H32 Büssing 1977

Startat av Hasse L, 26 mars 2014, 08:54:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CWT 693 & CXK 883 - Büssing Präfekt 1967.

4093 på sextiotvåan mot Fredhäll har stannat vid hållplatsen Konstakademien. Det är Första maj och medan demonstrationståget brer ut sig längs Kungsgatan, så tar sig även 4163 på linje 41 fram denna väg.

Leyland

Som vanligt från Hobgoblin, en underbar bild. Tack!

Björn Forslund

Büssing o solsken....härlig bild!

HJP

****
Alltid snyggt med trafikbilder, där det förekommer fler bussar.
Tackar&Bockar!

HJP

F.Å

Tjusig bild i vanlig ordning. Noterar avsaknad av flaggor på båda bussarna. Men det kanske var så att 1 maj inte var allmän flaggdag då. Förordningen om detsamma kom ju först 1982, men visst fanns det väl "flaggdagar" före dess.

John

Underbar bild  :) 4093 en ATR vagn. 4163 en abonemangsvagn.

John.

Ingwar Åfeldt

Vad står ATR för?

En annan fråga, var H32 den Büssing som användes i personaltransporterna till och från Musköbasen?


M v h
Ingwar

Leyland


Ingwar Åfeldt


Mr H

[quote author=Ingwar Åfeldt link=topic=61980.msg438398#msg438398 date=1395866133

En annan fråga, var H32 den Büssing som användes i personaltransporterna till och från Musköbasen?


M v h
Ingwar
[/quote]

Ja i början och sedan till och från. Om vi utgår från ditt liv som Ösmochaufför så skulle man också kunna uttrycka det som de bussar som varvade och varvade i Muskötunnelns backe och fyllde tunneln med avgaser utan att få någon speciell hastighet och som du säkert såg från din förarplats i CF:en och längtade efter att kunna köra om. :D. Fast det kanske var efter din Ösmoera?

Mr H

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 mars 2014, 22:48:25 PM
Tack för svaret!


M v h
Ingwar
****
Jag vill minnas att ATR-vagnarna var utrustade med fotoceller, för trafikräkning, vid såväl fram-, som bakdörrarna.
Om jag inte minns fel, så informerades man om att det var en ATR-vagn man hämtade ut, men har glömt varför man fick denna information.
Någon som minns bättre?

HJP

Leyland

Citat från: HJP skrivet 27 mars 2014, 09:53:31 AM
****
Jag vill minnas att ATR-vagnarna var utrustade med fotoceller, för trafikräkning, vid såväl fram-, som bakdörrarna.
Om jag inte minns fel, så informerades man om att det var en ATR-vagn man hämtade ut, men har glömt varför man fick denna information.
Någon som minns bättre?

HJP

Visst var det så.

Vid denna tids äldre ATR-utrustning, krävdes ju viss handpåläggning av föraren enligt instruktion (knapptryckningar vid t ex avvikelser).

I modern tids ATR-vagn, måste man ju som förare inte göra något för själva registreringen. Systemet håller reda på det mesta (!?). Däremot är det ju starkt önskemål från de ombud som värnar och kämpar för generellt längre körtider, att man som förare "håller igen" eller i vart fall inte kör för fort. Och självklart ligger ju det i allas intresse att få en rättvisande statistik, då det ligger som underlag för kommande tidtabeller (både utbud och körtider).

HJP

Citat från: Leyland skrivet 27 mars 2014, 10:13:21 AM
Visst var det så.

Vid denna tids äldre ATR-utrustning, krävdes ju viss handpåläggning av föraren enligt instruktion (knapptryckningar vid t ex avvikelser).

I modern tids ATR-vagn, måste man ju som förare inte göra något för själva registreringen. Systemet håller reda på det mesta (!?). Däremot är det ju starkt önskemål från de ombud som värnar och kämpar för generellt längre körtider, att man som förare "håller igen" eller i vart fall inte kör för fort. Och självklart ligger ju det i allas intresse att få en rättvisande statistik, då det ligger som underlag för kommande tidtabeller (både utbud och körtider).
****
Tackar&Bockar för det svaret  :)

HJP

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr H skrivet 27 mars 2014, 08:34:51 AM

Ja i början och sedan till och från. Om vi utgår från ditt liv som Ösmochaufför så skulle man också kunna uttrycka det som de bussar som varvade och varvade i Muskötunnelns backe och fyllde tunneln med avgaser utan att få någon speciell hastighet och som du säkert såg från din förarplats i CF:en och längtade efter att kunna köra om. :D. Fast det kanske var efter din Ösmoera?

Mr H

Jag har alldeles för många gånger legat bakom en eller flera Büssing genom Muskötunneln och i uppförsbacken var det ett elände så sakta de gick. Det gjorde att vi Ösmoförare avgick från basen på sekunden vid avgångstid för att hinna iväg innan någon Büssing hann iväg före oss.

M v h
Ingwar

Sundås

Citat från: Leyland skrivet 26 mars 2014, 21:38:18 PM
Automatisk Trafikanträkning

Då kommer förstås följdfrågan.. Vad innebär detta?  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se