historia är linje 161 där vi glatt "kappkörde" med Capitolen på linje 161 nerför Klubbacken med våra cyklar och trampbilar. Den vänlige Olofsson som körde lät oss alltid vinna förmodligen mest av säkerhetsskäl! Olofsson älskade f.ö korta linjer så han flyttade i början av 60-talet över till linje 131 vilket ju var det kortaste man kunde hitta!

Du säger att motorn satt fram. Vad är det för typ av buss som du kommer ihåg? En "Dogg" kanske rentav ett "Höghus"? Bilden nedan är tagen vid hpl Selmedalsvägen år 1958 efter en väl utförd kappkörning med linje 161 nerför Klubbacken. Observera den solida hållplatsen, den kraftiga tavlan och papperskorgen av stål! Den som försökte göra åverkan på dessa ting fick nog mest skylla sig själv. Vanligtvis slutade dock inte kappkörningen med 161:an vid hpl Selmedalsvägen utan nedanför branten vid den blivande "Sätta-snigel-på-ögat-parken!" Vilka minnen!

Mr H



K374? Den ska ju gå i trafik i Karlskrona. Försöker du bluffa med oss?
吉先生

Peter Rost

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 december 2014, 16:33:38 PM
131:an var en fasa att bli utlånad till och innan man "gjort sig ett namn" var det ju där man hamnade, om jag minns rätt hann man med 30-32 varv på en tjänst där. 165:an var vad man hoppades på vid utlåning till Nyboda

Med Büssing upp på Nybohovsberget Huh. ;)

Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Rost skrivet 11 december 2014, 22:46:48 PM
Med Büssing upp på Nybohovsberget Huh. ;)

Ja H32 har jag tillbringat några dagar bakom ratten på i den trafiken, sista gången jag hamnade där var det dock H10 (CR112)

Mr H

#25
En kompis körde en H32 på linje 19 under t-avstängningen Högdalen-Hagsätra.
Bussen var fullsatt. På den branta rampen uppför vid cirka Magelungsvägen orkade
inte bussen upp så det var bara att utrymma den på den trånga rampen vilket inte
gjordes utan visst besvär!

Mr H


Gunnar D



Vykortsbilden är väl tagen några år innan linje 161 började gå här men själv minns jag denna vägsträcka som oändligt lång från Mälarhöjdens spårvägshpl fram till Brådstupsvägen 25 (huset bredvid Sagatun) där min farmor bodde. Aldrig fick jag åka 161:an heller, det gjorde jag först på egen hand i början av 60-talet.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 11 december 2014, 09:45:10 AM
Här ovan står H21 5253 i samma vändslinga vid Gillegatan 21 mars 1964 redo att avgå mot Klubbacken. Några veckor återstår för linje 161.
****
Wow! Tackar&Bockar!  :)
Det var en riktig höjdarbild, för mina nostalgiska minnen.

Jag skrev tidigare att H10:an i vändslingan, är den enda bilden jag har från linjen, men menade vändslingan. Repriserar därför ett par bilder till. Inte lika diggabla som Capitolerna, men ändå historiska idag.


H10 5854 vid Mälarhöjden, augusti 1991.




SL 5028. Hjulbyte, efter förmodad punktering. Mälarhöjden, 28 mars 1996.

Nisse Bökelund

Passande bild på 5028 då (h)julen står för dörren.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 13 december 2014, 13:29:57 PM
Jag skrev tidigare att H10:an i vändslingan, är den enda bilden jag har från linjen, men menade vändslingan. Repriserar därför ett par bilder till. Inte lika diggabla som Capitolerna, men ändå historiska idag.


Tack för dem, har själv inte tagit en enda bild på linje 135 under de snart 50 år linjen funnits. Nästan brottsligt!
Har inte heller sett någon bild på 135:an med H21 men tror jag sett en bild på linjen med H24 vid Mälarhöjden. Skulle vara tacksam om bilder på 135:an med Capitol kunde visas.

/Gunnar