I morgon lördag för 45 år sedan...

Startat av Mr H, 07 november 2014, 17:18:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

...kör H33 4290 som tur 2 på linje 54 förbi extratur 50 vid Hornstull som består av H23 5413.

Mr H


Björn Forslund

H23, H33 o bubbla. Visst var det roligare förr. Fin bild!

roggek

Och högmastarmaturer modell "rymdskepp".
Regnskydd i korrugerad plåt...

Ja det var roligare förr...

Mr H

Bara att hålla med föregående två talare!

Mr H


HJP

Citat från: Mr H skrivet 07 november 2014, 17:18:17 PM
...kör H33 4290 som tur 2 på linje 54 förbi extratur 50 vid Hornstull som består av H23 5413.

Mr H
****
Mycket trevligt! Speciellt H33, ses sällan på forumet - Tackar&Bockar!

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 07 november 2014, 21:06:12 PM
****
Mycket trevligt! Speciellt H33, ses sällan på forumet - Tackar&Bockar!

Det fanns väl aldrig mer än 19 H33 i trafik samtidigt? En förstördes ju i en krock redan före Dagen H.

Gunnar D

Talande bild!
Lite störande att extrabussen står avvaktande framför hållplatsstolpen. Men det fanns väl ingen annan möjlighet.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 november 2014, 09:15:15 AM
Det fanns väl aldrig mer än 19 H33 i trafik samtidigt? En förstördes ju i en krock redan före Dagen H.

Ja fast inte samma! Vilken slamkrypare!
Överdelen på den först krockade gick ju sedan i trafik på nederdelen till en annan krockad (4290?)
Men nettotalet är ju givetvis 19!

Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 08 november 2014, 10:30:49 AM
Talande bild!
Lite störande att extrabussen står avvaktande framför hållplatsstolpen. Men det fanns väl ingen annan möjlighet.

/Gunnar

Nu är det möjligt att det blåser upp till en hållplatslägesdebatt typ Mälarhöjden men jag tror att extravagnarnas hållplatsläge var längre fram
(konstigt nog!) ungefär som jag står med ryggen mot den när jag tar bilden. Irriterande för när man kom upp från tunnelbanan så kunde man lätt missa att det stog en buss där (och var det en Capitol så var ju hela dagen sedan förstörd!) Egentligen så brukade väl extravagnarna också tidsreglera längre upp i backen i kurvan ner från Liljeholmsbron efter att ha gjort en (tiilåten)"rundpall" alternativt kommit från Nyboda? Kanske HJP kört e-vagnar från Nyboda och minns?

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 08 november 2014, 10:51:40 AM
Egentligen så brukade väl extravagnarna också tidsreglera längre upp i backen i kurvan ner från Liljeholmsbron efter att ha gjort en (tiilåten)"rundpall" alternativt kommit från Nyboda? Kanske HJP kört e-vagnar från Nyboda och minns?

Mr H
****
Nej, när jag var i Nyboda, så minns jag att vi hade innerstadslinjerna 43 och 66. Båda trafikerades med H23. 54E har jag inget minne av, från den tiden, endast från tiden i Hornsberg.

Railmaster

Och trafikledningstornet till höger i bild hittar ni numera på halkbanan i Gillinge! Bra att veta den dag allt skall återskapas! Kan någon bara få fram en H33? :(

HJP

Citat från: Railmaster skrivet 08 november 2014, 15:28:19 PM
Och trafikledningstornet till höger i bild hittar ni numera på halkbanan i Gillinge! Bra att veta den dag allt skall återskapas! Kan någon bara få fram en H33? :(
****
Återskapas?! Då får man mycket att göra  ;)
Alla H33 är skrotade  :'(
.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 08 november 2014, 10:46:47 AM
Ja fast inte samma! Vilken slamkrypare!
Överdelen på den först krockade gick ju sedan i trafik på nederdelen till en annan krockad (4290?)

Tror det var 4292.

Citat från: HJP skrivet 08 november 2014, 11:14:31 AM
****
Nej, när jag var i Nyboda, så minns jag att vi hade innerstadslinjerna 43 och 66. Båda trafikerades med H23. 54E har jag inget minne av, från den tiden, endast från tiden i Hornsberg.

När jag var i Nyboda 1971 vill jag minnas att jag körde linje 54E med sträckningen Hornstull-Fridhemsplan.

/Gunnar

zjbus

Citat från: Railmaster skrivet 08 november 2014, 15:28:19 PM
Och trafikledningstornet till höger i bild hittar ni numera på halkbanan i Gillinge! Bra att veta den dag allt skall återskapas! Kan någon bara få fram en H33? :(
Denna H35:a är i.a.f. bevarad. www.svenskbusshistoria.se/go?id=45644