Åldersbestämning buss i Mariestad?

Startat av Uppsala-Fredrik, 14 juni 2014, 15:12:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Uppsala-Fredrik

Hej alla engagerade bussmänniskor.
Jag skulle behöva hjälp med att bestämma när detta kort (vykort) togs av Gamla Torget i Mariestad. Där står en buss som det säkert är någon av er som kan åldersbestämma. Vad tror ni förkortningen MIAB på bussen står för och sedan är det tre orter som står på bussen? Det skulle även vara roligt att veta vad det är för någon bil på bilden. Affären på bilden är min morfar K. G. Andersson som var bil/buss/traktorhandlare i Mariestad.
Undrar Fredrik i Uppsala




Fridgemaster

Hej

Fordonen är från sent 1920-tal. Bilen är av amerikanskt fabrikat ca 1926-28. Bussen ser också ut att vara från samma tid.  Bensinpumpen är en Ljungman VICI tillverkades mellan 1927 - 1933.

Uppsala-Fredrik


Ola Almquist

Jag kan tänka mig att det står M.T.A-B. eller M.L.A-B. I "Omnibustrafiken och linjetrafiken med lastbilar i Sverige" från 1938 finns Mariestads Lokaltrafik med (trafiken började 1922). Det finns också Arvid Johanssons Omnibustrafik, Mariestad. Trafiken började 1924 och övertogs av nuvarande ägare 1929 (alltså borde namnet ha varit något annat tidigare). Nåväl, förhållandena i boken är från 1938 och det finns säkert bolag som inte finns med, eller? Beträffande ortnamnen skulle det kunna vara Mariestad - Tidan alt. Tidavad. Arvid Johansson bedrev bl.a. trafik Mariestad - Tidavad - Skövde och Väring - Skövde. Mariestads Lokaltrafiks linjer finns inte med men man bedrev postbefordran Låstad - Mariestad.

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Bussen kan möjligen ha en Hjärstakaross, alltså byggd vid Hjärsta Möbelfabrik, Örebro, men i så fall i skarven mellan äldre och nyare utförande, runt 1928. Flera karossdetaljer som fönstren och bakpartiet kan tyda på detta liksom typografin i texten på bussen. Men det är en gissning.
Mvh Jan G