Büssing på Bällstavägen

Startat av Mr G, 29 april 2014, 23:40:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 14 maj 2014, 22:50:37 PM
Jag har en statuslista från SL på SL:s bussar (som den heter) daterad 820701. Där står samtliga littera upptagna både de som är skrotade inom resp littera och de som 820701 är körklara. Jag vet att det kan finnas fel i den men på det stora hela är den väldigt komplett. H32 4001 står som skrot 800821, 4002 780705, 4003 avställd o.s.v. Om du är snäll så kan du få låna den! ;D

Mr H

Det låter intressant! Själv har jag tillgång till en tjock pärm med försäljningsuppgifter, skrotuppgifter, fakturakopior mm på ett stort antal SL-bussar sålda/ skrotade på 80-talet. På den tiden gick ju allt säljbart via FFV, som H65, H80, H81 och "Long John" fick bara rensade skal i princip, utan säljbara delar, vilket föranledde en amper skrivelse till SL.
Problemet är som sagt att det kunde gå ganska lång tid från det att en buss föreslogs för skrotning till skrotrapporten kom. Många vrak stod ju länge som reservdelslager längs med väggen vid Brommahallen t ex.

Mr H

Ja och det berömda s.k "Salutorget" t.h om rampen i Nybodahallen!

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 15 maj 2014, 10:36:33 AM
Ja och det berömda s.k "Salutorget" t.h om rampen i Nybodahallen!

Mr H

Tror jag ska skicka det jag skrivit ihop till dig för granskning o komplettering! Givetvis även Excellistan med 280 rader för faktagranskning....

christian berg

Hej,

intressant med H32-tema i nästa Färdskrivaren. De uppgifter jag har om sålda H32/H38 är följande:

4155 och 4188 till Vänersborg
4084, 4104, 4118,4119, 410,4145 och 4160 till Trollhättan
4178,4179,4182,4185 tilllsammans med ett flertal H34, H63 och H65 till en privatperson i Stora Sundby som förmodligen var skrothandlare eller exporterade bussarna. Just dessa bussar hade varit avställda i Nyboda i mer än ett år och var knappast körbara.
4008,4013 och 4100 till privatpersoner. 4100 stod på 80-talet på Söder Mälarstrand och fanns sedan halvskrotad i grön målning på en industritomt i Bromma. 4008 fanns som sagt i Rydbo och skrotades för ett par år sedan.
4149 och 4211 hamnade hos Lidingöföreningen och åtminstone 4149 fanns kvar länge, åtminstone på papperet.
4033,4049,4051,4079,4083 och 4277 såldes till olika brandkårer (4033 användes dock först ett tag som privat övningsbuss)
4157, 4206, 4215, 4218, 4220 och 4255 såldes till TV och 4220 figurerade i någon tv-film som halvt uppbränd på Kungsgatan i samband med fingerade kravaller.

Som nämns i tråden ovan var det många H32 som stod avställda i åratal innan de skrotades, förmodligen som någon form av reserv. Därför är skrotbeslutsdatum eller avställningsdatum mer relevant än skrotdatum. Några exempel:

4009, 4012 och ett tiotal H32 från Hornsberg var avställda från våren 1977 till skrot i november 78.
Ett flertal av bussarna i serien 4177-4186 stod i Nyboda från vintern 78 till hösten 79.
Ovan nämnda 4001 stod tillsammans med 4005,4006, 4277 och 4279 1979-80 i tunnelbanedepån i Spånga.
4198 med fler stod 1980-81 i Nyboda
4086 och ungefär 20 andra Hornsbergsvagnar stod avställda utan att plockas på delar i Högdalen under feb-nov 1981.
De sista H32 som avställdes 1984 stod länge i Nyboda, den sist som försvann på senhösten var 4132.
Rekordet hade kanske 4034 som ställdes av i januari 1981 och skrotades först i juli 1983.

