CF i Rågsved

Startat av Gunnar D, 13 februari 2014, 19:26:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr U

Rullade SJ:s omställnings-CF med två vänsterdörrar i storstadsregionerna medan de med en vänsterdörr rullade på landsorten?

JDS

Citat från: Mr U skrivet 22 februari 2014, 16:27:17 PM
Rullade SJ:s omställnings-CF med två vänsterdörrar i storstadsregionerna medan de med en vänsterdörr rullade på landsorten?

Ösmo går kanske in som "storstadsregion" men Helsingborg-Höganäs? Nja...

Bengt H

SJ 0137 på Lilla torg i Halmstad juni 1966. Varianten med bara en vänsterdörr.


Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 22 februari 2014, 16:48:00 PM
SJ 0137 på Lilla torg i Halmstad juni 1966. Varianten med bara en vänsterdörr.


Tack för den bilden! Osäker på om jag sett någon sådan variant tidigare.

/Gunnar

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 22 februari 2014, 13:04:39 PM
Var dessa två serier till för olika trafikuppgifter med olika krav på trafikantcirkulation eller visade det sig att endast en enkeldörr på vänstersidan var otillräckligt?

/Gunnar

Hej!

Det torde bero på det förstnämnda, då beställningen från början avsåg fördelningen 60/100 st vagnar vad gäller 1 eller 2 dörrar
på vänstersidan.

För att ledsaga trafikanterna fram till föraren vid påstigning fanns f ö en anordning, i alla fall på de 2-dörrade vagnarna,
som försvårade ingång direkt bakåt i vagnen. Syns på interiörbilden högre upp i tråden som en brun rem fastsatt i mittgångsstången.

Svårjobbad vagntyp i det avseendet i vänstertrafik enligt en gammal förare, som enligt egen utsago hellre körde gammal BF-vagn istället...

mvh K R

Mr H

Citat från: JDS skrivet 22 februari 2014, 16:32:46 PM
Ösmo går kanske in som "storstadsregion" men Helsingborg-Höganäs? Nja...

Njapp? Kanske ändå Hälsingborgs billinjegrupp hade mer belastade linjer vid denna tidpunkt
än Ösmo? Förutom Höganäs och Mölle så försörjde man ju också andra större tätorter som Landskrona och Ängelholm. Men jag lämnar frågan öppen.

Kanske också att man drog sig för att ta upp för många bussar med många dörröppningar. Många av dessa omställningsbussar, speciellt de med flera dörrar på v-sidan fick ju en påtaglig bananform med tiden, bärigheten i konstruktionen borde ju rimligen påverkas.

Mr H

JDS

Varför "storstadsregion" kom in i bilden var ju för att Mr U framkastade hypotesen att det var där bussarna med dubbla vänsterdörrar gick. Och eftersom en sådan uppenbarligen kunde förekomma i Helsingborg så tyckte jag att det verkade lite knasigt eftersom helsingborgstrakten inte ens idag anses som någon storstadsregion.

Jag menar naturligtvis inte heller att Ösmo skulle ha utgjort en storstadsregion, men det kan ju (med nöd och näppe) sägas tillhöra en.

Mr U

Tjusiga bilder. Dessa hundra omställnings-CF med två dörrar var väl de enda av de vänsterrattade omställningsvagnar som SJ fick leverans på 1964-66 som hade just två vänsterdörrar? Alla andra hade väl en vänsterdörr ("mopeder" och BF76:or med H&S-kaross, Larvik-kaross och SKV-kaross)?

K R

Citat från: Mr U skrivet 23 februari 2014, 04:00:05 AM
Tjusiga bilder. Dessa hundra omställnings-CF med två dörrar var väl de enda av de vänsterrattade omställningsvagnar som SJ fick leverans på 1964-66 som hade just två vänsterdörrar? Alla andra hade väl en vänsterdörr ("mopeder" och BF76:or med H&S-kaross, Larvik-kaross och SKV-kaross)?

Hej!

