Mälaröbussar

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 oktober 2014, 09:35:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Efter studium av mina MOAB-bilder kan jag säga att förlängningen skett mellan bakdörren och bakaxeln, där ett fönster tillkommit. I original satt bakdörren alldeles framför bakaxeln.

Tommy E

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 oktober 2014, 10:40:58 AM
Efter studium av mina MOAB-bilder kan jag säga att förlängningen skett mellan bakdörren och bakaxeln, där ett fönster tillkommit. I original satt bakdörren alldeles framför bakaxeln.

Intressant, tack för att du tog dig tid att undersöka saken! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ola Almquist

#17
Staffan nämner interimsskyltar på bloggen. ASJ-bussarna ser ut att ha E-skyltar vilket var vanligt på bussar med ASJ-tillverkade karosser, men det förekom även det kommande hemlänets bokstav och t.ex. tidaholmare med R-skyltar. Vad avgjorde detta? Bilder finns på Samlingsportalen.

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 20 oktober 2014, 14:55:48 PM
Staffan nämner interimsskyltar på bloggen. ASJ-bussarna ser ut att ha E-skyltar vilket var vanligt på bussar med ASJ-tillverkade karosser, men det förekom även det kommande hemlänets bokstav och t.ex. tidaholmare med R-skyltar. Vad avgjorde detta?

M.v.h.
Ola

Så vitt jag vet så var det platsen där första registreringsbesiktning (det kanske hette något annat på den tiden) gjordes som var avgörande. Alltså så som det är i Norge fortfarande. Eller i varje fall var så länge det byggdes bussar i Norge: bussar från Vest i Stryn fick ofta U som första bokstav på nummerplåten och de som kom från Arna utanför Bergen fick S.

Interimsskyltar var röda med vit text och alla nya fordon tilldelades sådana under den tid som de riktiga skyltarna tillverkades. Det brukade ta cirka en månad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Det fanns interimsskyltar som var gröna också, minns man kunde se sådana på nya bilar, osålda sådana, hos bilfirmor förr!  Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 20 oktober 2014, 16:56:34 PM
Hej! Det fanns interimsskyltar som var gröna också, minns man kunde se sådana på nya bilar, osålda sådana, hos bilfirmor förr!  Hälsn. BengaB40

Kan det vara så att bilhandlarna fick gröna interimsskyltar för just osålda fordon? Alltså ungefär som dagens saluvagnsskyltar även om dessa inte är kopplade till ett visst fordon utan till en viss handlare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Ofta förekommer samma nummer på olika bussar. Troligen hade karossören några skyltar typ saluvagn och flytande försäkring för att kunna provköra nya bussar.

bilomnibussen

Ang skyltarna: Bilhandlarna hade grönskyltar, fanns t o m sådana med läderremmar att lätt spänna på och av (personbilar) Mitt livs enda nya personbil körde jag hem från Mölndal på grönskyltar. Jag fick låna med dem från bilhandlaren i Örebro och åkte tåg ner. Först efter någon vecka levererades bilen till mig officiellt och hade då fått rödskyltar som man fick ha i tre veckor.

Ang vilka bussar det är på bilderna. För min del kan jag bara gissa att de två snarlika borde vara ScV 1939 medan den som visas här ovan synes vara ett till två år äldre. Jag har inte blivit klok på hur man byggde vid ASJ, de två utförandetyperna ser ut att ha förekommit samtidigt. Kanske kan man läsa om det i ASJ-boken som jag ännu inte har sett.

Mvh Jan G

Tommy E

Citat från: bilomnibussen skrivet 26 oktober 2014, 20:38:25 PM
Ang vilka bussar det är på bilderna. För min del kan jag bara gissa att de två snarlika borde vara ScV 1939 medan den som visas här ovan synes vara ett till två år äldre.

Hmm, vilken modell anser du att de två snarlika är av? Jag gissade nämligen på Scania-Vabis B21, men de bussar av denna modell som finns med i listan på MOAB-sidan är av årsmodell 1946 och 1947. Jag ska väl tillägga att jag inte har speciellt bra koll på bussmodeller från första halvan av 1900-talet, så jag är tacksam för hjälp.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

bilomnibussen

Nog fanns det väl två Scanior från 1939 i förteckningen eller är jag alldeles ute och seglar? Karossutförandet motsvarar vad jag vill datera till ca 1939-1943 nånting. Ett kännetecken var den grova stolpen som innehöll körriktningspilen.
Mvh Jan G

Tommy E

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 oktober 2014, 22:24:16 PM
Nog fanns det väl två Scanior från 1939 i förteckningen eller är jag alldeles ute och seglar? Karossutförandet motsvarar vad jag vill datera till ca 1939-1943 nånting. Ett kännetecken var den grova stolpen som innehöll körriktningspilen.
Mvh Jan G

Inte av modellen ScV B21, men det är inte alls säkert att listorna är kompletta. De bussar från 1939 som finns i listorna är av modellen ScV 850, kan det vara sådana som bilderna visar?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

bilomnibussen

De två snarlika bussarna anser jag ha ett äldre utförande än ASJ-vagnar från 1946 och framåt ett par år. Dock har jag aldrig sett några av den typen tillverkade redan 1939, däremot bl a 1942 som jag just nu kommer ihåg. Men man kan aldrig vara för säker när det gäller större bussföretag t ex i Stockholmstrakten där andra som t ex Björknäsbussarna tycks ha haft lite egna ASJ-utföranden.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Nu hittade jag en bild på en buss från SLO som var nästan på pricken lik de två vi diskuterar. En äldre Scania-Vabis med ny ASJ-kaross från 1944. I Buss på Buss, Gert Ekströms bok om Stockholms Läns Omnibus AB, sid. 16.
Mvh Jan G

Tommy E

Citat från: bilomnibussen skrivet 31 oktober 2014, 21:39:25 PM
Nu hittade jag en bild på en buss från SLO som var nästan på pricken lik de två vi diskuterar. En äldre Scania-Vabis med ny ASJ-kaross från 1944. I Buss på Buss, Gert Ekströms bok om Stockholms Läns Omnibus AB, sid. 16.
Mvh Jan G

Innebär det att du inte tror på min gissning om Scania-Vabis B21 från 1946/47? Det jag baserade gissningen på var likheterna med denna buss, som enligt fotografen är en B21 från 1946 med reg.nr B120. Den enda skillnaden jag har sett hittills är att körriktningsvisaren är placerad ett steg längre bak jämfört med de två bussarna vi diskuterar.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

bilomnibussen

Ja bombsäker kan jag inte vara. Min uppfattning grundar sig på ett flertal ASJ-vagnar som var i Knut Oskar Gustavsons ägo men även andra härifrån länet. Nu kollade jag lite närmare på tre av Knut-Oskar-vagnarna. Visserligen är de av årsmodell 1946 men levererade 1947 och det kan förklara de modernare karosserna med mera rundade vindrutor och ett allmänt lite modernare utseende. Jag får nog backa hem här.
Mvh Jan G