Hälsningar

Christian B

Björn Forslund

Tack för det, Christian!
Är det någon som har koll på vad som hände med de 10 H32 som slopades fram till -77? Dessa hade till största delen råkat ut för olyckor. Omständigheterna vore intressanta att veta. 4032 och 4040 var väl först ut när de krockade med varandra i Bromma 1971.

Peter Rost

Citat från: christian berg skrivet 15 maj 2014, 21:54:47 PM
Hej,

intressant med H32-tema i nästa Färdskrivaren. De uppgifter jag har om sålda H32/H38 är följande:

4155 och 4188 till Vänersborg
4084, 4104, 4118,4119, 410,4145 och 4160 till Trollhättan
4178,4179,4182,4185 tilllsammans med ett flertal H34, H63 och H65 till en privatperson i Stora Sundby som förmodligen var skrothandlare eller exporterade bussarna. Just dessa bussar hade varit avställda i Nyboda i mer än ett år och var knappast körbara.
4008,4013 och 4100 till privatpersoner. 4100 stod på 80-talet på Söder Mälarstrand och fanns sedan halvskrotad i grön målning på en industritomt i Bromma. 4008 fanns som sagt i Rydbo och skrotades för ett par år sedan.
4149 och 4211 hamnade hos Lidingöföreningen och åtminstone 4149 fanns kvar länge, åtminstone på papperet.
4033,4049,4051,4079,4083 och 4277 såldes till olika brandkårer (4033 användes dock först ett tag som privat övningsbuss)
4157, 4206, 4215, 4218, 4220 och 4255 såldes till TV och 4220 figurerade i någon tv-film som halvt uppbränd på Kungsgatan i samband med fingerade kravaller.

Som nämns i tråden ovan var det många H32 som stod avställda i åratal innan de skrotades, förmodligen som någon form av reserv. Därför är skrotbeslutsdatum eller avställningsdatum mer relevant än skrotdatum. Några exempel:

4009, 4012 och ett tiotal H32 från Hornsberg var avställda från våren 1977 till skrot i november 78.
Ett flertal av bussarna i serien 4177-4186 stod i Nyboda från vintern 78 till hösten 79.
Ovan nämnda 4001 stod tillsammans med 4005,4006, 4277 och 4279 1979-80 i tunnelbanedepån i Spånga.
4198 med fler stod 1980-81 i Nyboda
4086 och ungefär 20 andra Hornsbergsvagnar stod avställda utan att plockas på delar i Högdalen under feb-nov 1981.
De sista H32 som avställdes 1984 stod länge i Nyboda, den sist som försvann på senhösten var 4132.
Rekordet hade kanske 4034 som ställdes av i januari 1981 och skrotades först i juli 1983.

Hälsningar

Christian B

4028 hamnade hos brandförsvaret i Österåker. 4119 har jag bild på, tagen vid Jarlaplan.

/Peter

Mr H

Citat från: christian berg skrivet 15 maj 2014, 21:54:47 PM

4178,4179,4182,4185 tilllsammans med ett flertal H34, H63 och H65 till en privatperson i Stora Sundby som förmodligen var skrothandlare eller exporterade bussarna. Just dessa bussar hade varit avställda i Nyboda i mer än ett år och var knappast körbara.

Det här med Stora Sundby är intressant! Har för mig att det var ett stuteri med en kvinna som angavs som köpare av bussarna. Men skrotades de där eller sålde stuteriet de vidare? Har för mig att det var ganska så många bussar som försvann dit av olika modeller.

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 16 maj 2014, 15:35:54 PM
Det här med Stora Sundby är intressant! Har för mig att det var ett stuteri med en kvinna som angavs som köpare av bussarna. Men skrotades de där eller sålde stuteriet de vidare? Har för mig att det var ganska så många bussar som försvann dit av olika modeller.

