H32 Büssing 1977

Startat av Hasse L, 26 mars 2014, 08:54:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Ett räkneverk som räknar trafikanterna när de stiger av och på vagnen, väl synliga fotoceller på den tiden, de syns igenom framrutan på den främre Büssingen i form av en liten hammarlackad låda.

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 27 mars 2014, 20:36:52 PM
Jag har alldeles för många gånger legat bakom en eller flera Büssing genom Muskötunneln och i uppförsbacken var det ett elände så sakta de gick. Det gjorde att vi Ösmoförare avgick från basen på sekunden vid avgångstid för att hinna iväg innan någon Büssing hann iväg före oss.

M v h
Ingwar

Jag kan tänka mig det! Ja de hade ju ett vridmoment som inte var av denna värld!
Apropå linjen "Abonnerad M" så har jag en kul historia som hände första dagen då trafiken kördes!
SL kommenderade personal till körningen som man alltid gjorde enligt rutin. Det ingen tänkte på var
att linjen gick in i ett militärt skyddsområde! Som av en slump stod Flottans MP vid gränstavlan första
dagen och förbjöd alla turer som inte kördes av svenska medborgare att köra vidare! Och det var ju ett par stycken. Resenärerna fick knöka in sig i godkända återstående bussar för att ta sig vidare. Förmodligen inte den
snabbaste backtagningen i Muskötunnelns uppförsbacke premiärdagen! Hur hanterade man i Ösmo detta med att man körde en ordinarielinje inom militärt skyddsområde?

Mr H

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr H skrivet 27 mars 2014, 22:25:59 PM
Jag kan tänka mig det! Ja de hade ju ett vridmoment som inte var av denna värld!
Apropå linjen "Abonnerad M" så har jag en kul historia som hände första dagen då trafiken kördes!
SL kommenderade personal till körningen som man alltid gjorde enligt rutin. Det ingen tänkte på var
att linjen gick in i ett militärt skyddsområde! Som av en slump stod Flottans MP vid gränstavlan första
dagen och förbjöd alla turer som inte kördes av svenska medborgare att köra vidare! Och det var ju ett par stycken. Resenärerna fick knöka in sig i godkända återstående bussar för att ta sig vidare. Förmodligen inte den
snabbaste backtagningen i Muskötunnelns uppförsbacke premiärdagen! Hur hanterade man i Ösmo detta med att man körde en ordinarielinje inom militärt skyddsområde?

Mr H

Antagligen på samma sätt som vad gäller trafiken på 637, stadigvarande förare som inte var svenska medborgare fick personlig dispens, men det hände ju ibland att det blev kontroll och bussen kördes av en finsk eller jugoslavisk medborgare från skubblistan och då muttrades det.

Mr H

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 mars 2014, 22:47:00 PM
Antagligen på samma sätt som vad gäller trafiken på 637, stadigvarande förare som inte var svenska medborgare fick personlig dispens, men det hände ju ibland att det blev kontroll och bussen kördes av en finsk eller jugoslavisk medborgare från skubblistan och då muttrades det.

Intressant! Lite OT men finns/fanns det inte olika klassningar på skyddsområden, förbjudet och j-ligt förbjudet etc?
Muskö var säkert j-ligt förbjudet.

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 28 mars 2014, 08:37:25 AM
Intressant! Lite OT men finns/fanns det inte olika klassningar på skyddsområden, förbjudet och j-ligt förbjudet etc?
Muskö var säkert j-ligt förbjudet.

Mr H

Bussarna körde ju in på basen där ändhpl finns. Det var väl bara anställda o andra behöriga soom fick åka in och koll vid vakten?


Ingwar Åfeldt

Vad det gäller busskörande till och från Muskö vill jag minnas att förare som ej var svenska medborgare hade ett mer generellt tillstånd att köra där, åtminsone vad det gäller linjetrafiken till och på själva ön. För basen gällde sannolikt ett mer personligt tillstånd att köra in på basen till ändhållplatsen och ut igen, men aldrig köra in i själva berget. Kontrollen vid vakten var mycket summarisk. I Ösmo hade vi en förare som var från Österrike och han körde ofta till och från basen.

Leyland

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 28 mars 2014, 16:53:27 PM
Vad det gäller busskörande till och från Muskö vill jag minnas att förare som ej var svenska medborgare hade ett mer generellt tillstånd att köra där, åtminsone vad det gäller linjetrafiken till och på själva ön. För basen gällde sannolikt ett mer personligt tillstånd att köra in på basen till ändhållplatsen och ut igen, men aldrig köra in i själva berget. Kontrollen vid vakten var mycket summarisk. I Ösmo hade vi en förare som var från Österrike och han körde ofta till och från basen.

Visst kan bussar köra in i berget, men linjetrafikbussarna har (väl?) alltid bara gått till basens egna "bussterminal" en bit nedanför stabsbyggnaden (inne på basområdet). Inne i berget gällde (gäller?) "tuffare" personkontroller för att komma in.

