Büssing på Bällstavägen

Startat av Mr G, 29 april 2014, 23:40:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Och jämför gärna fronten på H31 före och efter ombyggnaden till högertrafik! :)

Björn Forslund

Citat från: Railmaster skrivet 02 maj 2014, 22:26:55 PM
4249 var jag med och valde ut bland en hel hög härliga Büssing i såväl Bromma som Nyboda när den skulle bli museiebuss och det absolut viktigaste kriteriet inför uttagandet var att det skulle vara en vagn utan skarvar/lister i fronten.

Var 4249 levererad med hel front eller var det något plåtverkstaden i Hb fixat vid något besök?

Mysteriet tätnar... :P

Ja, det stämmer ju inte med teorin om danskbyggen eftersom 4249 isåfall är ett sådant. En annan idé är att frontplåten pressades i olika pressar och en del var pressade i delar istf i ett stycke. Kanske var de i delar avsedda främst som reservdelar, men vid denna stora order använde man även sådant till nytillverkning?

John

Alla hade hel front vid leverans dom skarvade hade blivit reparerade efter någon skada. I Bromma hade vi både lösa hörnor och hel front som reservdel. 4249 har uppenbarligen antingen klarat sig livet ut utan skada eller fått hela fronten utbytt. Dom danska vagnarna tyckte jag personligen kändes sämre hopskruvade skramligare. I Bromma hade vi dom tidiga vagnarna men även dom sista 4277-4280 vill jag minnas. Dessa försvann först från Bromma ihop med 4001 och H38orna. 4001 va en riktig bastard under skalet ej omtyckt på verkstaden.

Med vänlig hälsning, John.

Björn Forslund

Citat från: John skrivet 04 maj 2014, 00:01:20 AM
Alla hade hel front vid leverans dom skarvade hade blivit reparerade efter någon skada. I Bromma hade vi både lösa hörnor och hel front som reservdel. 4249 har uppenbarligen antingen klarat sig livet ut utan skada eller fått hela fronten utbytt. Dom danska vagnarna tyckte jag personligen kändes sämre hopskruvade skramligare. I Bromma hade vi dom tidiga vagnarna men även dom sista 4277-4280 vill jag minnas. Dessa försvann först från Bromma ihop med 4001 och H38orna. 4001 va en riktig bastard under skalet ej omtyckt på verkstaden.

Med vänlig hälsning, John.

Måste ha varit ett enormt krockande då, med tanke på hur många vagnar med lister det fanns. Men varför byta bägge hörnen? Det fanns ju enstaka med enbart ett hörn bytt, och där kan man väl tänka sig krockskaderep

Railmaster

Trodde också på Johns teori i början men det måste ha varit ett rent absurt krockande i så fall! Redan i början av 70-talet skulle i så fall en majoritet av alla H32 ha smällt! Det kan inte ha varit så att man var tvungen att såga sönder fronten för att komma åt någon komponent där innanför? Tex en kylare eller ett värmepaket?

Och inte kan väl alla H31 ha krockat medans de byggdes om till högertrafik? Trångt i verkstaden?

Björn Forslund

Tänkte också på att det kanske är frontens mittdel man plockat bort för åtkomst av något. Men det är ändå märkligt att denna komponent isåfall gått sönder så frekvent på ett tidigt stadium, och att Büssing isåfall gjort en allvarlig konstruktionsmiss som inte framkommit tidigare. Den här typen var ju i slutfasen, SL:s vagnar var de sista av den modellen som tillverkades.

Björn Forslund

Någon som har koll på när 4001 slopades?
Några H32 såldes till Trollhättan och Vänersborg. Såldes det fler för vidare bruk?

Peter Rost

Citat från: Railmaster skrivet 02 maj 2014, 22:26:55 PM
4249 var jag med och valde ut bland en hel hög härliga Büssing i såväl Bromma som Nyboda när den skulle bli museiebuss och det absolut viktigaste kriteriet inför uttagandet var att det skulle vara en vagn utan skarvar/lister i fronten.

Var 4249 levererad med hel front eller var det något plåtverkstaden i Hb fixat vid något besök?

Mysteriet tätnar... :P

Jag kan tycka att det varit mer "värdefullt" om en Tysktillverkad Büssing i 40-41 serien hade bevarats. Inget ont i det fina exemplar som nu finns bevarad. (4249).

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 14 maj 2014, 09:49:04 AM
Jag kan tycka att det varit mer "värdefullt" om en Tysktillverkad Büssing i 40-41 serien hade bevarats. Inget ont i det fina exemplar som nu finns bevarad. (4249).