Mr H

Kanske bara någon som hyrt in sig på platsen och köpte upp bussar fvb Afrika. Det förekom några som sysslade med den verksamheten på 80-talet, men de riktade in sig på Scania frontmotorbussar. Büssing var nog inte mycket att ha på begmarknaden i Afrika.

christian berg

Hej,

jag har också undrat över dessa och varför de hamnade där och inte på Högdalen. Jag har läst i någon tidningsartikel för länge sedan att ett antal gamla SL-bussar använts som tillfälliga bostäder/skydd för jordbävningsoffer i Italien omkring 1980. Om denna uppgift stämmer kan det väl egentligen bara handla om dessa bussar. De som såldes till Stor Sundby var förutom H32-orna, H34 4348,4365,4373,4387,4480 och 4488, H63 7023,7024, H65A 6124, H65B 7073. Kanske går det att hitta någon gammal Büssing eller Leyland någonstans i Italien!

När det gäller frågan om 10 H32 som slopats före 1977 var det bara sex som försvann före 1977:

4032 och 4040 krockade på Bällstavägen i november 1971 och skrotades i november 1972
4257 krockade på linje 143 4 februari 1972 och skrotades i mars 1973
4222 krockade på linje 134 i mars 1973 och skrotades i maj samma år
4142 krockade på linje 52 vid Norrtull 22 mars 1974 och skrotades i september samma år
4073 krockade under hösten 1974 och skrotades i mars 1975

4015,4018 och 4180 ställdes av tidigt 1977, men det kan också vara början på den normala slopningen.

Även 4007, 4088,4097 och 4143 skrotades efter krockar. 4039 krockade lätt 28 december 1982 och jag råkade se den när den kom körande med helt utslagen vänster framruta och krockskada i fronten på Drottningholmsvägen på väg mot  Brommahallen. Såg den senare avställd i Högdalen med samma krockskada sommaren 1983, så den kom aldrig ut igen.

Hälsningar

Christian B

Railmaster

Rykten gör gällande att ungefär 180 H34-motorer skickades tillbaka till england och sattes i nya bussar, kan det finnas substans i det ryktet?

Fredrik Klint

Lite undringar om H32 med låga nummer. 4001 var en slags prototyp som skiljde sig med blå positionsljus och framdörrar med obrutet glas nerifrån och upp. Detta ska även 4002 haft (men inga positionsljus).
Då kommer frågan hur 4003 kan ha sett ut? För sen kommer följdfrågan varför 4004-13 valdes ut att bli H38:or. Ansåg man de tre första vara avvikande och ville därför ej "konvertera" dem till flygbussar utan ville ha tio exakt likadana vagnar?

Mr H

Demonteringar ska ha sålt H32-motorer vidare till Indien oklart vad de skulle användas till.

Mr H

Leyland

Citat från: Railmaster skrivet 16 maj 2014, 19:51:43 PM
Rykten gör gällande att ungefär 180 H34-motorer skickades tillbaka till england och sattes i nya bussar, kan det finnas substans i det ryktet?

Ja, någonstans tog ju i vart fall alla motorer vägen.

H34-maskinerna var ju inte slut på något sätt, och i princip alla H34:or som fanns i Högdalen och i Hölö var ju "slaktade" på maskinerna i princip första dagen de anlände från Hammarby och Söderhallen.

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 16 maj 2014, 22:36:05 PM
Demonteringar ska ha sålt H32-motorer vidare till Indien oklart vad de skulle användas till.

Mr H

Hörde att motorer skulle ha sålts för att driva bevattningsanläggningar. Även kvarvarande reservmotorer såldes.

Peter Rost

Citat från: Fredrik Klint skrivet 16 maj 2014, 21:45:27 PM
Lite undringar om H32 med låga nummer. 4001 var en slags prototyp som skiljde sig med blå positionsljus och framdörrar med obrutet glas nerifrån och upp. Detta ska även 4002 haft (men inga positionsljus).
Då kommer frågan hur 4003 kan ha sett ut? För sen kommer följdfrågan varför 4004-13 valdes ut att bli H38:or. Ansåg man de tre första vara avvikande och ville därför ej "konvertera" dem till flygbussar utan ville ha tio exakt likadana vagnar?

4003 hade som jag minns det "brutet" glas i framdörrarna, och saknade positionsljus.

/Peter