Det stämmer!
Kan även rekommendera SvOf:s tidning Färdskrivaren nr 1/2013, där omställningsbussarna avhandlas i den långa artikelserien
"SJ:s bussar genom tiderna".

mvh K R

Gunnar D

#24
Citat från: Mr H skrivet 22 februari 2014, 13:23:56 PM
Jodå dörrbrunnarna var täckta och man ser också sittgruppen som sticker ut lite mot mittgången från det instickande dörrpartiet. Roligast var förstås att åka bredvid motorn d.v.s på enkelsätet som fanns vid högerdörren
fram speciellt när föraren slängde ut tidningar under färd. Senare fick jag veta att platsen p.g.a sin placering kallades för "självmordsplatsen" av chaffisarna, kanske bra att man inte visste det när man satt där!

Bild på "självmordsplatsen" som faktiskt var lite obehaglig att sitta på:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13127_03

/Gunnar

Mr H

Citat från: Mr U skrivet 23 februari 2014, 04:00:05 AM
Tjusiga bilder. Dessa hundra omställnings-CF med två dörrar var väl de enda av de vänsterrattade omställningsvagnar som SJ fick leverans på 1964-66 som hade just två vänsterdörrar? Alla andra hade väl en vänsterdörr ("mopeder" och BF76:or med H&S-kaross, Larvik-kaross och SKV-kaross)?

Hade inte alla Wallenbergbolagen i Stockholm (BSBV,BSS o.s.v) enbart omställningsbussar med två vänsterdörrar?

Mr H

K R

Hej!

En annan detalj på dessa vagnar var det madrasserade skyddet mot kyla,
som var anbragt innanför de nedre framdörrsfönstren under tiden i vänstertrafik.

Framgår av denna bild från Samlingsportalen, som är döpt till Mariestad 1960 (fel årtal):
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA06280

Går även att skönja på den ovan länkade interiörbilden över "självmordsplatsen".

mvh K R

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 23 februari 2014, 16:12:45 PM
Bild på "självmordsplatsen" som faktiskt var lite obehaglig att sitta på:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13127_03

/Gunnar

Jag kanske inte var så rädd av mig 1964 när jag var 20 år men i alla fall minns jag första gången jag såg en sådan buss hos SJ i Borås. Den skulle gå till Sandared så jag bestämde mig för att min ekonomi nog tillät en utflykt dit. Jag satte mig på den här platsen utan att tänka på farorna och fann att sikten framåt var superb. Bussföraren var ute på rast och snart kom en herre bakom mig och sade:
- Vad kostar det till Sandared?
- Det kanske är bäst att fråga bussföraren.
- Ja, är inte ni (man sa inte du på den tiden, min anm) bussföraren då?
- Nej, han sitter vid ratten och kommer nog snart.
Mannen insåg sitt misstag och vi skrattade gott tillsammans. Jag fick också tillfälle att delge honom det lilla jag kunde om omställningsbussar och kommande högertrafik och skulle just komma in på det förnämliga med  CF-ar när bussföraren kom och avbröt vår diskussion.

Jag tyckte att bussföraren var väldigt långhårig (det var inte så vanligt bland killarna på den tiden) och så såg jag vad det berodde på: det var Borås första kvinnliga bussförare som körde bussen. Och det gjorde hon bra. Jag märkte inte att hon hade några problem med att veta var hon hade diket som många andra bussförare hade när jag åkte omställningsbuss med dem. Men efteråt berättade hon att detta var allra första gången hon kört  en omställningsbuss - undantaget en kort provkörning på garageplan vid Borås Övre.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 23 februari 2014, 16:19:03 PM
Hade inte alla Wallenbergbolagen i Stockholm (BSBV,BSS o.s.v) enbart omställningsbussar med två vänsterdörrar?

Mr H

I alla fall BSS o BSBV. Hur det var med SOAB och MOAB vet jag inte fullt ut.

Mr U

Funderar på den där självmordsplatsen i CF 76:an, men jag minns inte så noga eftersom det är så länge sedan... Hur var det med alla dörrombyggda CF 75 och 65 inom SJ? Hade de en självmordsplats där vänster ingångsdörr hade funnits eller var det en öppen yta där? Det borde ju ha varit samma problem med dessa bussar i högertrafik som för omställningsbussar i vänstertrafik.