CF i Rågsved

Startat av Gunnar D, 13 februari 2014, 19:26:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En hel del Huddingebor använde/använder sig av linje 744 och T-banan t/fr Rågsved/Högdalen.
Här har CF 0122 lämnat av några resenärer vid Rågsved 9 dec 1969.

Mvh Gunnar

Helge Alared

Fantastiskt trevlig bild på vardag från förr!

Björn Forslund

Ja, man känner doften av gammal svart diesel, dess avgaser och hör mullret från Scania-dieslarna!

Peter Wallentin

Kul att se en bild från Rågsved där man själv är uppväxt och jag var nog inte äldre än grabben på fotot. CF.n har som sagt lämnat hållplatsen och åker nu förbi taxistationen. Lastbilen skymmer Murco macken lite längre fram på vänster sida. Kul att man sedan kunde fortsätta att åka CF här på linje 744, åtminstone i rusningen nästan 10 år till.
 

yngrot

Citat från: Helge Alared skrivet 14 februari 2014, 11:56:41 AM
Fantastiskt trevlig bild på vardag från förr!




Instämmer  såna här bilder är underbara att se på   :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

LYR

Tack Gunnar!
Ett utmärkt exempel på en höger-ombyggd CF just i högertrafik med akterparti med gamla nummerskylten i sin ursprungliga placering.
/LYR

Mr U

Den här är väl byggd för högertrafik från början men haft en provisorisk dörr bakom vänster framhjul som sedan togs bort efter dagen H? Har baken också byggts om 1967?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr U skrivet 21 februari 2014, 23:24:19 PM
Den här är väl byggd för högertrafik från början men haft en provisorisk dörr bakom vänster framhjul som sedan togs bort efter dagen H? Har baken också byggts om 1967?

Ja, den hade två dörrar på vänster sida, en bakom framdörren och en framför bakhjulet. Baken har inte byggts om. Frågan är väl vad som hände när de nya, större, registreringsskyltarna kom i början av 70-talet. Dörrarna syns på bilden nedan även om framdörren bakom förarplatsen kan vara lite svår att upptäcka.


Tyvärr har jag inte numret på den här vagnen, men den är ur samma serie som 0122.


M v h
Ingwar

K R

Hej!

CF:arna i omställningsutförande från 1964 hos SJ var uppdelade i två serier;
0084-0143, som hade en dörr på vänstersidan (den främre bakom förarplatsen)
0144-0243, som hade två dörrar på vänstersidan  (som på Ingwar Åfeldts bild ovan)

När de större CBR-skyltarna kom monterades de vanligen utanpå det inglasade skylthuset och försågs med yttre armaturer
för belysning av skylten, såsom uppvisas på bilden från Eriksbergsgaraget i tråden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61373.0

mvh K R

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 22 februari 2014, 00:35:11 AM
Ja, den hade två dörrar på vänster sida, en bakom framdörren och en framför bakhjulet. Baken har inte byggts om. Frågan är väl vad som hände när de nya, större, registreringsskyltarna kom i början av 70-talet. Dörrarna syns på bilden nedan även om framdörren bakom förarplatsen kan vara lite svår att upptäcka.


M v h
Ingwar

Hej Ingwar!

Härlig bild och kul att se en inredningsbild på en omställnings-CF! Förresten någon som har koll på vilka blivande SL-CF som tillbringade sin vänstertrafiktid hos Hälsingborgs Billinjegrupp? Sedan så hoppas jag verkligen att du inte tar illa vid dig Ingwar om jag kommenterar den roliga ordrebusen som det blev (fetmarkerat ovan). Tror inte att du är den som saknar humor! :D Det är naturligtvis rätt som du skriver, men tvärtom, om vänsterdörrarnas placering, men sannolikt menar du en dörr bakom framhjulet. Det här är sådana ordlekar som Mr G älskar!

Mr H

Mr U

Jag har sett en bild på en av SJ:s CF 76 taget i H-borg 1966 och det var 0172. Den hade kanske placering där före dagen H. Snygg interiörbild. Det är väl tätningslisten på "mittgummit" på höger utgångsdörr man ser på bilden? Den tätningslisten togs väl bort när dörren togs i bruk hösten 1967. Jag antar att dörrbrunnarna innanför högerdörrarna var övertäckta innan de togs i bruk.

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 22 februari 2014, 01:12:45 AM
Hej!

CF:arna i omställningsutförande från 1964 hos SJ var uppdelade i två serier;
0084-0143, som hade en dörr på vänstersidan (den främre bakom förarplatsen)
0144-0243, som hade två dörrar på vänstersidan  (som på Ingwar Åfeldts bild ovan)

Var dessa två serier till för olika trafikuppgifter med olika krav på trafikantcirkulation eller visade det sig att endast en enkeldörr på vänstersidan var otillräckligt?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Mr U skrivet 22 februari 2014, 11:47:37 AM
Jag har sett en bild på en av SJ:s CF 76 taget i H-borg 1966 och det var 0172. Den hade kanske placering där före dagen H. Snygg interiörbild. Det är väl tätningslisten på "mittgummit" på höger utgångsdörr man ser på bilden? Den tätningslisten togs väl bort när dörren togs i bruk hösten 1967. Jag antar att dörrbrunnarna innanför högerdörrarna var övertäckta innan de togs i bruk.

