"Buss nära störta ner till tunnelbanan"

Startat av buskörare, 31 augusti 2014, 14:07:46 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

buskörare

Enligt uppgift mår föraren okej, inget brutet. H*n kom uppifrån Mörby och i rondellen precis innan DAS kom det en taxi och körde ut rakt framför bussen. Hur bussen sen hamnade där den hamnade vet jag inte.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 01 september 2014, 23:24:31 PM
Enligt uppgift mår föraren okej, inget brutet. H*n kom uppifrån Mörby och i rondellen precis innan DAS kom det en taxi och körde ut rakt framför bussen. Hur bussen sen hamnade där den hamnade vet jag inte.

Där har jag smällt med en taxi 1985 :-(, då blev det rättssak som inte slutade till motpartens fördel.

Man kan tänka sig att styrningen skadats vid smällen eller att föraren chockats, allt är möjligt

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 23:28:16 PM
Där har jag smällt med en taxi 1985 :-(, då blev det rättssak som inte slutade till motpartens fördel.

Man kan tänka sig att styrningen skadats vid smällen eller att föraren chockats, allt är möjligt

Vet inte om det blev en kollision mellan bil-buss. Men chock i ett sånt läge låter ju inte helt omöjligt.

igel

Även om det visar sig att det var taxibilen som körde ut framför, kommer bussföraren att "komma undan" med det. Med tanke på skadorna på bussen och på nergången. Det var ju krocken med nergången som de flesta skador på bussen härrör ifrån. Och avståndet från rondellen till nergången är runt 50m och då går vägen över två refuger. Hur hög fart måste bussen ha hållit för att åstadkomma detta.

buskörare

Citat från: igel skrivet 02 september 2014, 10:34:08 AM
Även om det visar sig att det var taxibilen som körde ut framför, kommer bussföraren att "komma undan" med det. Med tanke på skadorna på bussen och på nergången. Det var ju krocken med nergången som de flesta skador på bussen härrör ifrån. Och avståndet från rondellen till nergången är runt 50m och då går vägen över två refuger. Hur hög fart måste bussen ha hållit för att åstadkomma detta.

Menar du att om jag som bilist måste väja för en annan bil och kör i mitträcket så får jag stå för mina egna skador? Så är det knappast.

igel

Citat från: buskörare skrivet 02 september 2014, 10:50:14 AM
Menar du att om jag som bilist måste väja för en annan bil och kör i mitträcket så får jag stå för mina egna skador? Så är det knappast.

Nä så menar jag inte, men bussens hastighet när den kom in i rondellen kan ha haft betydande inverkan till; 1 att olyckan inträffade, 2 utgången för olyckan.

Jag påstår inte att bussen körde för fort. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: igel skrivet 02 september 2014, 11:41:12 AM
Nä så menar jag inte, men bussens hastighet när den kom in i rondellen kan ha haft betydande inverkan till; 1 att olyckan inträffade, 2 utgången för olyckan.

Jag påstår inte att bussen körde för fort.

Hur fort tror du det går att köra en buss i en rondell?

Låt dem som kan det här sköta olycksutredningen.  >:(
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

igel

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2014, 11:53:30 AM
Hur fort tror du det går att köra en buss i en rondell?
I den rondellen från det hållet bussen kom, går det att hålla 50km/h eller mera utan problem om man kör in i rondellen i bussfilen (högerfilen) byter till den vanliga filen (genar) i rondellen (följer innerkanten) går ut ur rondellen i bussfilen.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2014, 11:53:30 AM
Låt dem som kan det här sköta olycksutredningen.  >:(
Jag tänker inte spekulera.

buskörare

Citat från: igel skrivet 02 september 2014, 11:41:12 AM
Nä så menar jag inte, men bussens hastighet när den kom in i rondellen kan ha haft betydande inverkan till; 1 att olyckan inträffade, 2 utgången för olyckan.

Jag påstår inte att bussen körde för fort.

Bussen körde lugnt och fint enligt uppgift.

ichessy

Citat från: buskörare skrivet 01 september 2014, 00:50:47 AM
Många av holländarna har ju haft skyltproblem, dom skyltar inte alls t.ex. Kanske var nått fel och dom bytte hela alltet?

Ibland visas det "myrornas krig"  ;D
Software Developer

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 01 september 2014, 00:50:47 AM
Många av holländarna har ju haft skyltproblem, dom skyltar inte alls t.ex. Kanske var nått fel och dom bytte hela alltet?

Det är väl färre ljuspunkter på de som sitter i "Holland-bussarna" än de som sitter i övriga med LED-skyltar, därav den avvikande skyltningen (i de fall den fungerar).

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 19:13:37 PM
Det finns ju trots allt flera stora åkare med flera hundratals bussar som har ett bättre skydd än bara trafik, det beror ju lite på vad man har för skadestatistik också när premien ska sättas men självrisker på 40-80 tkr för vagnskada lär vara ganska normalt

Fast Arriva har ju inte några hundra bussar utan några tusen. Bara försäkringspremierna lär bli enorma då.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 02 september 2014, 15:33:22 PM
Bussen körde lugnt och fint enligt uppgift.

Förundersökningen är nu avslutad och förundersökningsledaren informerade media i förrgår att utredningen visar att taxichauffören var ensam vållande till olyckan vars kostnader uppgår till mångmiljonbelopp.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 oktober 2014, 21:56:17 PM
Förundersökningen är nu avslutad och förundersökningsledaren informerade media i förrgår att utredningen visar att taxichauffören var ensam vållande till olyckan vars kostnader uppgår till mångmiljonbelopp.

http://www.mitti.se/taxiforare-orsakade-busskrasch/

Fast de som följt den här tråden har ju sett rätt tvärsäkra slutsatser om att det var bussförarens fel trots allt. Kanske kan vara bra att avvakta lite ibland innan man drar sådana.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Ja, det är lätt att beskylla nån. Trist. Men bra att det är löst!