Leyland

#22
Citat från: John skrivet 26 mars 2014, 20:40:37 PM
4163 en abonemangsvagn.

John.

Var det något skillnad på abonemangsvagnen (från serieutförandet), annat än att vagnen (vagnarna - var det flera H32?) var utrustad med "riktig" färdskivare som komplement till tickande hasslern?

Muskölinjen gick ju som reguljär linjetrafik, så där räckte det (väl ?) med hasslern.

Mr H

#23
Citat från: Leyland skrivet 28 mars 2014, 17:03:05 PM
Visst kan bussar köra in i berget, men linjetrafikbussarna har (väl?) alltid bara gått till basens egna "bussterminal" en bit nedanför stabsbyggnaden (inne på basområdet). Inne i berget gällde (gäller?) "tuffare" personkontroller för att komma in.

Jag har ett minne av att det stod bussar, bl.a H32 och H38, i en av bergstunnlarna men nu pratar vi om "Abonnerad M" alltså om vi ska kalla dem för det (ej linjetrafiken). Inom basen färdades man med truckar som drog släp typ Skansentåget alltså men lite mer statligt värdigt om jag uttrycker det så. Det var ju många förare f.ö på "Abonnerad M" som var anställda i Flottan och körde "Abonnerad M" som extrajobb i samband resan till och från jobbet. Då var det ju inget problem med passerandet förstås för dem.

Jag har inga minnen av speciellt strikt kontroll av bussarna när man skulle in på basen men jag tror att det var så att de som åkte med "Abonnerad M" hade ett speciellt viseringskort som man visade för föraren/"förstestyrman" :D? när man gick på och det kanske var kontrollen då. Jag gjorde lumpen i Flottan vid den här tiden och jag kan inte påminna mig att det var kontroll överhuvudtaget när man var på basen och skulle in i berget. Det borde ha varit det kan man tycka, men skulle man kontrollera hela den människomassan både vid vakten och sedan till berget, så skulle det ha tagit en oändlig tid. Kanske det var skälet till att de redan viserade "Abonnerad M"-bussarna fortsatte in i berget?

Mr H

HJP

Citat från: Leyland skrivet 28 mars 2014, 17:06:24 PM
Var det något skillnad på abonemangsvagnen (från serieutförandet), annat än att vagnen (vagnarna - var det flera H32?) var utrustad med "riktig" färdskivare som komplement till tickande hasslern?

Muskölinjen gick ju som reguljär linjetrafik, så där räckte det (väl ?) med hasslern.
****
Färdskrivaren var väl istället för färgskivan. Åtminstone tickade inte de abonnemangsvagnar jag körde.
Minns jag fel?

HJP

Bussmicke

Oj,  vilken bild.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

John

Abonemangsvagnarna H23 5413-5415 & H32 4151-4165 samt H33 4298-4300 hade en färdskrivare av typen som man hade blad i fanns väl 5 eller 7 dagars blad har jag för mej och den tickde inte som haslern som endast hade en glasskiva som gick runt har för mej att den registrerade sista 700 meterna? Lite märkligt det fanns ingen Leyland med abonemangskrivare så därav var 4151-4165 sprida lite på Söderhallen och Hammarby samt nyboda.

John.

Mr H

Citat från: John skrivet 28 mars 2014, 19:49:24 PM
Lite märkligt det fanns ingen Leyland med abonemangskrivare så därav var 4151-4165 sprida lite på Söderhallen och Hammarby samt nyboda.

John.

Det är enbart min önskan att behålla "Leyland" som god vän som gör att jag avstår från att kommentera det faktumet!
:D
Mr H

Leyland

Citat från: Mr H skrivet 28 mars 2014, 20:30:42 PM
Det är enbart min önskan att behålla "Leyland" som god vän som gör att jag avstår från att kommentera det faktumet!
:D
Mr H

Det glädjer mig  :D

Å andra sidan så fick ju 4443 "riktig" färdskrivare på 1980-talet. Monterad under ett säte bak i vagnen.

Jan-Peter

Hej.
Jag vill minnas att det var en till fördel med H 32 från HB och trafiken till Muskö var att det var H¤ strålkastare monterat för stadsbussarnas halvljus var i det närmaste lika dåliga som
parkeringsljusen på en gammal 6 volt bubbla VW.
Minns även att man körde tom från HB till Ösmo Station och parkerade i Muskö i en bergsgrotta med 2 eller 3 st H 32 samt åkte till HB för rast till eftermiddagen då körde man tillbaka
körde turen Muskö till Ösmo Station och utgick där.Tomkörning till HB(Hornsberg)Jag tror jag körde dessa turer i en vecka 1069 eller 1970.
Om jag minns rätt så var det så.Det är ju några år sedan
MVH Fd 8612 HB.