Bättre med längre avtalstider eller incitament/skrivningar i avtalen där bussarna ska hålla x år och inre bara ett avtal. Då kam ju bussen vara slut efter 8 år. Om t.ex huvudmännen tillhandahåller bussarna kanske de håller längre om entreprenören ska se till att de kan lämnas vidare till nästa avtal.
Avtalstider längre än de 10 år som finns i många avtal idag är knappast möjliga eller ens önskvärda.
Enklast är nog att enbart ha en snittålder och i övrigt ett funktionskrav, typ uppfylla lägst Euro 5 eller så, då sållar man ut alla gamlingar och ger möjlighet till att flytta bussar för att klara snittåldern.
Det här med huvudmannaägda bussar förutom när man ställt extrema specialkrav som t.ex nu i Malmö är ingen framkomlig väg annat än för de två-tre största bolagen som kan se ekonomiska fördelar med detta, bussinköpen måste upphandlas och lär leda till stora bekymmer och spännande modeller.
Underhållsproblemen finns ju f.ö i princip bara hos en del av just dessa två-tre bolags depåer.