Mälaröbussar

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 oktober 2014, 09:35:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord



En tidigare kollega och fortfarande god vän skickade mig fem bilder på gamla Mälaröbussar. För den som vill se de andra fyra hänvisar jag till min blogg.

http://savenfjord.blogspot.se/2014/10/gamla-malarobussar.html

Tar tacksamt emot hjälp med identifiering av bussarna. Antingen här eller också som kommentar till bloggen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

****
Tack för dessa bilder!
Hade MOAB samma ljusblå färg på bussarna från början, som de hade på senare tid?

Björn Forslund

Några av bilderna är leveransbilder. Även de övriga har förekommit i andra sammanhang. BF62:an är förlängd i efterhand, bussen hade dåliga vägegenskaper med sitt ursprungliga korta överhäng bak och hela serien förlängdes för att få bättre balans.
MOAB hade den vackra ljusblå färgen redan på 30-talet och var de första med Scania-Vabis bulldogbussar.

BengaB40

Hej! Alltid lika kul att se vackra leveransfoton av gamla bussar! Nummer 3 och 5 i bloggen måste vara tidiga i B20-serien ca. 1946, medan nr. 4  från andra hälften av 30-talet!  Hälsn. BengaB40

Mr H

#4
På Staffans blogg ses en av MOABs ASJ-vagnar. När förlängde MOAB dem (vilket inte BSS och BSBV med samma ägare gjorde) och märkligt att det bara var MOAB som gjorde det (de hade ju samma ägare).

Mr H

Railmaster

Förlängdes de fram, bak eller mitt på?

Tommy E

Vilka trevliga bilder, fredagskvällen är räddad!! :D Jag tackar så jättemycket för berömmet om MOAB-hemsidan, fast den som förtjänar mest beröm är sidans skapare Dan Arleborg. :) Det är bara uppdateringarna fr.o.m. 15 juni 2013 som har gjorts av mig, men jag tycker verkligen det är roligt att förvalta en så trevlig historisk hemsida!

Bussen på bild 2 är MOAB 51, registreringsnummer B165 (länk till SBH). Bussarna på övriga bilder är nog inte lika lätta att identifiera. Bild 1 finns med på MOAB-hemsidan, men bussen betecknas där som okänd.

Citat från: Mr H skrivet 17 oktober 2014, 13:41:32 PM
På Staffans blogg ses en av MOABs ASJ-vagnar. När förlängde MOAB dem (vilket inte BSS och BSBV med samma ägare gjorde) och märkligt att det bara var MOAB som gjorde det (de hade ju samma ägare).

1959 enligt MOAB-sidan.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tommy E skrivet 17 oktober 2014, 21:34:20 PM
Vilka trevliga bilder, fredagskvällen är räddad!! :D Jag tackar så jättemycket för berömmet om MOAB-hemsidan, fast den som förtjänar mest beröm är sidans skapare Dan Arleborg. :) Det är bara uppdateringarna fr.o.m. 15 juni 2013 som har gjorts av mig, men jag tycker verkligen det är roligt att förvalta en så trevlig historisk hemsida!

Du skall ändå ha en hel del credits för att du håller sidan vid liv och uppdaterar den så berömmet var välkänt. Men Dan Arleborg skall naturligtvis också ha sin del av äran. Jag har därför justerat detta i bloggen nu. Tack för påpekandet!

Vill du ha bilderna på sidan kan jag förmedla kontakten med den som jag fick bilderna av.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tommy E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2014, 22:05:09 PM
Du skall ändå ha en hel del credits för att du håller sidan vid liv och uppdaterar den så berömmet var välkänt. Men Dan Arleborg skall naturligtvis också ha sin del av äran. Jag har därför justerat detta i bloggen nu. Tack för påpekandet!

Vill du ha bilderna på sidan kan jag förmedla kontakten med den som jag fick bilderna av.

Tack igen! ;) Ja, det vore verkligen roligt med fler historiska bilder på hemsidan, så det får du väldigt gärna göra! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tommy E skrivet 17 oktober 2014, 22:09:28 PM
Tack igen! ;) Ja, det vore verkligen roligt med fler historiska bilder på hemsidan, så det får du väldigt gärna göra! :)

Du har PM - och får förhoppningsvis ett till på måndag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Railmaster

Men hur var det med förlängningen? ??? :)

Tommy E

Citat från: Railmaster skrivet 17 oktober 2014, 23:52:40 PM
Men hur var det med förlängningen? ??? :)

Tyvärr vet jag inte vilken del av bussarna som förlängdes, men eftersom överhänget bak ser ganska långt ut skulle jag gissa att det var där. Av bilden att döma kan det knappast ha varit fram i alla fall.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Björn Forslund

#12
Citat från: Railmaster skrivet 17 oktober 2014, 23:52:40 PM
Men hur var det med förlängningen? ??? :)

De förlängdes bakom bakaxeln för att balansera motorns vikt trodde jag först men när jag ser bilden ser det ut som de förlängdes framför bakaxeln,  därav bakdörrens placering. Alltså längre axelavstånd. De korta BF var inte så lyckade med den tunga motorn framför framaxeln. Ska kolla de bilder jag har på originalutförandet.

Mr H

Varför gjordes inte det på BSBV och BSS?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 18 oktober 2014, 10:56:18 AM
Varför gjordes inte det på BSBV och BSS?

Mr H

De enda bussarna av den typen BSS och BSBV hade var "småskorporna" 140-vagnarna som var mycket lika MOAB-vagnarna, samt de fyra condorturisterna. Dessa var inte populära bland förarna. I övrigt hade man bara de långa BF63 , 150 o 160 serierna.