Tack för det!
Jag var sommarlovsresenär på linje 1 Hälsingborg-Hittarp-(Höganäs/Mölle) och där gick det alltid omställnings-CF undantaget extraturerna som bara gick till Hittarp som gick med blandade bussar. På en av linjerna (fanns två) Hälsingborg-Landskrona gick det också omställnings-CF. Har en känsla av att de båda linjerna hängde ihop omloppsmässigt. Dessutom på linjen Hälsingborg-Arild-Mölle.

Bussmodellerna verkade vara väldigt linjebundna då i Hälsingborg, tror att det bl.a hade med dörrantal etc. att göra. Svof:s 2828 tillsammans med systrar som jag berättat tidigare gick ofta på linje 6 Hälsingborg-Ängelholm samt den andra linjen till Landskrona. Jag kommer tyvärr inte ihåg alla linjenummer. Linje 6 och den mindre trafikerade linjen till Landskrona kan jag tänkte mig var lämpliga att köra med en buss som bara hade en dörr. Linje 6 gick motorvägen med få hållplatser. Kommer f.ö ihåg att en förare på linje 1 sa att han gillade de vänsterstyrda bussarna när man körde turer när man skulle pricka folks brevlådor med tidningar då det var enklare att pricka! Speciellt bra när det regnade! Många synpunkter kan det vara!

SJ:s bussar skyltades alltid i Hälsingborg med "SJ" före numret, ex.vis "SJ1". Tror att det berodde på att man ville vara extremt tydliga för att inte få resenärer som drällde in genom bakdörrarna som ju var systemet på stadstrafikens bussar på den tiden! Hände ibland ändå särskilt på gemensamma hållplatser med stadstrafiken ex.vis Sundstorget.

Jodå dörrbrunnarna var täckta och man ser också sittgruppen som sticker ut lite mot mittgången från det instickande dörrpartiet. Roligast var förstås att åka bredvid motorn d.v.s på enkelsätet som fanns vid högerdörren
fram speciellt när föraren slängde ut tidningar under färd. Senare fick jag veta att platsen p.g.a sin placering kallades för "självmordsplatsen" av chaffisarna, kanske bra att man inte visste det när man satt där!

Det här var kul att drömma sig tillbaka till!

Mr H


Bengt H

Citat från: Mr U skrivet 22 februari 2014, 11:47:37 AM
Jag har sett en bild på en av SJ:s CF 76 taget i H-borg 1966 och det var 0172. Den hade kanske placering där före dagen H. Snygg interiörbild. Det är väl tätningslisten på "mittgummit" på höger utgångsdörr man ser på bilden? Den tätningslisten togs väl bort när dörren togs i bruk hösten 1967. Jag antar att dörrbrunnarna innanför högerdörrarna var övertäckta innan de togs i bruk.

Kan det vara denna bild som du minns. SJ 0172 i Helsingborg juni 1966?

Här ser vi också skyltningen "SJ1" Mr H beskriver i sitt inlägg




Mr H

#14
Citat från: Bengt H skrivet 22 februari 2014, 14:02:00 PM
Kan det vara denna bild som du minns. SJ 0172 i Helsingborg juni 1966?

Här ser vi också skyltningen "SJ1" Mr H beskriver i sitt inlägg



Whaouw! Du vet hur en slipsten ska dras! Tack!
Jag riktigt hör "riffet" från Almexen när man stigit på! ;D

Bara att drömma på alltså! Det fanns en morgontur på "SJ1" som gick som "Snabbuss" mellan Mölle och Hälsingborg. Den var så priviligierad så den framfördes ända till Hälsingborg C! Ibland så kunde man se turen när den dånade förbi stora vägen vid Laröd med en "hubert" på släp. Ofta välbesatt.

Man undrar ju varför om det bara är en tur? Sannolikt så måste det väl ha varit en "kulturrest" från järnvägstiden i Mölle som man kompenserade på detta sätt med en direkt tåganslutning vid Hälsingborg C som levde kvar. Eller?

I alla fall så säger mitt minne mig att det var betydligt fler resenärer som gick fel in i stadstrafikens bussar genom  framdörren än de som gick in bak i SJ-bussarna. Ganska så logiskt! Kommer ihåg en resa med stadsbussarna när man kaxigt gick in genom bakdörrarna och sedan skulle ut via föraren. Hade ingen pollett eller växel så jag räckte fram en sedel till föraren.

Han tog den och sedan några klipp på myntväxlaren och växel tillbaka och jag störtade ut. Tänkte jag, men blev bryskt tillbakaropad. HSS förare växlade bara men sedan fick man erlägga rätt belopp själv ut växeln i pollettbössan! Ridå alltså! Glömde till och med att säga "övergång till linje 11 (eller nå´t sånt)" vilket renderade i en vackert röd övergångsbiljett på köpet så att säga!

Mr H