Büssing på Bällstavägen

Startat av Mr G, 29 april 2014, 23:40:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



I januari 1973, vintern utan snö, kunde en vinterbild se ut så här.
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 29 april 2014, 23:40:14 PM
I januari 1973, vintern utan snö, kunde en vinterbild se ut så här.
****
Tack för den snygga bilden!
En H32:a är aldrig fel.

HJP

Björn Forslund

Och denna H32 är en av de många som hade kortare övre "revben" och avgränsande lister vid fronthörnen.
Redde vi någonsin ut detta i tidigare tråd? Jag har för mig att de danskbyggda H32:orna hade skarvar i fronten som doldes under listerna.

Jörgen

Danskbyggda??
Har jag missat något? Trodde alla var tyskbyggda.
Vilka nummer var det då i så fall?
Mvh: Jörgen

Björn Forslund

Citat från: Jörgen skrivet 30 april 2014, 15:35:17 PM
Danskbyggda??
Har jag missat något? Trodde alla var tyskbyggda.
Vilka nummer var det då i så fall?

Büssing lät bygga en del av den stora leveransen på den fabrik de hade i Danmark. Vilka nummer dessa hade har vi inte kunnat utröna, de var troligen uppblandade med de som byggdes i Tyskland. Bussar med lister i fronten finns i hela nummerserien.

Fredrik Klint

I Svof-skriften "SL´s bussar 1981" står nåt om olika storlekar på tanken?? Har inte skriften framför mig men kanske också har något med vilket land de sattes samman i...?
Vagt minne att det rörde sig om 42xx.

Björn Forslund

4051-4070 och 4262-4280 hade större tank enligt skriften. Dessutom står det att 4181-4280 byggdes i Danmark.
Alltså är det där med listerna i fronten fortfarande inte utrett om uppgifterna stämmer

Mr H

Har för mig att det där var för att få ner priset ur tullsynpunkt som tydligen var mycket stor skillnad för handel utanför EFTA.
Enligt de bestämmelserna skulle majoriteten av bussarna sättas ihop i annat EFTA-land d.v.s minst 141 bussar borde då ha byggts i Danmark. Vet inte hur man hanterade eventuella halvfabrikat.

Mr H

Corny

Jag tror att bussen är på väg in till hållplats Vassvägen körriktning mot Islandstorget.
Corny

Ulf Berlin

Mycket trevlig bild och intressant ang att Bussing byggde i Danmark(hos Aabenraa?)/Ulf

Mr G

Citat från: Corny skrivet 30 april 2014, 22:04:36 PM
Jag tror att bussen är på väg in till hållplats Vassvägen körriktning mot Islandstorget.
Corny

Rätt plats, men gel färdriktning. Bussen är på väg mot Alvik.
吉先生

Jörgen

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 april 2014, 15:51:46 PM
Büssing lät bygga en del av den stora leveransen på den fabrik de hade i Danmark. Vilka nummer dessa hade har vi inte kunnat utröna, de var troligen uppblandade med de som byggdes i Tyskland. Bussar med lister i fronten finns i hela nummerserien.

Citat från: Mr H skrivet 30 april 2014, 21:00:19 PM
Har för mig att det där var för att få ner priset ur tullsynpunkt som tydligen var mycket stor skillnad för handel utanför EFTA.
Enligt de bestämmelserna skulle majoriteten av bussarna sättas ihop i annat EFTA-land d.v.s minst 141 bussar borde då ha byggts i Danmark. Vet inte hur man hanterade eventuella halvfabrikat.

Mr H

Tack för dessa svar. Mycket intressant att få veta faktiskt.
Mvh: Jörgen

Mats W

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61980.0
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 april 2014, 14:42:32 PM
Och denna H32 är en av de många som hade kortare övre "revben" och avgränsande lister vid fronthörnen.
Redde vi någonsin ut detta i tidigare tråd? Jag har för mig att de danskbyggda H32:orna hade skarvar i fronten som doldes under listerna.
Se länken ovan, där syns tydligt att 4093 har kortare revben eftersom bägge hörnen blivit ersatta med "reservdelshörn". 4163 däremot har kvar sitt längre revben mot höger eftersom det hörnet ännu ej har blivit utbytt.
4171-4280 som var danskbyggda, skiljde sig på ett antal punkter mot de tyska, vad jag kommer ihåg är:

Manövervredet för främre dörrar hade en svetsfog istället för ett böjt handtag.
Defrostermunstyckena var olika
Fronten såg något annorlunda ut kring framlysena. (någon som har en bild att visa?)
Låsknapparna till skyltskåpen vred man motsols, resp medsols för att öppna, kommer ej ihåg vilken som hade vad.
Gummilisten runt nummerkrukorna hade en vit dekorationslist på de danska, medan den var svart på de tyska.

Björn Forslund

Citat från: Mats W skrivet 01 maj 2014, 18:43:12 PM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61980.0Se länken ovan, där syns tydligt att 4093 har kortare revben eftersom bägge hörnen blivit ersatta med "reservdelshörn". 4163 däremot har kvar sitt längre revben mot höger eftersom det hörnet ännu ej har blivit utbytt.
4171-4280 som var danskbyggda, skiljde sig på ett antal punkter mot de tyska, vad jag kommer ihåg är:

Manövervredet för främre dörrar hade en svetsfog istället för ett böjt handtag.
Defrostermunstyckena var olika
Fronten såg något annorlunda ut kring framlysena. (någon som har en bild att visa?)
Låsknapparna till skyltskåpen vred man motsols, resp medsols för att öppna, kommer ej ihåg vilken som hade vad.
Gummilisten runt nummerkrukorna hade en vit dekorationslist på de danska, medan den var svart på de tyska.


Det är väldigt många som har lister på bägge sidor. Jag skrev upp ett antal jag hittat via foton i en tidigare tråd. Verkar ju väldigt konstigt att så många krockat bägge hörnen? Ett fåtal har ett hörn med list, och då kan det väl vara frågan om reparation,.

Railmaster

4249 var jag med och valde ut bland en hel hög härliga Büssing i såväl Bromma som Nyboda när den skulle bli museiebuss och det absolut viktigaste kriteriet inför uttagandet var att det skulle vara en vagn utan skarvar/lister i fronten.

Var 4249 levererad med hel front eller var det något plåtverkstaden i Hb fixat vid något besök?

Mysteriet tätnar... :P