Förare med handskar

Startat av 1896, 15 november 2014, 12:57:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Har sett vid slussen att förarna har handskar då de kör fram till hållplatsen för att lasta, vadan detta ?  ???  Är det någon nypåkommen bacillskräck, eller har det med fordonsvård att göra ?  ???

homer

Varför skulle de vara något nytt? har väl alltid funnits förare som har kört med olika typer av handskar, och största anledningen är att man inte vill bli svart om fingrarna p g a slitna rattar som färgar av sig

igel

Citat från: homer skrivet 15 november 2014, 13:19:53 PM
Varför skulle de vara något nytt? har väl alltid funnits förare som har kört med olika typer av handskar, och största anledningen är att man inte vill bli svart om fingrarna p g a slitna rattar som färgar av sig
Typiskt att rattarna inte kan förbli lagom slitna  ;) En gammal färgar av sig, en ny är så hal att man riskerar att slinta om man försöker veva runt den med en hand.

Nico

Har använt handskar i många år när jag kört buss. Dels för ett bättre grepp och dels då det helt enkelt känns fräschare att ha rena (någorlunda i alla fall) fingrar om man helt plötsligt behöver klia sig i ögat eller något i den vägen. Nu kör jag ju inte heltid längre, men har trots det alltid med mig förarhandskarna i väskan utifall att...

I vissa lägen tillhandahåller arbetsgivaren någon form av handskar, men jag gillar tunna skinnhandskar som andas så i mitt fall får jag stå för handskarna själv. Dessa brukar hålla ganska länge, men häromåret bytte jag till ett par nya Hestra arbetshandskar. Har haft sådana förut oxå och trivs med dem (och de är tunnare och smidigare än vad som framgår av bilden) ...finns bl.a. hos Naturkompaniet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Redan -83 så fick man ut två par handskar , ett tunt par skinnhandskar för de som ville köra med sådana
och ett par rejäla vinterhandskar en gång om året.

/Lennart

Lars-Håkan_E

Citat från: groenis skrivet 15 november 2014, 16:25:35 PM
Redan -83 så fick man ut två par handskar , ett tunt par skinnhandskar för de som ville köra med sådana
och ett par rejäla vinterhandskar en gång om året.

/Lennart

Precis!

T.ex. den mönstrade ratten hos Sc CR 112 var inte så värt hygienisk och många nyttjade därför handskar

Peter Rost

Har hört att rattarna på 112:orna ibland var "hala" - kan det stämma?

/Peter