/Peter

Det är inte så många som känner till att det tillverkades Büssing i Danmark. Dessutom var det mera typ montering, eftersom det mesta av materialet säkert kom från fabriken i Tyskland.
Både den länge överlevande H38:an och 4149 som levde kvar i registret väldigt länge är skrotade nu, och där försvann väl sista möjligheten till en "tysk" Büssing..
Nån som vet när prototypen 4001 slopades?

Leyland

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 maj 2014, 10:02:12 AM
Det är inte så många som känner till att det tillverkades Büssing i Danmark. Dessutom var det mera typ montering, eftersom det mesta av materialet säkert kom från fabriken i Tyskland.
Både den länge överlevande H38:an och 4149 som levde kvar i registret väldigt länge är skrotade nu, och där försvann väl sista möjligheten till en "tysk" Büssing..
Nån som vet när prototypen 4001 slopades?

H38:an - var det 4007 du tänker på, som på 1980-talet och en bit in på 1990-talet fanns i Rydbo?

Uppgifter om 4001 har jag någonstans - återkommer med tiden, men säkert hinner någon före.

Björn Forslund

Citat från: Leyland skrivet 14 maj 2014, 16:23:06 PM
H38:an - var det 4007 du tänker på, som på 1980-talet och en bit in på 1990-talet fanns i Rydbo?

Uppgifter om 4001 har jag någonstans - återkommer med tiden, men säkert hinner någon före.

Återkom gärna med uppgifter, vi ska fokusera på H32 i kommande nummer av Färdskrivaren eftersom det nu är 30 år sedan typen utgick. Gärna uppgifter om de ca 10 som skrotades innan -78, mest efter krockar. Första större smällen var väl de två som frontade med varandra i Bromma 1971. Har någon uppgifter på försålda vagnar förutom de som gick till Vänersborg o Trollhättan är det också välkommet.

Gunnar Berglund

Citat från: Leyland skrivet 14 maj 2014, 16:23:06 PM
H38:an - var det 4007 du tänker på, som på 1980-talet och en bit in på 1990-talet fanns i Rydbo?

Uppgifter om 4001 har jag någonstans - återkommer med tiden, men säkert hinner någon före.

Javisst, lite mer om 4001: Jag har avskrivna uppgifter från sannolikt den källan om skrotbeslut 13.12.1979, avställd 17.12.1979 men först senare 21.8.1980 anmäld som skrot i bilregistret. Har den alltid rullat i Bromma, jag har inga andra noteringar?

/Gunnar
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Björn Forslund

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 14 maj 2014, 21:04:09 PM
Javisst, lite mer om 4001: Jag har avskrivna uppgifter från sannolikt den källan om skrotbeslut 13.12.1979, avställd 17.12.1979 men först senare 21.8.1980 anmäld som skrot i bilregistret. Har den alltid rullat i Bromma, jag har inga andra noteringar?

/Gunnar

Troligen blev den stående en tid för kannibalisering innan den verkligen gick till skrot. Det där gör att datumen för avställning, skrotbeslut och skrotanmälan kan variera sinsemellan  högst avsevärt.
Tanken är att samtliga H32 ska redovisas med skrotår/månad. Då är det skrotbeslutet som avses, så långt det är möjligt.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 maj 2014, 21:59:25 PM
Troligen blev den stående en tid för kannibalisering innan den verkligen gick till skrot. Det där gör att datumen för avställning, skrotbeslut och skrotanmälan kan variera sinsemellan  högst avsevärt.
Tanken är att samtliga H32 ska redovisas med skrotår/månad. Då är det skrotbeslutet som avses, så långt det är möjligt.

Jag har en statuslista från SL på SL:s bussar (som den heter) daterad 820701. Där står samtliga littera upptagna både de som är skrotade inom resp littera och de som 820701 är körklara. Jag vet att det kan finnas fel i den men på det stora hela är den väldigt komplett. H32 4001 står som skrot 800821, 4002 780705, 4003 avställd o.s.v. Om du är snäll så kan du få låna den! ;D

Mr H

Peter Rost

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 maj 2014, 21:59:25 PM
Troligen blev den stående en tid för kannibalisering innan den verkligen gick till skrot. Det där gör att datumen för avställning, skrotbeslut och skrotanmälan kan variera sinsemellan  högst avsevärt.
Tanken är att samtliga H32 ska redovisas med skrotår/månad. Då är det skrotbeslutet som avses, så långt det är möjligt.

En del uppgifter finns att hämta på SBH - till exempel avställning/år/datum/månad/skrot. Som H32 4074:

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=48581&ref=dosearch&svalue=H32%204074

/Peter